Asiakastieto Media

Hallittu riskinotto mahdollistaa kannattavat kaupat

23.10.2024

Hallittu riskinotto mahdollistaa kannattavat kaupat

Luottoriskin hallinta on välttämätöntä jokaiselle laskulla myyvälle yritykselle. Kannattaako myydä, vai kieltäytyä kaupasta? Jotta voit tehdä järkeviä luottopäätöksiä ja luoda vakaan perustan yritystoiminnallesi, tarvitset oikeat työkalut päätöksentekoon. Manuaalinen ja omiin arvioihin perustuva perinteinen luottoarviointimenetelmä ei enää riitä nykyisessä nopeatempoisessa liiketoiminnassa.

Luottoriskin hallinta tarkoittaa lainatoimintaan liittyvien riskien systemaattista tunnistamista ja arviointia. Tavoitteena on minimoida mahdolliset tappiot ja maksimoida kannattavuus. Tietoon perustuva päätöksenteko ja luottoriskien hallintaprosessien automatisointi parantavat luottoarvioiden tarkkuutta ja tehostavat toimintaasi.

– Tehokas luottoriskien hallinnan prosessi tukee ensisijaisesti asiakkaiden saamaa palvelukokemusta. Hyvät päätökset tukevat myös myyntiä, sillä yritys hahmottaa selkeästi asiakkaat, joiden kanssa kauppaan sisältyy kohtuulliset riskit. Joskus “ei” on toiminnan kannalta paras päätös, tietää Suomen Asiakastieto Oy:n asiantuntija Pekka Lattu.

Olennaista on löytää tasapaino riskin ja kannattavuuden välillä

Liiallinen varovaisuus voi tukahduttaa kasvun ja rajoittaa kilpailuetua, kun taas liian suuren riskin ottaminen voi johtaa huomattaviin taloudellisiin tappioihin. Tavoitteena on löytää keskitie, jossa tiedostettu ja hallittu riskinotto mahdollistaa kannattavat kaupat. Asiakkaiden tunteminen ja ajantasaiseen puolueettomaan tietoon perustuvan luottokelpoisuuden arviointi on ratkaisevassa osassa riskinsietokykyäsi vastaavien kumppaneiden löytämisessä.

Tunnista luottoriski ja luo pohja turvallisemmalle liiketoiminnalle

Oikeat päätöksentekotyökalut ovat perusta luototukselle. Luottoprosessien automatisointi on avain tehokkaaseen luottoriskien hallintaan. Räätälöidyt analytiikka- ja luottotietoratkaisut sekä markkinoiden johtavat luottoriskien hallinta- ja riskinarviointipalvelut voivat tarjota arvokkaita oivalluksia sekä kuluttaja- että yritysasiakkaista koko luottoprosessin ajan. Luottoprosessin automatisointi varmistaa objektiivisen arvioinnin asiakkuuden riskistä ja varmistaa tasapuolisuuteen perustuvan päätöksenteon toteutumisen.

Kiinnostuitko kuulemaan lisää luotonhallinnasta, riskien minimoimisesta ja liiketoiminnan kasvusta? Jätä yhteydenottopyyntö, niin asiantuntijamme käy kanssasi läpi juuri sinun yrityksellesi sopivat ratkaisut >>