Tammi-kesäkuussa yli 100 000 maksuhäiriömerkintää enemmän kuin viime vuonna vastaavana ajanjaksona

ti 4. heinäkuuta 2017 09.00.00

Alkuvuonna Suomen Asiakastieto Oy on rekisteröity henkilöille noin 941 000 maksuhäiriömerkintää, joka on yli 100 000 enemmän kuin vastaavana ajanjaksona viime vuonna. Maksuhäiriöitä on tällä hetkellä hieman alle 373 000 henkilöllä.

”Maksuhäiriöitä on tullut yli 12 % viime vuoden tammi-kesäkuuta enemmän. Vastaavaa kasvua ei ole ollut yli viiteen vuoteen. Maksuhäiriöisten henkilöiden määrä ei ole kuitenkaan juurikaan muuttunut viime vuonna saavutetusta ennätystasosta, joten suuri osa merkinnöistä on tullut jo ennestään maksuhäiriöisille”, kertoo liiketoimintajohtaja Jouni Muhonen Suomen Asiakastieto Oy:stä.

Maksuhäiriöiden määrän kasvu ei tullut yllätyksenä

”Tutkimustemme perusteella luottotietomerkintöjen lisääntyminen on ollut nähtävissä, eli yllätyksenä se ei suinkaan tullut. Henkilöillä on useita luottoja ja moni yrittää yhä paikata huonoa taloustilannettaan uudella lainalla. Osa kuluttajista ottaa yksinkertaisesti liikaa luottoa suhteessa tuloihin. Kun lainaa alkaa olla moneen suuntaan ja lyhennykset liian vaativia, korttitalo sortuu. Ensimmäinen maksuhäiriö aiheuttaa sen, että uutta lainaa ei enää saa, jonka jälkeen maksuhäiriöitä tulee lisää”, Muhonen toteaa.

Ylivelkaantumisen ehkäisemisen tulisi olla olennainen osa yritysten yhteiskuntavastuuta

Maksuhäiriöt eivät monessa tapauksessa anna tarpeeksi kattavaa kuvaa kuluttajan tilanteesta. Jos lainaa myönnetään henkilölle, jolla on vaikeuksia nykyisten lainojensa kanssa, on vain ajan kysymys milloin luotot alkavat jäädä maksamatta.

Asiakastieto ylläpitää palvelua, jossa kulutusluottoja myöntävät yhtiöt voivat kuluttajan suostumuksella jakaa tietoa kuluttajien aiemmista kulutusluotoista ja niiden hoitamisesta luotonmyöntötilanteessa eli ns. positiivista luottotietoa. Palvelussa on tällä hetkellä mukana 30 luotonmyöntäjää.

”Palvelumme kautta kulutusluottoja myöntävät yritykset ovat kuluttajan suostumuksella jakaneet tietoa lainahakijan muista saatavista eli niin sanottua positiivista luottotietoa. Tämä on tehokkaasti ennaltaehkäissyt kuluttajien ylivelkaantumista. Jos positiivisia luottotietoja käytettäisiin kattavasti erilaisten luottojen myönnössä, pystyisimme varmasti vähentämään maksuhäiriöiden määrää ja estämään ylivelkaantumista. Toimenpiteet ylivelkaantumisen ehkäisemiseksi ovat todellista yhteiskuntavastuuta”, Muhonen korostaa.


Suomen Asiakastieto Oy on yksi johtavista yritysjohdon, taloushallinnon, riskienhallinnan sekä myynnin ja markkinoinnin tietopalveluyhtiöistä Suomessa. Tuotamme asiakkaiden päätöksentekoprosesseihin integroitavia sähköisiä palveluja, sopimusasiakkaille räätälöityjä verkkopalveluja sekä kaikille avoimia yritys- ja henkilötietopalveluja.

Lue muutkin Asiakastiedon uutiset