Asiakastieto Media

Yrityspäätösten automatisointi tuo suoraa säästöä

Artikkeli03.11.2023

Yrityspäätösten automatisointi tuo suoraa säästöä

Samanlaisena toistuvat liiketoimintapäätökset kannattaa automatisoida. Päätösten laatu paranee ja kustannussäästöt ovat merkittäviä.

Myönnät rahaluottoa tai myyt verkossa tavaraa ja palveluja, kuten vakuutuksia tai hotellihuoneita. Teet samanlaisina toistuvia päätöksiä siitä, saako yritys tai kuluttaja lainaa, avataanko hänelle asiakkuus tai voidaanko vanhalle asiakkaalle myydä enemmän. Haluat tietenkin hallita luottoriskiä ja varmistaa, että asiakkaasi on tyytyväinen saamaansa kokemukseen ja palvelun nopeuteen. Päätösten automatisointi vapauttaa henkilöasiantuntijoiden resurssit kehitystyöhön, päätösten seurantaan ja kaikkein hankalimpien hakemusten käsittelyyn.

Asiakastiedon palveluiden avulla yritykset tekevät vuosittain yli 30 miljoonaa liiketoimintapäätöstä.

”Todelliset laskelmat osoittavat, että volyymipäätöksen automatisointi tuottaa yritykselle nopeasti kymmenien tuhansien eurojen säästöt kuukaudessa. Tähän päästään, kun automaatio vähentää harkintaan menevien päätösten osuuden 20 prosenttiin. Se on asiakkaillamme ihan tavallista”, kertoo tuoteomistaja Pekka Lattu Asiakastiedosta.

Kun päätösmalli on rakennettu, kone osaa hyväksyä tai hylätä valtaosan hakemuksista ja tehdä laadukkaita päätöksiä. Tarvittaessa se myös tarkistaa, kenellä on oikeus allekirjoittaa sopimuksia yrityksen nimissä. Suurimmat säästöt saavutetaan, kun päätöksiä tehdään paljon. Määrä ei Pekka Latun mukaan ole kuitenkaan kynnyskysymys, sillä automatisointi kannattaa usein myös pienillä volyymeillä.

”Asiakaskokemuksen parantuminen on yhtä tärkeä tavoite. Esimerkiksi asiakkuuden avauksessa ei saa kestää pitkään tai asiakas karkaa muualle. Päätösautomaatio varmistaa, että selvissä tapauksissa asiakkuus pystytään avaamaan nopeasti, jolloin asiakas saa hyvän palvelukokemuksen alusta pitäen.”

Myös asiakkaan tuntemiseen liittyvän tiedon kerääminen on mahdollista automatisoida. Tutustu ratkaisuihin, joilla Asiakastieto auttaa sinua tehostamaan yrityksesi päätöksentekoa.

Päätösmallit räätälöidään

Yritysten liikeideat ovat parhaimmillaan uniikkeja, mutta useimmiten myyntiin liittyvät päätöksenteon perustarpeet ovat silti hyvin samanlaisia.

”Yritykset haluavat tehdä tasalaatuisia, asiakkaan kannalta tasa-arvoisia päätöksiä nopeasti ja tehokkaasti. Liiketoiminnan mahdolliset erikoispiirteet tai yrityksen oma, uniikki data pystytään kyllä huomioimaan päätöksenteossa ja yhdistämään geneerisempiin muuttujiin. Omien päätöspalveluasiakkaidemme laaja kirjo todistaa, että tällainen automaatio hyödyttää aivan kaikenlaisia yrityksiä.”

Päätöksenteon automatisoinnissa tärkeintä on tehdä määrittelytyö hyvin heti alussa. Asiakastiedon asiantuntijat perehtyvät tarkasti yrityksen business caseen, ja osaavat ehdottaa, mitä tietoa päätösmalleissa kannattaa hyödyntää. Automaattisesti toimivat päätösmallit saadaan usein toimintaan muutamassa viikossa.

”Haluamme aina rakentaa oikean laajuisen ratkaisun juuri asiakkaan tarpeeseen”, Pekka Lattu korostaa.

Jätä yhteydenottopyyntö ->

Puh. 010 270 7200
asiakaspalvelu@asiakastieto.fi
asiakastieto.fi

Liitteet

Yhteyshenkilöt

Väliaikaiskuva

Emmi Paajanen

Lehdistökontakti

PR & Content Specialist

emmi.paajanen@asiakastieto.fi

+358 (45) 123 8804