Compliance ja asiakkaan tunteminen
Varmista yritystoiminnan vaatimustenmukaisuus
Onko vireilläolevaan kauppaan piiloutunut rahanpesun riski? Voiko sopimuskumppanisi aiheuttaa yrityksellesi mainehaittaa rikkomalla ympäristö- ja vastuullisuusvaatimuksia? Tänä päivänä yrityksesi luotettavuus ja taloudellinen menestys riippuvat entistä vahvemmin koko liiketoimintaverkostostasi. Siksi on tärkeää tuntea asiakkaasi ja yhteistyökumppanisi perusteellisesti.
KYC kuntoon luotettavalla datalla
Tarkempi asiakastuntemus on nyt tärkeämpää kuin koskaan. Kattava KYC-prosessi täyttää Compliance- ja AML-vaatimukset luotettavalla datalla.
Minimoi riskejä sidosryhmissäsi
Ehkäise taloudelliset ja maineeseen liittyvät riskit selvittämällä sidosryhmiesi taustat ja omistusrakenteet ajoissa.
Kilpailuetua tehokkailla taustaselvityksillä
Automatisoi KYC-prosessi ja asiakasvalvonta: säästä aikaa, vähennä virheitä ja varmista tehokkuus myös asiakasmäärien kasvaessa.

Compliance tarkoittaa sääntöjen ja standardien noudattamista
Compliance viittaa yrityksen toimintaan, jolla varmistetaan lainsäädännön sekä alan sääntelyn ja standardien systemaattinen noudattaminen. Säännöt voivat olla lain sanelemia tai toimialan omaa sääntelyä. Yrityksen vastuullisuuteen ja etiikkaan liittyvät lupaukset taas määrittelevät sen, mitä standardeja yritys pitää yllä. Tämä kattaa myös yrityksen oman vastuullisuuden ja eettiset periaatteet, joiden avulla ylläpidetään luottamusta ja kestävää mainetta. Keskeinen osa tehokasta Compliance-hallintaa on asiakkaan tunteminen. Huolellisen tuntemisprosessin ja taustaselvityksen avulla yrityksesi varmistaa lakien ja säädösten mukaisen toiminnan, sekä minimoi luottotappioiden, rahanpesun ja mainehaittojen riskit.
Voitko rehellisesti sanoa tuntevasi jokaisen asiakkaasi?
Asiakkaan tunteminen on tärkeä osa jokaisen yrityksen liiketoimintaa. Kattavan asiakastuntemisen ja taustaselvityksen avulla varmistat lainmukaisen toiminnan ja hallitset erilaisia yritystoimintaan liittyviä riskejä, kuten luottotappioita ja mainehaittaa. Jos omat resurssisi eivät enää riitä tehokkaaseen prosessiin ja asiakkaiden taustojen selvittämiseen, autamme määrittämään yrityksellesi tärkeät asiakastiedot ja toteuttamaan Compliance-vaatimukset helposti ja luotettavasti.
Jos asia yhtään mietityttää, keskustele asiantuntijoidemme kanssa – autamme maksutta tunnistamaan yrityksesi tarpeet, jotta voit keskittyä turvalliseen ja vastuulliseen liiketoimintaan.

Tunne asiakkaasi taustat (KYC-prosessi)
Asiakkaan tunteminen (Know Your Customer, KYC) on olennainen osa yrityksen Compliance-kokonaisuutta. Monilla toimialoilla sekä yli 10 000 € arvoisia maksusuorituksia tekevillä yrityksillä on lain mukainen vaatimus noudattaa asiakkaan tuntemisen periaatteita. Tämän tarkoituksena on ehkäistä rahanpesua ja rikollisuuden rahoitusta maailmanlaajuisesti. Pelkkä asiakkaan itse antama tieto ei yleensä riitä täyttämään lain vaatimuksia luotettavasti. Autamme yritystäsi täyttämään kaikki tarvittavat KYC-velvoitteet helposti, nopeasti ja luotettavasti käyttämällä ajantasaisia ja virallisia tietolähteitä, jotta voit noudattaa lainsäädäntöä vaivattomasti.

