Tiedot suoramarkkinoinnin kuolemasta ovat vahvasti liioiteltuja
Artikkeli09.02.2018

Verkko – sähköposti – puhelin – paperikirje – kaikki nämä ovat edelleen relevantteja markkinointikanavia. Kaikista löytyy ostavia yrityspäättäjiä, mutta mikään niistä ei toimi yksin. Tykillä ampuen markkinoinnin aika on peruuttamattomasti ohi. Markkinointiviestit täytyy kohdentaa tarkasti, jotta ne tavoittavat oikeat päättäjät. Nyt ja jatkossa suoramarkkinointi kannattaa, mutta kanavat ja menetelmät on mietittävä paljon tarkemmin kuin ennen.
Yrityspäättäjätkin ovat ihmisiä ja jokainen meistä reagoi omalla tavallaan eri kanavissa ja tyyleillä tulleisiin viesteihin. Yhdistävä tekijä on lähinnä se, että huonosti kohdennettu tai kokonaan kohdentamaton markkinointi ärsyttää. Asiakaskokemus jää syntymättä, koska asiakkuus ei ollenkaan pääse alkamaan, jos ärsytyskynnys ylittyy jo ensimmäisessä viestissä. Onnistuakseen suoramarkkinoijan pitää siis löytää oikeat yritykset ja oikeat päättäjät sekä valita oikea kanava, jolla heidät tavoittaa.
Yrityksillä on yhä ostotarpeita
Ostotarpeita päättäjällä edelleen on. Eli vaikka joku lähtökohtaisesti ärsyyntyy B2B-markkinoinnista, ei se tarkoita, ettei hän koskaan ostaisi mitään. Ostaminen on tutkitustikin muuttunut niin, että asiakas on usein itse korostuneen aktiivinen prosessin alkupäässä. Hän pohtii, mitä tarvitsee, etsii ratkaisut ja seuloo niiden tarjoajat. ”Vastapuolella” taitava myyjä ja markkinoija on kuitenkin itsekin aktiivinen tunnistaen piilevät ja luoden uudet tarpeet samalla tietenkin varmistaen, että on itse jonon keulilla, kun asiakas itse huomaa tarpeensa.
Yhtään liioittelematta voi sanoa, että Google muutti ostamisen, mutta senkin kanssa voi ja kannattaa edelleen kilpailla. Tähän tarvitaan suoramarkkinointia, jonka avulla laadukas palveluntarjoaja erottuu kenties siitä, jolla on eniten pelimerkkejä ostaa näkyvyyttä hakukoneista.
Hinta nousee, laatu paranee
Tiukempi tietosuojasääntely tekee suoramarkkinoinnista vaikeampaa ja todennäköisesti kalliimpaa, mutta parantaa myös laatua. Esimerkiksi GDPR:n ja ePrivacy-säännösten lopulliset vaikutukset eivät ole tätä kirjoittaessani vielä täysin selvillä. Vielä on esimerkiksi auki, onko tulevaisuudessa yrityspäättäjiltäkin saatava etukäteen suostumus sähköpostilla tehtävään suoramarkkinointiin tai pitääkö markkinointipuhelu tunnistaa jo soittajan numerosarjasta. Näin äärimmäiset rajoitukset tiukimmillaan toteutuessaan sataisivat lähinnä hakukonemarkkinoinnin ja toisaalta perinteisen kirjesuoran laariin.
Niin tai näin, harvan yrityksen kannattaa jatkossa itse hoitaa markkinoinnin prosesseja alusta loppuun itse. Asiakasdatan hallinnointi ja jalostaminen yhdessä kohderyhmien rakentamisen ja esimerkiksi sähköpostisuorien lähettämisen ja jälkihoidon kanssa tulee jatkossa olemaan prosessi, joka kannattaa teettää ulkopuolisella toimijalla, joka samalla kantaa vastuun datan ja sen käytön asetuksenmukaisuudesta. Silloin yritys itse voi aidosti keskittyä oman ydinliikeideansa toteuttamiseen.
Me Asiakastiedossa olemme valmistautuneet käynnissään olevaan suoramarkkinoinnin isojakoon ja uusiutumiseen huolella. Rakastamme dataa ja rakkaimmastamme pidämme hyvää huolta. Jo reilun vuosisadan kokemus hyvinkin sensitiivisestä rekisterinpidosta takaa, että meille GDPR:n kaltainen tietosuojan taso on itsestään selvä lähtökohta kaikelle toiminnalle. Syksyllä 2017 ostimme Emailerin liiketoiminnan osaksi Asiakastieto Groupia ja helmikuussa julkaisemme GDPR:n vaatimukset täyttävän rekisterihallinnan palvelun. Näiden avulla pystymme tarjoamaan asiakkaillemme koko sähköisen suoramarkkinoinnin putken datasta kirjeiden lähettämiseen ja ulkoistetun asiakasrekisterin hallintaan.
Lisätietoa: Liiketoimintajohtaja Esa Kumpu 0400 331 141, esa.kumpu@asiakastieto.fi
Liitteet
Yhteyshenkilöt

Ville Kauppi
Lehdistökontakti
PR and Communications Manager
ville.kauppi@asiakastieto.fi+358102707504