Asiakastieto Media


Kaikkien taustat pitää tarkastaa: Verkkokauppiaille tutulla yrityksellä on yli 8 000 asiakasta

Uutinen26.05.2021

Kaikkien taustat pitää tarkastaa: Verkkokauppiaille tutulla yrityksellä on yli 8 000 asiakasta

Asiakkaan tarkka tunteminen on verkkomaksamiseen erikoistuneen Paytrailin toiminnan peruspilari.

Jokaisen yrityksen tulisi tuntea omat asiakkaansa. Tätä voi edellyttää myös lainsäädäntö: osaa yrityksistä koskee nimittäin asiakkaan tehostetun tuntemisen velvoite. Yksi näistä yrityksistä on verkkomaksamisen palveluja tuottava Paytrail, joka tarjoaa verkkokauppiaille sähköisiä maksutapoja kootusti yhden sopimuksen periaatteella.

Maksupalvelujen tarjoaminen on tarkkaan säänneltyä, ja Paytraililla on käytössä viranomaisten myöntämä maksulaitoksen toimilupa. Sen toiminta kuuluu Finanssivalvonnan piiriin.

Compliance Officer Kari Melender kertoo, että asiakkaiden taustojen selvittäminen on ollut osa vuonna 2007 perustetun yrityksen toimintaa heti alkuvuosista saakka. Vuosien kuluessa lainsäädännön velvoitteet ovat kiristyneet.

– Rahanpesun ja terrorismin rahoituksen estäminen ovat olleet maailmalla parin vuoden ajan kuuma aihe. Kun sääntely tiukkenee, yrityksille tulee uusia vaatimuksia, Melender kertoo.

Tällaisessa toimintaympäristössä korostuu asiakkaista saatavan tarkan tiedon merkitys.

Tunne asiakkaasi taustat

Lainsäädännön ja valvonnan tarkoitus on estää esimerkiksi rahanpesua, petoksia ja kiellettyjen tuotteiden myyntiä. Asiakkaiden tuntemista ja valvontaa vaaditaan muun muassa tili- ja lakitoimistoilta, rahoituslaitoksilta ja kiinteistönvälittäjiltä.

Mitä tehostettu tunteminen tarkoittaa käytännössä?

– Asiakkuuden käynnistyessä tarkistamme yrityksen vastuuhenkilötiedot, yritystiedot ja taloudellisen tilanteen, Melender kertoo.

Tärkeä apu tässä työssä ovat Asiakastiedon tarjoamat palvelut. Paytrail on hyödyntänyt niitä lähes alkuajoistaan lähtien.

Asiakastieto auttaa selvittämään myös edunsaajat ja sen, onko asiakasyrityksessä poliittisesti vaikutusvaltaisia henkilöitä tai kuuluuko se pakotelistoille. Suomessa toimivalle Paytrailille tärkeitä ovat esimerkiksi EU:n ja YK:n pakotelistat ja Keskusrikospoliisin Suomea koskeva lista.

Tunne asiakkaasi taustat - Asiakastiedon data auttaa

Liiketoimintaymmärrys haltuun

Paytrail on yksi alansa ensimmäisistä toimijoista. Sen palvelu ratkaisi konkreettisen ongelman, ja yrityksen toiminta lähti nopeasti kasvuun.

– Laskin alkuaikoina, että verkkomaksaminen vaati verkkokauppiaalta 27 sopimusta eri pankkien kanssa. Jokaisessa pankissa piti myös käydä, Melender kertoo.

Myös verkkomaksamisen ja verkkokauppojen yleistyminen on tukenut Paytrailin kasvua. Nykyään sen asiakaskuntaan kuuluu 8 200 yritystä, joista pääosa on pieniä ja keskisuuria toimijoita. Korona ja sitä seurannut digiloikka ovat kasvattaneet asiakkaiden määrää entisestään.

Verkkokauppias on aina itse päävastuussa toimintansa laillisuudesta, mutta myös Paytrailin on hahmotettava, onko asiakkaan toiminta lainsäädännön mukaista.

– Ensisijaisesti meidän on ymmärrettävä liiketoiminnan luonne, myytävät tuotteet ja liiketoimintakonsepti. Vaikka emme olekaan tuomari siinä, saako jotain myydä vai ei, meidän on oltava tietoisia pelisäännöistä.
Niihin perehtyminen vaatii välillä myös yhteydenpitoa Tulliin, poliisiin, Valviraan ja verohallintoon.

Miksi asiakasymmärrys on niin tärkeä? Lue Inka Gyllenbögelin vinkit!

Liitteet

Yhteyshenkilöt

Ville Kauppi

Ville Kauppi

Lehdistökontakti

Content Manager

ville.kauppi@asiakastieto.fi

+358 10 270 7504

Pia Katila

Pia Katila

Lehdistökontakti

Viestintä- ja sijoittajasuhdepäällikkö

pia.katila@asiakastieto.fi

+358 10 270 7506