Asiakastieto Media


Sanktiolistan automaattinen läpikäynti pienentää maineriskiä

Blogi02.05.2022

Sanktiolistan automaattinen läpikäynti pienentää maineriskiä

Sanktiolistoilla lueteltuihin nimiin liittyy aina maineriski, vaikka valtaosa yrityksistä ja organisaatioista haluaa toimia oikein. Ne eivät tarkoituksellisesti tee liiketoimia esimerkiksi Ukrainan-sodan takia sanktiolistoille merkittyjen henkilöiden tai yritysten kanssa, mutta tällaista voi tapahtua, jos taustoja ei tutkita tarkasti. Kielletystä liiketoiminnasta kiinnijääminen mustaa maineen, vaikka sääntöjen rikkominen ei olisi tahallista. Tähän tosiasiaan suomalaiset yritykset ovat nyt selvästi havahtuneet.

Tunnetko sinä kaikki toimitusketjusi lenkit ja olet varma, ettei siellä ole sanktioiden alaisia toimijoita?

Asiantuntijamme keskustelevat ja tarjoavat ratkaisuja nyt jo päivittäin asiakkaiden tarpeeseen selvittää, ovatko niiden toimitus- tai alihankintaketjuun kuuluvat kumppanit vapaita Venäjä-kytköksistä. Onko kumppaneilla yhteyksiä poliittisesti vaikutusvaltaisiin henkilöihin (PEP) tai ovatko ne kansainvälisillä sanktiolistoilla? Ketä ovat ns. tosiasialliset edunsaajat? Nämä on tiedettävä, jotta voi osoittaa tuntevansa asiakkaansa ja noudattavansa tarkasti lakia rahanpesun estämisestä.

Ovatko lyhenteet PEP, AML ja KYC tuttuja? Tutustu tarkemmin.

Tarkastukset kannattaa automatisoida

Vielä ennen Venäjän helmikuista hyökkäystä Ukrainaan moni suomalainen yritys koki pystyvänsä tekemään nämä selvitykset käsityönä tai jopa unohtamaan ne kokonaan. Nyt sanktiot laajenevat jatkuvasti ja ”by-the-book”-toimintamalliin sitoutuneet organisaatiot ymmärtävät, ettei kymmenien, satojen tai jopa tuhansien yritysten tietojen tarkistaminen yksitellen ole tehokasta.

Ylhäältä ja ulkoa tulevaa painetta lisää, jos yritys kuuluu kansainväliseen konserniin, tai omistajana on julkinen taho, kuten kunta tai valtio. Myös rahoitusehdoissa saattaa nykyään olla mainintoja tarkastusvelvollisuudesta.

Sanktiolistatarkistukset ja muu asiakkaan tuntemiseen tarvittavan tiedon kerääminen kannattaa ehdottomasti automatisoida osaksi prosessia. Näin asiakasta ei tarvitse vaivata turhilla kyselyillä, moni prosessi nopeutuu ja voit olla varma, että kaikki tarvittavat tiedot on tarkastettu. Tämä voidaan myös jälkikäteen näyttää tehdyksi.

Kiinnostuitko? Pyydä asiantuntijaamme ottamaan yhteyttä.

Velvollisuus tai vastuullisuus lähtökohtana

Tehostettu asiakkaan tuntemisvelvollisuus koskee lähtökohtaisesti monia yrityksiä, toimialoja ja kaupankäynnin muotoja. Esimerkkejä ovat pankit, lakitoimistot ja kiinteistönvälittäjät. 

Tutustu tarkemmin: Kenellä on tehostettu velvollisuus tuntea asiakkaansa? 

Näiden lisäksi tehostetusti verkostojaan tutkivat nykyään monet muutkin yritykset ja organisaatiot. Ne haluavat toimia vastuullisesti ja varmistaa, että eivät toiminnallaan rahoita hyökkäyssotaa. 

Asiakascase: Verkkokauppiaille tutulla maksupalveluyrityksellä on yli 8 000 asiakasta ja se tuntee ne kaikki

Huomasitko, että sinullakin saattaa olla tarvetta tuntea verkostosi yritykset ja ihmiset tarkemmin? Laita viestiä, niin asiantuntijamme kertovat lisää.

Heikki Ylipekkala
Johtaja, Digital Processes

Liitteet

Yhteyshenkilöt

Ville Kauppi

Ville Kauppi

Lehdistökontakti

PR and Communications Manager

ville.kauppi@asiakastieto.fi

+358 10 270 7504

Pia Katila

Pia Katila

Lehdistökontakti

IR and Communications Manager

pia.katila@asiakastieto.fi

+358 10 270 7506