Minimoi riskejä ulkoisissa sidosryhmissä
Tiedätkö, millaisia riskejä liiketoimintasi sidosryhmiin liittyy? Pakotelistat ja ESG-kriteerit ovat keskeinen osa yritysten vastuullisuus- ja riskienhallintaa. EU:lla, Iso-Britannialla ja Yhdysvalloilla on omat pakotelistansa, joiden avulla varmistetaan, ettei yhteistyökumppaneilla ole yhteyksiä kiellettyihin tahoihin. Yrityksen maine voi kärsiä myös kumppanin toiminnasta, kuten ympäristörikoksesta.
Vaikka lainsäädäntö ei aina velvoita ESG-raportointiin tai pakotelistojen tarkistamiseen, on se yrityksen etu riskien hallitsemiseksi. EU:n taksonomia ja SFDR korostavat kumppaneiden tuntemisen tärkeyttä. Avullamme voit varmistaa kumppaniesi luotettavuuden ja osoittaa vastuullisuutesi asiakkaille ja sijoittajille.

Varmista kasvu ilman yllätyksiä
Yrityksen toiminnan ja asiakaskannan kasvaessa myös asiakkaan tunnistamiseen liittyvät tehtävät kuormittavat yritystä yhä enemmän. Näitä toimintoja voidaan tehostaa esimerkiksi rakentamalla rajapintoja tarvittaviin tietolähteisiin ja valvomalla asiakaskantaa rajapinnan avulla. Tieto on kuitenkin hyvin hajautettua eri rekisterin pitäjille, jolloin myös rajapintojen määrä ja niiden ylläpito voi aiheutua tehostetun asiakasprosessin esteeksi. Entä kuka analysoi datan tai jalostaa sen käytettävään muotoon? Asiakastiedon data voidaan paketoida vastaamaan sinun tarpeitasi joko sellaisenaan, tai jalostettuna eri mallinnuksien avulla. Tehostetulla taustojen tuntemisella varmistat liiketoimintasi kannattavan kasvun ja suojaat yritystäsi mm. mainehaitoilta myös tulevaisuudessa.
Mitä asiakkaamme kertovat meistä?

Kaikkien taustat pitää tarkastaa: Verkkokauppiaille tutulla yrityksellä on yli 8 000 asiakasta
Jokaisen yrityksen kannattaa tuntea omat asiakkaansa, ja sitä voi edellyttää myös lainsäädäntö. Esim. Maksupalveluyhtiö Paytraililla on yli 8 000 asiakasta, jotka sen täytyy tuntea.
”Asiakkuuden käynnistyessä tarkistamme yrityksen vastuuhenkilötiedot, yritystiedot ja taloudellisen tilanteen", kertoo Compliance Officer Kari Melender.
Tärkeä apu tässä työssä ovat Asiakastiedon tarjoamat palvelut. Paytrail on hyödyntänyt niitä lähes alkuajoistaan lähtien. Asiakastieto auttaa selvittämään myös edunsaajat ja sen, onko asiakasyrityksessä poliittisesti vaikutusvaltaisia henkilöitä tai kuuluuko se pakotelistoille.
Lue, miten Asiakastieto auttaa Paytrailia tunnistamaan asiakkaansa lain vaatimalla tavalla.

