Asiakastieto Media


Digitaalisuus muuttaa asuntokauppaa: palvelu räätälöidään asiakaskohtaisesti

Artikkeli01.10.2019

Kiinteistönvälittäjän asiakkaan vaatimustaso on noussut ja asiakaskokemus arvossaan. Jatkossa palvelu räätälöidään entistä tarkemmin asiakkaan tarpeita vastaavaksi. Vaatimuksiin kuuluu digitaalisuus.

Sosiaalinen media ja ylipäätään liiketoimintojen digitalisoituminen ovat alkaneet muuttaa asunnonostajien ja välittäjien toimintatapoja sekä välittäjien keskinäisiä kilpailuasetelmia. Vuonna 2015 perustetun Bo LKV:n perustajaosakas Sirena Kiviranta (kuvassa) kertoo, että asuntojen välityspalveluita tarjoavat yritykset voi karkeasti jakaa kolmeen ryhmään.

– Muutama välitysketju tarjoaa ”esittele-asuntosi-itse” -palveluita, joissa asunnon myyjä ostaa välittäjältä esitteen teon, valokuvat, tarvittavien asiakirjojen tilaukset ja kauppakirjojen teon. Asunnon esittely jää myyjän hoidettavaksi. Toiset, kuten me, panostavat ammattitaitoiseen myyntihenkilökuntaan ja henkilökohtaiseen räätälöityyn asiakaspalveluun, Kiviranta sanoo.

Näiden kahden välimaastossa toimii joukko perinteisiä välitysliikkeitä, jotka eivät ole profiloituneet oikein mihinkään suuntaan.

– Tällaisia välitysliikkeitä putoaa koko ajan pois markkinoilta. Asiakkaat, niin asuntojen myyjät kuin ostajatkin, vaativat välityspalveluilta nimittäin paljon enemmän kuin aikaisemmin, Kiviranta toteaa.

Kohdennettuun markkinointiin

Huoneistokeskuksen liiketoimintajohtaja Anu-Elina Hintsa kertoo, että asuntokaupan valtavirraksi ovat tulossa kohteiden stailaus, vaikuttavat valokuvat, iskevät tekstit ja sosiaalisen median kautta tapahtuva kohdennettu markkinointi.

– Sosiaalisessa mediassa vietetään paljon aikaa, ja olemme huomanneet, että kotisivullemme ohjautuu paljon väkeä nimenomaan näiden kanavien kautta, Hintsa sanoo.

Kohdennettu some-markkinointi tavoittaa nekin, jotka harkitsevat asunnonvaihtoa, mutta eivät vielä ole aktivoituneet.

– Ihmisille eli potentiaalisille ostajille asuntoilmoitusten selailu on ajanvietettä ja unelmointia sohvalla istuen. Tällaiselle unelmoijalle kännykkäkameralla otettu valokuva ja linkki portaaliin eivät välttämättä ole riittävä ärsyke kiinnostuksen herättämiseen, Hintsa toteaa.

BO LKV:n Kiviranta kertoo, että yhtiötä perustettaessa viisi vuotta sitten sosiaalisen median hyödyntäminen kiinteistönvälitysalalla oli aivan lapsenkengissä.

–Meille somen hyödyntäminen liiketoiminnassa oli tuttua aiempien liiketoimintojen myötä. Päätimme alusta alkaen rakentaa ja ylläpitää tarinaamme sen tarjoamille alustoille. Näin pääsimme alkuun hyvin pienellä budjetilla. Meillä ei olisi ollut edes mahdollisuutta sijoittaa markkinointiin kovinkaan monta tuhatta euroa, Kiviranta kuvaa.

Kiinteistönvälittäjät odottavat kasvua

Loppukesä ja alkusyksy on ollut poikkeuksellisen vilkasta asuntokaupassa. Asuntokaupan luvut näyttävät Suomen Kiinteistönvälittäjien SKVL:n mukaan selvästi paremmilta kuin viime vuonna. Vanhojen asuntojen kauppa on edellistä vuotta edellä noin kolme prosenttia. Luvut ovat myös selvästi paremmat kuin viiden vuoden keskiarvo.

Koko Suomessa yli 70 prosenttia välittäjistä ennustaa kerrostalojen kysynnän nousevan tai pysyvän ennallaan loppuvuoden. Keskimäärin koko Suomessa vanhojen kerrostalojen hintojen ennustetaan pysyvän lähes ennallaan. Kasvukeskusten osalta hinnannousun odotetaan olevan keskimäärin noin 1,5 prosenttia ja muun Suomen vanhojen kerrostalojen hintojen odotetaan laskevan saman verran.

-Kysyntä pysyy hyvällä tasolla ja ennustetut hintamuutokset ovat keskimäärin pieniä. Vuodenvaihteen pimeämmän sesongin vaikutus hintoihin on odotettua, kommentoi Suomen Kiinteistönvälittäjien SKVL:n toimitusjohtaja Jussi Mannerberg.

Pari- ja omakotitalojen kysynnän ennustetaan pysyvän ennallaan huolimatta loppusyksyn ja talven normaalista pientalokauppaa hiljentävästä vaikutuksesta. Rivitalojen hintojen odotetaan seuraavan kerrostalojen hintakehitystä. Pari- ja omakotitalojen hintojen odotetaan seuraavan normaalia vuodenvaihteen ajan hintojen laskua kauppamäärien vähentyessä talvikaudeksi.

-Suomessa on saatu merkittäviä teollisuuden positiivisia uutisia kuten Googlen jättisatsaukset Kaakkois-Suomessa. Markkinoilla on nopeitakin muutoksia työllisyydessä ja ne näkyvät asuntomarkkinoilla nopeasti. Työpaikkoja on tarjolla monilla pienillä paikkakunnilla ympäri Suomea ja asuntoja on saatavilla helpostikin, hän korostaa.

Matti Vallin kirjoittama artikkeli on julkaistu kokonaisuudessaan Luottolista-lehdessä 10/2019.

Kuva: Vesa-Matti Väärä

KIINTEISTÖNVÄLITTÄJÄ: Lue lisää kauppaprosessia helpottavasta ASUNTOKAUPPAPALVELUSTA!

Liitteet

Yhteyshenkilöt

Ville Kauppi

Lehdistökontakti

Päätoimittaja

ville.kauppi@asiakastieto.fi

+358 10 270 7504

Pia Katila

Lehdistökontakti

Viestintä- ja sijoittajasuhdepäällikkö

pia.katila@asiakastieto.fi

+358 10 270 7506

Käytämme evästeitä, jotta sivusto toimisi paremmin sinulle. Jatkamalla sivuston selailua hyväksyt, että käytämme evästeitä. Lue lisää evästeistä täällä.