Automatisaatio antaa ihmiselle aikaa luoda ja kehittää

pe 4. maaliskuuta 2016 10.20.00

Digitalisaatio ja automatisaatio nähdään usein yksittäisen henkilön näkökulmasta kielteisenä kehityksenä. Karrikoidusti uhkana koetaan, että automatisointi vie työpaikkoja ja digitalisointi jättää palvelun käyttäjän selviämään yksin, ilman henkilökohtaista opastusta.

Mutta löytyyhän tästä kehityksestä myös isoja positiivisia asioita, tarkasteltiinpa asiaa kumman tahansa perusroolimme – kuluttajan tai työntekijän – näkökulmasta. Kuluttajina hyödymme digitalisaation ja automatisaation aikaansaamasta tuottavuuden kasvusta. Monet tuotteet ja palvelut ovat paljon aiempaa edullisimpia ja palveluiden käytettävyys on parantanut radikaalisti. Enää ei tarvitse olla nörtti tai tuntea nörttikavereita, jotta saa palvelut pelittämään. Tämä ei toki tarkoita, etteikö käytettävyyden puolella olisi vielä parantamisen varaa.

Työntekijälle digitalisaation ja automatisaation eteneminen on merkinnyt suurta muutosta, jonka vauhti kiihtyy koko ajan. Osa vanhoista töistä on todellakin kadonnut ja osa nykyisistä tulee katoamaan. Toinen puoli kolikkoa on se, että usein kadonneet työtehtävät ovat olleet luonteeltaan mekaanisia ja sisällöltään toistuvia. Automatisaatio mahdollistaa sen, että me ihmiset voimme keskittyä mielekkäämpiin tehtäviin, kuten asiakaspalveluun tai uuden luomiseen. Digitalisaatio helpottaa juuri uusien palveluiden kehittämistä, mikä näkyy esimerkiksi startup-yritysten perustamisinnossa. Demoja ja uusia palvelukonsepteja on mahdollista rakentaa ja testata markkinoilla huomattavasti entistä helpommin.

Otetaan pari hyvää esimerkkiä: Taltio ja automaattinen päätöksenteko. Sähköisen taloushallinnon kehittämishanke Taltio vapauttaa kirjausten tekijän manuaalisten tositteitten käsittelyn ja tallentamisen sijaan analysoimaan ja kehittämään yrityksen taloudenpitoa. Ja reaaliaikaisen talousanalytiikan avulla voidaan tarvittaviin korjaustoimiin ryhtyä paljon nopeammin. Ihmistyön ohjaaminen analyysiin on kannattavaa.

Automaattinen päätöksenteko puolestaan vapauttaa ihmisen naputtelemasta asiakkaan lähettämiä hakemustietoja yrityksen tietojärjestelmään ja pläräämästä päätöksentekopolitiikkaa. Asiantuntijan aika ja osaaminen voidaan kohdistaa päätöksentekopolitiikan kehittämiseen ja testaamiseen sekä asiakaskannan analysoimiseen ja segmentoimiseen. Automaattinen päätöksenteko parantaa palvelua myös kuluttajan kannalta, kun esimerkiksi luottokorttihakemukseen vastaus tulee heti.