Luotollinen B2B-sopimus syntyy turvallisesti 10 minuutissa
Uuden yritysasiakkaan sopimusprosessi kesti ennen jopa puolitoista viikkoa, mutta nyt Scandic Hotels Oy voi toivottaa asiakkaan tervetulleeksi vain 10 minuutissa. Tässä ajassa asiakas on täyttänyt hakemuksen, saanut luottopäätöksen ja allekirjoittanut sopimuksen sähköisesti.
”Meille sopimuspalvelu tarjoaa kaiken, mitä yritysasiakkaiden kanssa solmittaviin sopimuksiin tarvitsemme. Tämä tehostaa työtämme, auttaa asiakaspalvelussa ja vapauttaa aikaa muihin tehtäviin. Näemme koko ajan, missä vaiheessa sopimuksen tekeminen on. Prosessi on entistä ekologisempi, koska paperia ei tarvita enää ollenkaan”, kertoo kirjanpitäjä Liisa Karvonen Scandic Hotels Oy:n taloushallinnosta.
Lue, miten Asiakastieto pystyi auttamaan Scandic Hotels Oy:ta parantamaan asiakaskokemusta.

Asiakastiedon automaattinen luottopäätös täydentää Ropo Capitalin laskun elinkaaripalvelun.
Prosessi luottoriskien arviointiin kannattaa automatisoida, kun luottopäätökset ja laskutus toistuvat periaatteessa samanlaisina. Asiakastiedolla on pitkä kokemus päätösmallien tekemisestä ja päätöksenteon automatisoinnista. Tämä kokemus ja osaaminen ovat nyt myös Ropo Capitalin palveluja hyödyntävien yritysten käytössä.
”Luottoriskiä voi tehokkaasti pienentää panostamalla luotonhallintaan ja asiakasvalintaan. Asiakastieto on meille arvokas kumppani, jonka avulla tuomme vakioidut luottopäätösmallit osaksi asiakkaidemme laskutusprosessia”, kertoo Ropo Capitalin kaupallinen johtaja Sami Levy.
Lue, miten Asiakastiedon palvelut toimii osanaRopo Capitalin laskun elinkaaripalveluita.
Palvelut ratkaisun takana
Esimerkiksi seuraavien palveluiden avulla asiakkaamme ovat ratkaisseet asiakkaan tuntemisen haasteita.Compliance on sitä, että yritys noudattaa lakeja, viranomaisohjeita ja omia eettisiä periaatteitaan, eli käytännössä “toimitaan oikein” joka päivä.
Asiakkaan tunnistaminen on ensimmäinen KYC-vaihe: vahvistetaan henkilöllisyys luotettavasta lähteestä (esim. virallinen henkilöllisyystodistus tai sähköinen tunnistus) ja varmistetaan, että asiakas on se, kuka väittää olevansa.
Asiakkaan tunteminen puolestaan on suomenkielinen termi KYC:lle. Se kattaa asiakkaan tunnistamisen, taustojen selvityksen sekä jatkuvan seurannan riskien minimoimiseksi.
KYC-tiedoiksi lasketaan mm. henkilön tai yrityksen perustiedot, omistajat, PEP-status, pakotelista-osumat ja liiketoiminnan luonne, eli kaikki, mitä tarvitset riskinarvioon ja lakisääteisten velvoitteiden täyttämiseen.
KYC-prosessi (Know Your Customer) on vaiheittainen toimintamalli, jossa yritys tunnistaa asiakkaansa, tarkistaa heidän taustansa ja arvioi mahdolliset riskit ennen yhteistyötä. Asiakastiedon ratkaisu automatisoi tämän työn, jotta saat luotettavat tiedot parissa sekunnissa.
Täyttämällä AML-vaatimukset vältät sanktioita ja tehostat sisäistä valvontaa.
Vähennät mainehaittoja, kun suojaa brändisi kumppaneiden tai asiakkaiden virheiltä.
Rakennat luottamusta: läpinäkyvä taustaselvitys kasvattaa uskottavuutta sijoittajien ja asiakkaiden silmissä.
AML (Anti-Money Laundering) tarkoittaa rahanpesun ja terrorismin rahoituksen estämistä. Lainsäädäntö velvoittaa yrityksiä valvomaan liiketoimiaan ja raportoimaan epäilyttävät tapahtumat viranomaisille.