Asiakastieto Media


Automaatioaste yritysluotoissa – sataa kohti mennään!

Blogi11.06.2018

Digitalisaatio ja toiminnan tehostaminen automaation keinoin on kaikkien agendalla. Välillä on vaikea tietää, mikä on totta ja mikä on erilaisten palveluntarjoajien hypetystä. Yrityksiä koskevassa päätöksenteossa automaatioaste on kuitenkin jo todistetusti korkea.

Asiakastiedon päätöspalveluiden kautta asiakkaamme ovat automatisoineet asiakkuuden avausta ja luottopäätöksiä jo vuosia. Tavoitteet ovat periaatetasolla selviä eli yritykset haluavat varmistaa asiakkailleen hyvän palvelukokemuksen ja palvelun kaikissa kanavissa sekä tehdä laadukkaita päätöksiä kustannustehokkaasti. Tässä hengessä otimme hiljattain yhdelle asiakkaallemme päätöspalvelua käyttöön ja he olivat kovin kiinnostuneita päätösten automaatioasteesta yleisesti: kuinka suuri osa yritysasiakkaita koskevista päätöksistä yleisesti pystytään automatisoimaan? Heille tämä oli todella tärkeä vertailutieto.

Tältä pohjalta tutkin raportteja Asiakastiedon päätöspalveluista ja päätösten jakaumista eli asiaa päästiin selvittämään aidolla datalla ja laajalla otannalla.  Selvitin automaatioastetta eli sitä, kuinka monta prosenttia luottohakemuksista päätetään (hyväksytään tai hylätään) automaattisesti. Vuonna 2017 päätöspalveluissamme tehtyjen yritysluottopäätösten automaatioaste oli noin 85 %. Eli noin 85 prosenttia tapauksista hyväksytään tai hylätään suoraan.  Loput 15 prosenttia ovat "harkitse”-päätöksiä, jotka ohjataan tyypillisesti asiakkaan asiantuntijoiden tutkittaviksi.

Nämä luvut kuvaavat yritysluottopäätösten automatisoituja päätöksiä. Uusia tilanteita ja asiakkaita kohtaamme näissä asioissa viikoittain – eli isossa kuvassa teemaan liittyy vielä paljon kehityspotentiaalia!

Toivottavasti näistä numeroista on apua, kun muodostat näkemystä siitä, missä markkinoilla mennään. Jokainen tilanne on tietysti ainutlaatuinen. Automaatioaste riippuu tyypillisesti toimialasta ja palveluun liittyvästä luottoriskistä. Mutta se on varmaa, että kyseessä on liikkuva maali. Organisaatiot, jotka näkevät tällaisen automaation ja sen hyödyt tärkeinä, optimoivat automaatioastetta jatkuvasti.

Millä tasolla automaatioaste on sinun yrityksesi asiakkuuden avauksessa tai luottopäätöksissä?

 

Pekka Lattu

Kehitysjohtaja

Suomen Asiakastieto Oy

Liitteet

Yhteyshenkilöt

Ville Kauppi

Lehdistökontakti

Päätoimittaja

ville.kauppi@asiakastieto.fi

+358 10 270 7504

Pia Katila

Lehdistökontakti

Viestintä- ja sijoittajasuhdepäällikkö

pia.katila@asiakastieto.fi

+358 10 270 7506