Joulukuussa aloitettiin ennätyksellisen vähän konkursseja

ti 3. tammikuuta 2017 09.30.00

Joulukuussa koko Suomessa konkurssiin haettiin vain 115 yritystä. Konkurssiin haettujen yritysten joukko on ollut viimeksi yhtä pieni heinäkuussa 2007, eikä se ole ollut Suomen Asiakastieto Oy:n ja Tilastokeskuksen tietojen mukaan kertaakaan pienempi vuonna 1986 aloitetun säännöllisen kuukausitilastoinnin aikana.

”Valitettavasti tilastoluvut eivät tällä hetkellä kerro koko totuutta maan tai yritysten taloudesta. Konkurssien määrä oli pieni siksi, että verohallinto toteuttaa suurta järjestelmämuutosta eikä siksi tehnyt marras-joulukuussa konkurssihakemuksia ollenkaan”, taustoittaa varatoimitusjohtaja Heikki Koivula Suomen Asiakastieto Oy:stä.

Verottajan osuus kaikista konkurssihakemuksista on pitkällä aikavälillä ollut noin puolet. Asiakastiedon tilastojen mukaan koko vuonna 2016 konkurssihakemuksia tehtiin yhteensä 2670. Hakemusten määrä väheni edellisvuodesta 8 prosentilla.

”Vielä marraskuun tilastoissa verottajan tilapäinen passiivisuus ei näkynyt, mutta joulukuun osuus koko vuoden muutoksesta oli noin puolet. Silti vuotta 2016 voidaan konkurssitilastojen valossa pitää edellisvuotta parempana. Pahimmasta myllerryksestä selvinneet yritykset ovat perusliiketoiminnaltaan hyvävoimaisia”, Koivula suhteuttaa.

Suomen Asiakastieto Oy:n tilastojen mukaan maksuhäiriöisten yritysten määrä laski jo toista vuotta peräkkäin. Asiakastiedon rekisterissä on tällä hetkellä noin 52 000 yritystä, joilla on voimassaolevia maksuhäiriömerkintöjä. Vielä vuonna 2014 näitä oli 4 000 enemmän.

Lista joulukuussa 2016 konkurssiin haetuista yrityksistä löytyy osoitteesta www.asiakastieto.fi/yritykset


Suomen Asiakastieto Oy on yksi johtavista yritysjohdon, taloushallinnon, riskienhallinnan sekä myynnin ja markkinoinnin tietopalveluyhtiöistä Suomessa. Tuotamme asiakkaiden päätöksentekoprosesseihin integroitavia sähköisiä palveluja, sopimusasiakkaille räätälöityjä verkkopalveluja sekä kaikille avoimia yritys- ja henkilötietopalveluja.

Lue muutkin Asiakastiedon uutiset