Miksi tästä GDPR:stä puhutaan joka puolella?
Blogi01.02.2018

Sinulla on toukokuusta alkaen lain suoma oikeus tietää, mitä tietoja yrityksellä on sinusta rekisterissään, kuka tietosi näkee, miten niitä säilytetään. Halutessasi sinulla on oikeus vaatia poistamaan tiedot. Sama oikeus on myös sinun asiakkaallasi. Suomen Asiakastieto tarjoaa helpon ratkaisun, joka täyttää paitsi lain vaatimukset, tekee samalla asiakasrekisteristä myyntisi tärkeimmän työkalun.
EU:n uuden tietosuoja-asetuksen GDPR:n siirtymäaika loppuu 25.5.18, jonka jälkeen kaikkien yritysten on noudatettava uusia säännöksiä. GDPR on herättänyt paljon keskustelua ja huolenaiheita, mutta me uskomme yritysten kykenevän hoitamaan velvoitteet pienellä vaivalla.
GDPR ei ole vain pakkopulla, joka pitää hoitaa, vaan se pistää yritykset miettimään toimintamallejaan henkilötietojen käsittelyssä. Nyt on oikea aika tarkistaa ja kuvata omat prosessit ja ottaa GDPR potkuna takapuoleen asiakasdatasta huolehtimiseen. Kaikista rekistereistä tulee hoitaa myös tietosuojaselosteet kuntoon ja asiakkaiden tietoisuuteen.
Sanktioilla pelottelu on noussut kärjeksi mediassa ja monilla palveluntarjoajilla. On kuitenkin tärkeää ymmärtää, että rahallista sanktiota ennen on useita erilaisia huomautus- ja varoitusmenetelmiä, joilla rekisterinpitäjää kehotetaan laittamaan asiat kuntoon. GDPR ei vaikuta nykyisiin (kansallisiin) markkinointiasetuksiin, niitä puidaan vasta myöhemmin EU:ssa työn alla olevan ePrivacy-asetuksen myötä. Kaikista GDPR:n vaikutuksista ei ole vielä yhtä totuutta, vaan asetuksessa on paljon tulkinnanvaraisia kohtia.
Miten teet GDPR:stä kilpailuvaltin
Me uskomme hyvään asiakaskokemukseen ja yksi osa siitä on, että luotetaan palvelun tai tuotteen toimittajaan. Hoitamalla GDPR:n velvoitteet kuntoon lisäät luotettavuutta asiakkaiden suhteen. Kun tarkastelet omia henkilötietojen käsittelytoimia, niin muista seuraavat asiat:
• Kerää vain relevanttia tietoa, josta tiedät mihin sitä käytetään
• Muista poistaa tarpeeton ja vanha tieto
• Tarjoa asiakkaalle helppo tapa tarkastaa omat henkilötiedot kannastasi
• Tämä koskee myös B2B-rekisterejä, joista löytyy yhteyshenkilön tiedot
Asiakastiedon GDPR-palvelu tarjoaa mutkattoman tavan tehdä muutoksesta mahdollisuus. Jätä yhteystietosi, niin kuulet ensimmäisenä, kun palvelu lanseerataan 1.3.2018.
Rami Meling
liiketoiminnan kehityspäällikkö
Suomen Asiakastieto Oy
Yhteyshenkilöt

Ville Kauppi
Lehdistökontakti
PR and Communications Manager
ville.kauppi@asiakastieto.fi+358102707504