Asiakastieto Media


Luottolista: Wake me up before you Go-Go!

Artikkeli22.05.2019

BREXIT luo epävarmuutta yli 15 000 suomalaiseen vienti- ja tuontiyritykseen. Kansainvälisen Kauppakamarin maajohtaja Timo Vuori kannustaa Luottolista-lehden haastattelussa kärsivällisyyteen ja keskusteluun kumppaneiden kanssa.

Britannian kanssa kauppaa käyvien suomalaisyritysten on oltava jatkuvasti hereillä, sillä Britannia voi koska tahansa hyväksyä erosopimuksen, päättää irrota Euroopan Unionista ilman sopimusta tai perua koko brexitin. 

"Jos Britannia ilmoittaa jättävänsä EU:n ilman erosopimusta, sopimukseton ero eli kova brexit astuu voimaan seuraavan kuun alusta ilman siirtymäaikoja", sanoo Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja, kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja Timo Vuori

Näin tapahtuu myös siinä tapauksessa, että sopimusta ei synny 31.10. mennessä, kun lisäaika loppuu. Jos britit taas hyväksyvät erosopimuksen ennen lokakuun loppua, kauppa jatkuu EU:n sisämarkkinasäännöillä ainakin 31.12.2020 saakka ellei pidempään. 

"Ensimmäinen jännityksen kohde on kuitenkin se, saavatko britit hyväksyttyä erosopimuksen ennen eurovaaleja", Vuori sanoo.

Tullitarkastukset iskevät ensin

Kotiläksyt on tehtävä, sillä kova brexit tarkoittaa, että Britanniasta tulisi hyvinkin lyhyellä varoitusajalla sisämarkkinakaupan ulkopuolinen maa. Ensimmäinen shokki olisivat tullitarkastukset, joiden piiriin tulisi 15 000 Britannian kanssa kauppaa käyvää suomalaisyritystä. Näistä yli 10 000 on käynyt aiemmin vain EU:n sisämarkkinakauppaa. 

Britanniasta tuodaan autoja ja niiden varaosia, lääkkeitä ja elintarviketuotteita. Osaan näistä EU joutuisi laittamaan tullit. Myös tuotteiden logistiikka ja saatavuus voisi vaikeutua kovassa brexitissä. Esimerkiksi apteekit ovat varautuneet toimitusaikojen hidastumiseen ostamalla lääkkeitä varastoon. 

"Autoista maksettava kymmenen prosentin tulli saattaisi lisätä painetta kuluttajahintojen tarkistamiseen," Vuori arvioi. 

Irlantilaiset, jotka käyvät 60-70 prosenttia kaupastaan brittien kanssa, neuvovat miettimään, mitä brexit tarkoittaa kauppakumppanille.

"Vaikka kumppanilla itsellään olisi kaikki hyvin, solmuun voivat mennä sen takana olevat hankintaketjut.
Irlantilaisten toinen neuvo on suojautua sopimuksilla valuuttariskeiltä siltä varalta, että punnan arvo putoaa, mutta euro pysyy samana."

Vuori painottaa, että kauppakumppanien kanssa on ylipäätään tärkeä keskustella, miten toimitaan, jos kova brexit toteutuu, ja miten sopimukset velvoittavat ostajaa ja myyjää.

Konecranes hyötyy paikallisesta valmistuksesta 

Suomalaisyrityksillä on Britanniassa 200 tytäryhtiötä ja noin 12 000 työntekijää. Konecranes-konsernilla on nosturitehdas Glasgow’ssa, varaosatoimintoja Banburyssa sekä kymmenen huoltopalveluja tarjoavaa toimipistettä ympäri Isoa-Britanniaa. Mikäli EU-ero vaikuttaisi negatiivisesti Britannian talouteen, olisi siitä haittaa myös Konecranesille. Yrityksessä uskotaan kuitenkin vaikutusten olevan rajallisia brexitin muodosta riippumatta.

"Olemme alallamme ainoa ulkomaalainen yritys, jolla on valmistusta Britanniassa, ja koska suurin osa paikallisesta toimitusketjustamme sijaitsee Britanniassa, toimituksiin ei ole odotettavissa katkoksia", viestintäjohtaja Niina Suhonen toteaa. 

"Uskomme, että tästä olisi meille kovassa brexitissä suhteellista hyötyä."

Katri Purasen kirjoittama artikkeli on julkaistu kokonaisuudessaan Luottolista-lehdessä 5/2019.

Lue lisää Asiakastiedon ulkomaanpalveluista

Liitteet

Yhteyshenkilöt

Ville Kauppi

Lehdistökontakti

Päätoimittaja

ville.kauppi@asiakastieto.fi

+358 10 270 7504

Pia Katila

Lehdistökontakti

Viestintä- ja sijoittajasuhdepäällikkö

pia.katila@asiakastieto.fi

+358 10 270 7506

Käytämme evästeitä, jotta sivusto toimisi paremmin sinulle. Jatkamalla sivuston selailua hyväksyt, että käytämme evästeitä. Lue lisää evästeistä täällä.