Luottolista-1/2018

GDPR – Tarvetta on!

16.3.2018

Yritysten asiakasrekistereissä on valtavasti henkilötietoa, kuten nimiä, osoitteita ja yhteystietoja. Lisäksi yrityksillä on tottakai hyvät tiedot omista työntekijöistään, mikä viimeistään varmistaa, että ne kuuluvat toukokuusta lähtien velvoittavan tietosuoja-asetuksen piiriin. Toivottavasti uusi asetus ja Suomeen todennäköisesti säädettävä tietosuojalaki kannustavat yritykset pistämään rekisterinsä vaadittuun vireeseen – tarvetta parannuksille nimittäin on. Henkilötietoa sisältävät excelit sinkoilevat sähköpostin liitteenä ja asiakasrekisterit ovat retuperällä. Asiakastiedon pitkäaikaisen kokemuksen mukaan päivitettäväksi ja rikastettavaksi toimitetut asiakasrekisterit sisältävät keskimäärin 30-40 prosenttia virheellistä tai tarpeetonta tietoa. Tähän kun lisätään fakta, että kuudesosa suomalaisista muuttaa vuoden aikana, lienee selvää, että oman rekisterin kunto kannattaa nyt viimeistään tarkistaa ja siitä kannattaa alkaa pitää huolta. 


Varmaa on, että vaikka GDPR:stä kuinka nyt kohistaan ja sen tärkeyttä alleviivataan, eivät kaikki yritykset ja organisaatiot ajoissa siihen sopeudu. Sakot ja muut raskaammat sanktiot jäänevät harvinaisiksi, vaikka todennäköisesti niitäkin tullaan näytösluonteisesti jakamaan. Uskon, että konkreettisemmin erot tietosuojan hoitamisessa tulevat näkyviin kilpailuasetelman keikahtamisena. Ajoissa liikkeelle lähteneet pistävät toukokuuhun mennessä asiansa kuntoon, avaavat digitaaliset kanavat tietojen omaehtoiseen tarkistamiseen ja kertovat ylpeästä näin tehneensä. Hyvästä asiakas- tai muusta henkilörekisteristä tulee kilpailuvaltti ja erottumiskeino ennen kuin ne aivan käytännössä muuttuvat elinehdoksi vastuullisessa liiketoiminnassa. 


Housut kintuissa yllätetyt yritykset haaskaavat aikaa ja vaivaa lähtemällä takamatkalta GDPR-talkoisiin. Niiden maine kärsii ja ne tekevät turhaan manuaalista työtä toimittaessaan pyynnöstä käsipelillä tietoja henkilöiden itse tarkistettaviksi. Ei ole ollenkaan utopistista, että kansalaisoikeus- ja tietosuoja-aktivistit masinoivat kyselyitä ihan huvin vuoksi ja testimielessä. Silloin tietosuojahidastelijan aika palaa turhaan työhön, kun etujoukko porskuttaa jo kohti kasvua!
 

 


Ville Kauppi

Päätoimittaja, Luottolista
 

 

Luottolehti.fi etusivulle »

Ota yhteyttä myyntiin.

 

Ota yhteyttä

Suomen Asiakastieto Oy

myynti@asiakastieto.fi

Puh. 010 270 7200 (arkisin 9-16)