Asiakastieto Media


TarkkaFyrkka kohtaa nuoret ajoissa

Artikkeli14.05.2018

Asiakastiedon TarkkaFyrkka-hanke pyrkii ehkäisemään tietämättömyydestä ja osaamattomuudesta johtuvia maksuhäiriöitä. Tänä vuonna talouskasvatusta on tehty sarjakuvan keinoin. Juuri nyt meneillään on äänestys sarjakuvakilpailun voittajasta.

Suomen Asiakastiedon TarkkaFyrkka on nuorille suunnattu oman taloudenhallinnan hanke, joka näki päivänvalon vuonna 2011. Hanke kehitettiin alun perin, koska halusimme puuttua nuorten jatkuvasti kasvaneisiin maksuhäiriöongelmiin. Tavoitteena oli tarjota tiivis paketti, jossa annetaan yksinkertaisia, mutta hyödyllisiä talousvinkkejä pian aikuistuville ihmisille. Hanketta on ollut vuosien varrella rakentamassa myös monia yhteistyökumppaneita, kuten Takuusäätiö, Pörssisäätiö sekä Nuoret yrittäjät.

Vuosina 2011–2015 TarkkaFyrkka pidettiin isoina tilaisuuksina, joihin osallistui kerralla noin 700–1 500 nuorta. Yleisön mielenkiinnon varmistamiseksi tilaisuuksia maustettiin alkuaikoina mm. nousevilla artistivierailla. Parhaiten heistä taidetaan nykyään tuntea Mikael Gabriel.

Vuosina 2017 ja 2018 TarkkaFyrkka on toteutettu yhteistyössä Nuorten Akatemian kanssa, joka on erikoistunut nuorille suunnattujen työpajojen rakentamiseen. Yhteistyön tuloksena TarkkaFyrkka jakaantui kymmeniksi luokissa eri puolilla Suomea pidettäväksi työpajoiksi. Kokemukset tästä ovat olleet erittäin hyviä, koska luokissa vuorovaikutus on välittömämpää ja tunteja pystyy paremmin muokkaamaan kuulijoille sopivaksi. Kun ympärillä on tuttuja ihmisiä, nuoret uskaltavat ottaa omaa mieltä askarruttavat aratkin asiat paremmin esille.

Sarjakuvasta uusi ulottuvuus

Tänä vuonna TarkkaFyrkka-työpajoihin lisättiin uusi elementti, joka oli piirtäminen. Opetuksen jälkeen tunneilla työstettiin sarjakuviksi niitä asioita, jotka käsitelty aihe toi oppilaille mieleen. Sarjakuva vaikuttaa toimivan hyvin, koska sen avulla oppilailla syntyneitä ajatuksia saadaan mielenkiintoiseen ja helposti jaettavaan muotoon. Tiedon leviäminen on tärkeää, koska tunneilla saavutamme vain rajallisen kuulijakunnan.

Töiden sisältö vaihtelee valtavasti, mutta yhteistä niille on, että sarjakuvissa on kuvailtu monipuolisesti aiheeseen liittyviä asioita, kuten tulevaisuuden haaveita, opiskelua, työntekoa ja säästämistä. Oppilaat ovat uskaltaneet käsitellä piirtämissään töissä arkojakin asioita, mutta kuitenkin hymyssä suin.

Sarjakuva opetusmuotona osoittaa myös sen, että vinkkejä oman talouden hallintaan voi tarjota jokaisen kouluaineen yhteydessä, kun käyttää hieman mielikuvitusta. Tarve tällaiselle opetukselle on suuri.

Miksi TarkkaFyrkka kannattaa?

TarkkaFyrkka-työpajat vaativat sekä työtä että rahallista panosta ja luonnollisesti ne ovat kouluille maksuttomia. Ne ovat kuitenkin hyvä ja vastuullinen tapa antaa nuorille vinkkejä arjesta selviytymiseen sekä kuulla samalla heidän mieltään askarruttavia asioita. Kun ihminen osaa huolehtia omasta taloudestaan, kohtaa hän todennäköisemmin Asiakastiedon tulevaisuudessa asiakkaan, yhteistyökumppanin tai työntekijän roolissa, eikä maksuhäiriömerkinnästä kertovan kirjeen saajana.

Osallistu #TarkkaFyrkka-sarjakuvaäänestykseen Asiakastiedon facebookissa.

Heikki Ruponen

Kirjoittaja vastaa TarkkaFyrkka-hankkeesta Suomen Asiakastieto Oy:ssä.

Liitteet

Yhteyshenkilöt

Ville Kauppi

Lehdistökontakti

Päätoimittaja

ville.kauppi@asiakastieto.fi

+358 10 270 7504

Pia Katila

Lehdistökontakti

Viestintä- ja sijoittajasuhdepäällikkö

pia.katila@asiakastieto.fi

+358 10 270 7506