Asiakastieto Media


Positiivinen luottotieto kattavaksi: Asiakastiedon palvelussa avoimia kuluttajaluottoja lähes 7 miljardia euroa

Tiedote30.09.2019

Suomen Pankki ja EU:n pankkivalvoja ovat kehottaneet Suomea puuttumaan kotitalouksiensa velkaantumiseen, ja valtioneuvoston työryhmä julkistaa 1.10. omat ehdotuksensa korjaaviksi toimenpiteiksi. Asiakastieto Group jakaa huolen, sillä maksuhäiriöisten kuluttajien määrä on jälleen kasvanut uuteen ennätykseen. Syyskuun lopussa 385 700 (+ 4000) henkilöllä on maksuhäiriömerkintä Asiakastiedon rekisterissä. Datan perusteella näyttää siltä, että maksuhäiriöisten henkilöiden määrän kasvu tulee jatkumaan. Asiakastieto Groupin tilastokatsaus kuluttajien maksuhäiriöistä on liitteenä.

”Vain kattava tieto hakijan velkavastuista ja tuloista eli ns. positiivinen luottotieto antaa luotonmyöntäjälle mahdollisuuden tehdä todelliseen maksukykyyn perustuva luottopäätös. Kattavan tiedon saannilla on kiire, sillä palvelustamme saatavan datan perusteella voimme havaita, että kuluttajien velkaantuminen jatkaa kasvuaan. Tällä hetkellä iso joukko ylivelkaantuneita kuluttajia hakee yhä lisää luottoja. Nämä kuluttajat ovat velkaantuneet moneen eri suuntaan”, huomioi liiketoimintajohtaja Jouni Muhonen Asiakastieto Groupista.

”Heidät on ehdottoman tärkeä tunnistaa luotonhakuvaiheessa, jotta uutta luottoa ei enää myönnetä. Riski tilanteen pahenemisesta on aivan liian suuri niin luotonmyöntäjälle, yhteiskunnalle kuin velalliselle itselleenkin. Vasta suunnittelupöydällä oleva kansallinen positiivinen luottorekisteri ei millään ehdi ratkaisua tuomaan”, Muhonen varoittaa.

Avoimet luotot ja viiveet lisääntyvät

Asiakastieto Groupin palvelussa*, jossa suomalaiset ja ulkomaiset kulutusluottoja myöntävät yritykset hyödyntävät positiivisia tietoja kuluttajan suostumuksella, on avoimia kuluttajaluottoja lähes 7 miljardia euroa. Kuluttajia, joilla on luottoja, palvelusta löytyy lähes miljoona.

”Tavoitteenamme on tehdä palvelustamme kattava mahdollisimman pian, jotta voimme tarjota luotonmyöntäjille mahdollisimman hyvät tiedot uutta luottoa hakevista kuluttajista. Näin mahdollisuudet vastuullisen luottopäätöksen tekemiseen paranevat”, Muhonen kertoo.

Valtaosa kulutusluottoa saaneista pystyy hoitamaan luotot ajallaan.

”Kulutusluotot ovat kiinteä osa luottoyhteiskuntaa, jossa harva meistä maksaa kaikkia ostoksia käteisellä. Huolestuttavaa on se, että hoitamatta jääneiden luottojen määrä on kasvussa ja avoimien kulutusluottojen pääomien määrä on voimakkaassa kasvussa. Kulutusluottojen kasvavat kuukausilyhennykset aiheuttavat osalle kuluttajista maksuongelmia.”

Syyskuun alussa voimaan astuneen kuluttajansuojalain muutoksen on ennakoitu vähentävän kulutusluottojen tarjontaa. Tämä saattaa osaltaan estää pahiten ylivelkaantuneiden kuluttajien uuden luoton saamisen ja velan maksun uutta velkaa ottamalla. Jouni Muhosen mukaan vielä uudistus ei ole ehtinyt vaikuttaa maksuhäiriöisten henkilöiden määrään.

*Asiakastieto ylläpitää kuluttajaluotoista vuonna 2013 perustettua kyselyjärjestelmää, jossa tällä hetkellä on jäseninä 43 pankkia ja luottolaitosta. Mukaan on tulossa lisää Suomessa toimivia pankkeja.

Lisätietoa: Liiketoimintajohtaja Jouni Muhonen, 010 2707 408, jouni.muhonen@asiakastieto.fi

Liitteet

Yhteyshenkilöt

Ville Kauppi

Lehdistökontakti

Päätoimittaja

ville.kauppi@asiakastieto.fi

+358 10 270 7504

Pia Katila

Lehdistökontakti

Viestintä- ja sijoittajasuhdepäällikkö

pia.katila@asiakastieto.fi

+358 10 270 7506

Käytämme evästeitä, jotta sivusto toimisi paremmin sinulle. Jatkamalla sivuston selailua hyväksyt, että käytämme evästeitä. Lue lisää evästeistä täällä.