Asiakastieto Media


Tunnista yritysvastuusi

Blogi12.10.2018

Yritysvastuusta puhutaan enemmän, kuin mitä sen eteen tehdään. Vastuullisuus voi olla vaikea ottaa asiakseen, kun sitä pitäisi olla kaikessa tekemisessä hetitässänyt. Yritysvastuulla on kuitenkin ydin: aidosti liiketoiminnalle merkityksellinen vastuullisuustyö, johon pitää panostaa ja josta kannattaa kertoa asiakkaille, työntekijöille ja yhteistyökumppaneille. Se pitää vain ensin tunnistaa.

Yritysvastuun parrasvaloissa ovat yleensä suuret, kansainvälisestikin toimivat yhtiöt. Niillä tuppaa olemaan enemmän muskeleita esimerkiksi sertifiointeihin, auditointeihin, raportointiin ja vastuullisuusviestintään. Myös monien selvitysten mukaan pk-yritykset laahaavat yritysvastuun suhteen kaukana perässä.

Asia ei kuitenkaan ole näin mustavalkoinen. Pk-yrityksistä löytyy paljon vastuullisen toiminnan elementtejä, jotka tulisikin konkretisoida osaksi isoa yritysvastuun kuvaa. Pk-yritykset eivät tarvitse suurfirmojen resursseja ollakseen vastuullisia tai tuodakseen sitä esiin. Resurssit eivät tee yritystä vastuulliseksi, vaan konkreettiset teot, isot ja pienet. Mikä on tärkeintä yritysvastuun toteuttamisessa?

Yritysvastuun toteuttamista voi lähestyä esimerkiksi arvonluonnin kautta. Miten yrityksen toiminta tuottaa arvoa paitsi yritykselle itselleen, myös laajemmin yhteiskunnalle, yhteisöille ja ympäristölle? Toisin sanoen: minimoidaan teot, jotka eivät tee hyvää tai aiheuttavat jopa negatiivisia vaikutuksia ja laitetaan paukut tekoihin, joilla saadaan aikaan mahdollisimman positiivisia vaikutuksia. Näin yritysvastuutyö on liiketoiminnan ytimessä ja edistää osaltaan liiketoiminnan tavoitteita ja tarkoitusta.

Pari konkreettista esimerkkiä. Tuotannollista, materiaali- tai energiaintensiivistä toimintaa harjoittavalle yritykselle keskeistä on tunnistaa toiminnan ympäristövaikutukset ja pyrkiä vähentämään päästöjä ja jätemääriä. Täysin digitaalisesti suoritetussa palveluliiketoiminnassa yritysvastuun fokuksessa ovat muun muassa tietosuoja ja palveluvarmuus. Yhteisiäkin elementtejä löytyy – esimerkiksi kysymykset työhyvinvoinnista ja vaikutuksista yhteiskuntaan ovat merkityksellisiä molemmille toimijoille.

Testaa yritysvastuusi

Varsinkin pk-yritykselle voi olla hankalaa arvioida, missä vaiheessa ollaan yritysvastuun kanssa, ja miten työtä pitäisi kehittää. Yritysvastuunsa perustuksia voi happotestata ensi alkuun vaikkapa näillä kysymyksillä: 

1. Onko yritysvastuu hallituksen tai johtoryhmän agendalla?

2. Onko yrityksessä asetettu tavoitteita toiminnan ympäristövaikutusten vähentämiseksi?

3. Onko yrityksessä mietitty toiminnan vaikutuksia sidosryhmiin, erityisesti työntekijöihin ja asiakkaisiin?

4. Onko yrityksessä mietitty, millaisia vaikutuksia sillä on yhteiskunnan toimintaan?

5. Onko yritysvastuusta kerrottu asiakkaille ja yhteistyökumppaneille?

Jos vastauksesi kaikkiin kysymyksiin on ”kyllä”, iso peukku! Yrityksesi on ottanut suunnaksi vastuullisen toiminnan. Jos vastaus yhteen tai useampaan oli ”ei”, kannattaa ryhtyä toimeen. Miksi? Vaikka siksi, että asiakkaat ja työntekijät sitoutuvat entistä paremmin, rahoitus järjestyy edullisemmin ja kilpailijat eivät porskuta ohitse. Yritysvastuu tuottaa aidosti liiketoimintahyötyjä ja tulokset näkyvät positiivisesti viivan alla.

Yritysvastuu ei siis ole ydinfysiikkaa. Pitää vain tunnistaa omalle yritykselle keskeisimmät riskit, olennaiset teot ja niiden vaikutukset. Se on jo hyvä lähtökohta yritysvastuun toteuttamiselle. Kun toteutukseen, tai edes sen yrittämiseen, asti on päästy, muista myös kertoa siitä. Siihenkään ei tarvita massiivista raporttia tai kallista kampanjaa. Ammenna vinkkejä viestintään täältä.

Anne Vanhala, Anna Rahikainen, Hanna Liappis ja Merja Pentikäinen

Kirjoittajat ovat yritysvastuun asiantuntijoita. Teksti on julkaistu alun perin heidän blogissaan ”Havuja perkele

Liitteet

Yhteyshenkilöt

Ville Kauppi

Lehdistökontakti

Päätoimittaja

ville.kauppi@asiakastieto.fi

+358 10 270 7504

Pia Katila

Lehdistökontakti

Viestintä- ja sijoittajasuhdepäällikkö

pia.katila@asiakastieto.fi

+358 10 270 7506