Näin hyödynnät dataa myynnissä ja markkinoinnissa
29.10.2025
Miten tiedät, mitkä markkinoinnin keinot toimivat parhaiten juuri sinun kohderyhmällesi? Missä asiakkaasi ovat ja miten tavoitat heidät? Miten parannat myyntiin ja markkinointiin tekemiesi investointien tuottoa?
Kaikkeen tähän löytyy vastaus datasta. Kohderyhmädata tarjoaa tietoa siitä, keitä potentiaaliset asiakkaasi ovat ja mistä he etsivät tietoa kaivatessaan palveluita tai tuotteita. Tässä artikkelissa käymme läpi, miten voit hyödyntää dataa markkinoinnissa ja myynnissä.
Mitä data oikeastaan on ja mistä sitä saadaan?
Kuluttajadata voi kertoa esimerkiksi, missä asiakkaasi asuvat, mitä he tekevät työkseen ja millainen heidän koulutustaustansa on. Tämän lisäksi laadukas ja käyttökelpoinen kohderyhmädata kuvaa asiakaskuntaasi yhdistäviä elämäntilanteita, arvoja ja asenteita. Tällaisesta datasta voit päätellä, mitkä ovat kohderyhmääsi ohjaavat tarpeet.
Dataa voidaan kerätä useista eri lähteistä: omista asiakkaistasi löydät tietoa vaikkapa omasta asiakastietojärjestelmästäsi. Jos haluat tietää enemmän kohderyhmästäsi, voit hyödyntää julkisten tietolähteiden tarjoamaa tietoa, kuten Tilastokeskuksen keräämää dataa Suomen väestöstä.
Julkinen data, joka on kaikkien saatavilla esimerkiksi Tilastokeskuksen tarjoamana, vaatii kuitenkin usein läpikäyntiä, käsittelyä ja analysointia, eikä välttämättä silloinkaan vielä tarjoa syvällistä ymmärrystä, jonka pohjalta tehdä perusteltuja päätöksiä myynnissä ja markkinoinnissa.
Sen sijaan esimerkiksi Suomen Asiakastiedon myynnin ja markkinoinnin ratkaisujen avulla yritys saa käyttöönsä julkisen datan käsiteltynä ja analysoituna, yhdistettynä Suomen Asiakastiedon itse keräämään dataan ja kattaviin markkinatutkimuksiin. Näin käsitelty ja rikastettu data tarjoaa enemmän tietoa, valmiita analyysejä ja tarpeisiin vastaavia kohderyhmiä.
Esimerkki kohderyhmädatan hyödyntämisestä: kaksoset
Suomen Asiakastiedon data tarjoaa tietoa 2,9 miljoonasta kuluttajasta. Kun tätä dataa verrataan tietoon omista asiakkaistasi, voit löytää ne kuluttajat, joilla on samanlainen elämäntilanne ja samalaisia tarpeita, kuin olemassaolevilla asiakkaillasi.
Heitä kutsutaan “kaksosiksi”. Voit käyttää tietoa kaksosista kohdentaaksesi markkinointia ja myyntiä suoraan niille, jotka todennäköisimmin tarvitsevat tuotettasi tai palveluasi. Kaksosdatan pohjalta kohdennusta voidaan toteuttaa monikanavaisesti sekä verkossa että offline-ympäristöissä. Suomen Asiakastiedolla olemme saaneet asiakkaidemme kanssa aikaan erittäin hyviä tuloksia kaksosia hyödyntämällä.
Datan hyödyntäminen markkinoinnissa ja myynnissä: käytännön vinkit
Dataohjautuva markkinointi voi tarkoittaa postitse tehtävän suora- tai telemarkkinoinnin kohdentamista oikeille vastaanottajille, mainonnan kohdentamista digitaalisissa kanavissa, tai ulkomainonnan sijoittelua datan perusteella oikeille alueille. Oli markkinointisi sitten perinteistä tai digitaalista, kohderyhmädata auttaa kohdentamaan viestisi entistä tarkemmin.
Vinkki 1: Millainen data auttaa sinua parhaiten?
