Maksuhäiriöt vähenisivät, jos apua osattaisiin pyytää ajoissa

pe 21. huhtikuuta 2017 10.00.28

Maksuhäiriöisten määrä on kasvanut jatkuvasti. On huolestuttavaa, että monista ikäryhmistä yli kymmenes kantaa maksuhäiriötä henkilökohtaisessa CV:ssään. Käytännössä maksuhäiriö vaikeuttaa monia asioita ja voi vaikuttaa esimerkiksi työn tai opiskelupaikan saamiseen.

Pahimmassa jamassa ovat ne, joilla ei ole henkilökohtaista tukiverkosta, joka voi tarjota hädän tullen majapaikan tai muuta apua. Rahallinen apu harvoin on kovin hyvä idea, koska se valitettavasti usein valuu pohjattoman kulutuksen kaivoon, jos tilanne on niin sanotusti päällä.

Tämä ei kuitenkaan ole maksuhäiriön vika. Ei ole mitään mieltä lainata tai luotottaa sellaista, joka ei ole edellisistäkään velvoitteistaan pystynyt selviämään, päinvastoin. Parhaassa tapauksessa maksuhäiriö pysäyttää luisun ja on selvähkö ”vinkki” pyytää apua.

Monesti maksuhäiriöisen henkilön kanssa keskusteltaessa sanoma on ollut, että maksuhäiriö oli lopulta kuitenkin hyvä asia, koska se pakotti myöntämään totuuden itselleen ja hakemaan apua. Teemme jatkuvasti hartiavoimin töitä, että voisimme ohjata ja opastaa ihmisiä hoitamaan talouttaan paremmin. Näkyvimpiä esimerkkejä tästä ovat rautaiset kuluttajaneuvojamme sekä nuorille suunnattu TarkkaFyrkka-hankkeemme.

TarkkaFyrkassa koulutamme nuoria oman talouden hallintaan ja kerromme maksuhäiriön vaikutuksista. Nuoret ovat siitä kiitollista kohderyhmää, että monella heistä luotto on vasta tulevaisuutta. Jos ajoissa ymmärtää luotolla ostamisen mahdollisuudet ja sen tuoman vastuun, voi pahimmilta sudenkuopilta välttyä. Tänä keväänä pidämme 50 yläasteen 9-luokalle tällaisen talouden tehopaketin Nuorten Akatemian kanssa.

Paras ohjeeni talousvaikeuksissa olevalle on siis, että pyydä apua. Parempi tietenkin pyytää sitä ajoissa, mutta myöhäistä se ei ole koskaan. Valitettavasti asia on kuitenkin niin, että suurimmassa hädässä olevat ovat niitä hiljaisimpia.

Heikki Ruponen

Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija, Suomen Asiakastieto Oy


Lue muutkin Asiakastiedon uutiset