Asiakastieto Media


Moni maksuhäiriö olisi vältettävissä. Suomen Asiakastieto ja Nuorten Akatemia rakentavat vertaistukimallin ongelmien ennakointiin

Tiedote24.04.2019

Maksuhäiriöisten määrä on kasvanut vuoden takaiseen verrattuna selvästi. Maksuhäiriöisiä henkilöitä on tällä hetkellä 383 500. Vaikka alle 25-vuotiaiden maksuhäiriöisten määrä on hieman laskenut, on kyseessä iso ongelma, jolla on vaikutuksia koko yhteiskuntaan. Monen nuoren maksuhäiriö johtuu siitä, että omaan ongelmaan ei ole osattu kysyä apua ajoissa.

#TarkkaFyrkka 2019 — nuorilta nuorille

Suomen Asiakastieto Oy on jo vuodesta 2011 kehittänyt #TarkkaFyrkka-konseptia, jossa jaetaan tietoa mm. luottotiedoista ja niiden merkityksestä nuorille. Vuonna 2019 #TarkkaFyrkka-hankkeen tavoitteena on luoda malli, joka ohjaa riskiryhmät aiemmin tuen pariin.

”Aikuisuuden kynnyksellä olevien nuorten tavoittamisessa on omat haasteensa. Olemme rakentamassa toisen asteen opiskelijoiden kanssa mallia, jota voi hyödyntää sekä vertaistuen antamiseen että esimerkiksi koulujen kuraattoritoimintaan. Tavoitteena olisi, että kouluympäristössä on henkilö, keneltä voi luottamuksellisesti kysyä aiheesta ja joka osaa ensikäden neuvoja myös antaa. Uskon vakaasti, että tämä on oikea tapa lähestyä tätä asiaa”, Katja Mannerström Nuorten Akatemiasta kertoo.

Malli kehitetään yhdessä nuorten asiantuntijaryhmien kanssa kahdessa idealaboratorioissa toukokuun 2019 aikana. Idealaboratorioiden pohjalta luodaan syksyllä käyttöönotettava malli, joka viedään oppilaitoksiin. Mallin ohjekirja tulee ilmaiseen käyttöön sekä suomeksi että ruotsiksi.

Vuodesta 2017 #TarkkaFyrkka-työpajat on rakennettu ja toteutettu Nuorten Akatemian kanssa.

”Yhteistyö Nuorten Akatemian kanssa on ollut alusta asti toimivaa ja tuonut meidät lähemmäksi nuoria”, Asiakastiedon nuorille suunnattua TarkkaFyrkka-konseptia vetävä Heikki Ruponen toteaa.

Maksuhäiriö hankaloittaa arkea, mutta se myös pysäyttää velkakierteen

Maksuhäiriömerkinnän saa, jos ei maksa laskua muistutuksista ja mahdollisesta perinnästä huolimatta. Maksuhäiriön saa nopeimmillaan noin kahdessa kuukaudessa, mutta monessa tapauksessa sen saaminen kestää noin puoli vuotta. Merkintä pysäyttää tehokkaasti uuden velan ottamisen ja estää luotollisten sopimusten tekemisen. Se on monesti ainoa keino pysäyttää hallitsematon velan otto.

Maksuhäiriö vaikuttaa ihmisen arkipäivään, koska yhteiskunta pyörii pitkälti luotollisten sopimusten varassa. Esimerkiksi vapaaehtoisen vakuutuksen, puhelinliittymän tai vuokra-asunnon saanti hankaloituu merkittävästi, jos henkilöllä on maksuhäiriöitä.

”Parasta tietenkin olisi, jos henkilö pystyisi välttämään ylivelkaantumisen ja siitä aiheutuvan maksuhäiriön. Ylläpitämämme kuluttajaluottojen kyselyjärjestelmä on osoittanut toimivuutensa tässä. Nuorille suunnatulla talouskasvatuksella sekä tuella voidaan ongelmaan puuttua jo tätäkin aiemmin”, Heikki Ruponen päättää.

Lisätietoja
Heikki Ruponen, Suomen Asiakastieto Oy, 010 270 7333, heikki.ruponen@asiakastieto.fi
Katja Mannerström, Nuorten Akatemia, 050 4755 419, katja.mannerstrom@nuortenakatemia.fi

Liitteet

Yhteyshenkilöt

Ville Kauppi

Lehdistökontakti

Päätoimittaja

ville.kauppi@asiakastieto.fi

+358 10 270 7504

Pia Katila

Lehdistökontakti

Viestintä- ja sijoittajasuhdepäällikkö

pia.katila@asiakastieto.fi

+358 10 270 7506