Ensimmäinen askel dataohjautuvaan työskentelyyn on hankkia laadukasta kohderyhmädataa. Esimerkiksi somekanavat tarjoavat käyttäjistään dataa, jonka pohjalta mainoksia on mahdollista kohdentaa. Somekanavat kuitenkin tarkastelevat vain käyttäjiensä digitaalista jalanjälkeä. Kun haluat kohdentaa myyntiä ja markkinointia oikeille ihmisille, joiden tarpeet tunnet aidosti, kannattaa kohdentamisen pohjaksi ottaa kattavampaa, faktoihin pohjautuvaa dataa.
Suomen Asiakastiedon keräämä kuluttajadata on faktoihin pohjautuvaa tietoa esimerkiksi ihmisten asuinalueista, elämäntilanteista, asuinmuodoista, koulutusasteesta ja kuluttajakäyttäytymisestä.
Vinkki 2: Säästöjä dataohjautuvalla markkinoinnilla
Väärin kohdennettu mainos ei tavoita palveluista kiinnostuneita, ja silloin mediatilaan, markkinointimateriaalin valmistukseen ja henkilöstökuluihin käytetty raha menee täysin hukkaan. Pienikin yritys voi tehdä enemmän myyntiä ja säästää markkinointikuluissa datan avulla. Datan avulla kohdentamalla viesti saadaan kuitenkin perille niille, jotka todella ovat kiinnostuneita yrityksen palveluista tai tuotteista ja ovat valmiita ostamaan.
Laadukas data kertoo, millaisia potentiaaliset asiakkaasi ovat ja ohjaa sitä, mistä heidät tavoitat. Esimerkiksi kohderyhmäsi työ, asuinpaikka ja harrastukset voivat auttaa tekemään perusteltuja päätöksiä markkinoinnin keino- ja kanavavalinnoista.
Vinkki 3: Ota data mukaan markkinoinnin suunnitteluun
Millä perusteella valitset tällä hetkellä markkinoinnin keinot ja kanavat? Jos valinnat eivät perustu tietoon, dataan, voi tuloksena olla hukkaosumia. Laadukas data kertoo tarkkaan, millainen kohderyhmäsi on ja jopa millaisin perustein he tekevät ostopäätöksiään.
Suomen Asiakastiedon myynnin ja markkinoinnin palvelut tarjoavat erilaisia raportteja, luokitteluja ja pisteytyksiä, joita voidaan hyödyntää markkinoinnin ja myynnin toimenpiteiden pohjana. Demograafisten tietojen lisäksi, datan rikastaminen auttaa sinua ymmärtämään, millaiset tarpeet, asenteet ja arvot yhdistävät kohderyhmääsi.
Millaisia tuloksia voit odottaa dataohjautuvalta myynniltä ja markkinoinnilta?
Käytännön tuloksia, joita voit odottaa:
-
Myyntitiimin kylmäsoitot osuvat tarkemmin niille asiakkaille, jotka aidosti tarvitsevat tuotettasi tai palveluasi.
-
Ulkomainoksesi on sijoiteltu niin, että potentiaaliset asiakkaasi näkevät ne useammin.
-
Osoitteellinen suoramainontasi osuu täsmällisemmin oikeisiin postiluukkuihin – ja säästät hukkakontakteja karsimalla printti- ja jakelukuluissa.
-
Somemainokset näkyvät tarkemmin juuri sinun kohderyhmillesi – tiedät, kuuluvatko potentiaaliset asiakkaasi esimerkiksi vastuullisuutta arvostaviin kuluttajiin, ovatko he muuttamassa tai juuri muuttaneet uudelle paikkakunnalle.
Dataohjautuva markkinointi ja myynti varmistaa, että viestisi tavoittaa paremmin ne, jotka haluavat ostaa sinulta. Lopulta käytät vähemmän aikaa ja rahaa myynnin ja markkinoinnin toimenpiteisiin, ja saat panostuksesi vastineeksi enemmän myyntiä ja tyytyväisiä asiakkaita – ja juuri niitä asiakkaita, jotka ovat toimintasi kannalta kannattavimpia!
Takaisin
Uutisarkisto
Pörssitiedotteet
Kuvat ja logot
