Asiakastieto Media


Maksuhäiriöisten henkilöiden ennätysmäärä kohosi uudelle tuhatluvulle

Tiedote06.04.2018

Maksuhäiriöisten henkilöiden ennätysmäärä kohosi uudelle tuhatluvulle

Maksuhäiriöisiä henkilöitä on taas enemmän kuin koskaan ennen, 376 300. Suomen Asiakastieto Oy:n rekisterissä on nyt lähes kolme tuhatta henkilöä enemmän kuin vuosi sitten. Vuoden 2018 ensimmäisellä neljänneksellä uusia maksuhäiriömerkintöjä tuli 155 000 henkilölle yhteensä 606 000 kappaletta.
Tällä hetkellä kuluttajat velkaantuvat kasvavassa määrin. Suomen pankin tilastojen mukaan Suomessa toimivien luottolaitoksien myöntämät kulutusluotot kasvoivat vuodessa 5,7 %. Ottaen huomioon, että suomalaisten luottolaitosten kulutusluotot kattavat noin 80 prosenttia kaikista luotoista, voidaan sanoa, että suomalaiset velkaantuvat kulutusluotoilla. Tämän lisäksi tulevat vielä muiden kuin suomalaisten pankkien ja rahoitusyhtiöiden myöntävät luotot.
”Kulutusluottojen ottamisessa ei ole mitään pahaa. Sen sijaan huonoa on, jos kulutusluottoja on liikaa suhteessa omaan kykyyn maksaa luottoja takaisin. Kasvavan velkaantumisen vuoksi kaikkeen luototukseen pitäisi nyt alkaa käyttää parhaita tarjolla olevia käytäntöjä asiakkaan maksukyvyn määrittämiseksi”, korostaa liiketoimintajohtaja Jouni Muhonen Suomen Asiakastieto Oy:stä.
Oikeusministeriö selvittää parhaillaan positiivisen luottotiedon tarvetta ja mahdollisia toteutustapoja. Jouni Muhosen mielestä kansalaisten velkaantuminen, erityisesti ylivelkaantumis- ja maksuhäiriöongelma on nyt niin akuutti, että kansallisen edunkin nimissä yrityksiä tulisi kannustaa käyttämään olemassa olevia keinoja ja yhdessä tehdä esim. positiivisen tiedon jakamisjärjestelmästä kattava.
”Nykyisessä positiivisen luottotietojen jakamisjärjestelmässä on mukana yli 30 kuluttajaluottoja myöntävää yhtiötä. Pankeista on jo mukana Aktia Pankki. Myös moni muu ns. perinteinen pankki on tulossa mukaan jakamaan positiivista tietoa. Vaikka osallistujien määrä kasvaa tasaisesti, edelleen paljon luottoja myönnetään ilman tästä järjestelmästä saatua tietopohjaa. Liittyminen tähän valmiiseen rinkiin on kuitenkin selvästi nopeampaa ja kustannustehokkaampaa kuin uuden kansallisen rekisterin rakentaminen”, Muhonen vertailee.

Kattavat velka- ja tulotiedot tarvitaan digitaalisina

”Tarvitsemme kattavan tavan selvittää luotonhakijan kaikki velat mahdollisimman pian ennen kuin kuluttajien velkaantuminen kasvaa liikaa. Mikäli odotamme vielä uuden rekisterin perustamista, olemme auttamattomasti myöhässä. Asialle pitää tehdä välittömästi jotain”, Muhonen jatkaa.
Vaikka kattavasti käytetty positiivinen luottotieto auttaa ylivelkaantumisen ehkäisyssä erittäin monen kuluttajan osalla, tiedämme, ettei se tule ratkaisemaan kaikkia ylivelkaantumiseen liittyviä ongelmia. Osa maksuhäiriöistä tulee esimerkiksi julkisia palveluita koskevista saatavista, joita varten ei ole tehty luottopäätöksiä, koska palvelut on pakko tarjota. Näihin kuluttajiin ei juurikaan voida prosessia muuttamalla vaikuttaa. Lisäksi kasvava ryhmä ovat peliongelmaiset ihmiset, jotka velkaantuvat pelaamisen takia. Nämä ongelmat on ratkaistava muilla keinoin.
Toinen keskeinen edistysaskel vastuullisen luotonannon tavoitteiden toteutumiseen olisi digitaalisen tulotiedon hyödyntäminen myös automaattisessa päätöksenteossa.
”Tulorekisteri on tulossa 2019, mutta sitä ei voi luottopäätöksissä hyödyntää. Siksi me Asiakastiedossa olemme yhdessä asiakkaidemme kanssa kehittämässä tapoja varmentaa luotonhakijan tulot digitaalisesti ja reaaliaikaisesti”, Jouni Muhonen kertoo.

Lisää tulotiedon hyödyntämishankkeesta

Lisätietoa:
Liiketoimintajohtaja Jouni Muhonen, puh. 010 2707 408, jouni.muhonen@asiakastieto.fi

Liitteet

Yhteyshenkilöt

Ville Kauppi

Ville Kauppi

Lehdistökontakti

Content Manager

ville.kauppi@asiakastieto.fi

+358 10 270 7504

Pia Katila

Pia Katila

Lehdistökontakti

IR and Communications Manager

pia.katila@asiakastieto.fi

+358 10 270 7506