Asiakastieto Media


GDPR on kuollut - Kauan eläköön tietosuoja!

Blogi20.06.2018

Toukokuun 25. päivä on aiheuttanut monelle tänä keväänä ahdistusta ja sydämentykytystä. Paljon kohistu ja puhuttu EU:n uusi tietosuoja-asetus GDPR astui voimaan siirtymäajan jälkeen. Nytkö se on ohi ja voi huokaista helpotuksesta? Eipä taida olla noin yksioikoista.

Nythän kaikki vasta alkoi. Kahden vuoden siirtymäaikana olisimme voineet jo miettiä asetuksen vaikutuksia omaan liiketoimintaan, tarkkailla muiden reaktioita, kyseenalaistaa ja tarkentaa hämmentäviä asetuksen kohtia. Moni oli kuitenkin liikkeellä viime tipassa ja keskittyi vain täyttämään pykälien vaatimukset. Pelkäänpä, että aika monella yrityksellä on mennyt muutama eurokin turhaan säätöön.

GDPR:n voimaantulo aiheutti myös turhia ylilyöntejä. Amerikkalaiset mediat, kuten mm. L.A. Times sulki sivustonsa EU-kansalaisilta, ohjelmallisen ostamisen mainosalustat eivät pysyneet perässä lupien käsittelyssä, urheilujoukkueet eivät uskalla laittaa printattuja pelaajalistoja seinälle ja saunavuorolistoihin laitetaan nimen sijaan asunnon numero. Ja kaikkihan me olemme kyllästymiseen saakka saaneet maileja, joissa pitää hyväksyä uudet käytännöt ja päivittää sitä ja tätä lupaa samalla, kun yritykset ihmettelevät, miksi markkinointikanta on kutistunut kolmasosaan entisestä.

Suomen lainsäädäntökään ei ehtinyt mukaan, sillä uusi tietosuojalaki antaa vielä odottaa itseään ainakin kesälomien yli. Tietosuojavaltuutetun toimistoon tuli kuitenkin ensimmäisen parin viikon aikana kymmeniä ilmoituksia tietosuojaloukkauksista ja heidän rekisteriinsä on ilmoitettu myös 500 tietosuojavastaavan yhteystiedot. Asiakastiedon GDPR-palvelussa käy viikoittain satoja henkilöitä tarkistamassa omat tietonsa asiakkaidemme rekistereistä. Nämä luvut kertovat, että GDPR on otettu tosissaan ja kansalaiset ovat myös oikeuksistaan kiinnostuneita.

Nyt alkoi välittämisen aikakausi!

Yksi datatalouden kivijaloista on hyvin huollettu asiakasrekisteri. Viimeistään nyt välittämisen aikakausi on alkanut, enkä tarkoita vain tietojen välittämistä, vaan nimenomaan asiakkaista ja henkilöstöstä välittämistä. Asiakasrekisteriä ei kannata huoltaa GDPR:n takia, vaan siksi, että yrityksellä olisi liiketoimintaa viiden vuoden päästäkin! Oletko miettinyt, miten vaikkapa asiakkaat voisivat olla mukana omien tietojen hyödyntämisen kehityksessä yrityksesi kanssa? Tai miten itse ”kaupallistaisit” omat tietosi? Fiksulla datan käytöllä on mahdollisuudet tuottaa parempia palveluja.

Tärkein huomio toukokuun 25. päivässä oli se, että aurinko nousi, päivä sarasti, ihmiset menivät töihinsä ja toimiinsa ja elämä niin yritysmaailmassa kuin sen ulkopuolellakin jatkui ihan mukavasti. Toivottavasti tuota päivämäärää ei enää tarvitse toistella, vaan GDPR:n mukaiset käytännöt ohjaavat meitä uuteen normaaliin toimintaympäristöön. Unohdetaan GDPR-kuona ja keskitytään olennaisiin asioihin paremman ja luotettavamman liiketoiminnan tekemiseksi.

Lue lisää aiheesta: Asiakastieto.fi/GDPR

Rami Meling
Liiketoiminnan kehityspäällikkö
Suomen Asiakastieto Oy

Liitteet

Yhteyshenkilöt

Ville Kauppi

Lehdistökontakti

Päätoimittaja

ville.kauppi@asiakastieto.fi

+358 10 270 7504

Pia Katila

Lehdistökontakti

Viestintä- ja sijoittajasuhdepäällikkö

pia.katila@asiakastieto.fi

+358 10 270 7506