vastuullinenyritys.fi

Muuttomatkalla

10.10.2017

Suomen Asiakastieto Oy muuttaa parin kuukauden päästä uusiin toimitiloihin Kalasatamassa.  Lähes kaikki asiakastietolaiset ovat tavalla tai toisella osallistuneet tilojen suunnitteluun, jossa keskeiset ohjenuorat on johdettu Asiakastiedon strategisista teemoista: Ihmiset, Asiakaskokemus, Ketterä yhdessä tekeminen ja Laadukkaiden palveluiden tuottaminen. Rakennamme työviihtyvyyttä tukevia tiloja moninaisiin tarpeisiin. Olemme käyneet tutustumassa useisiin uusiin monitoimitiloihin ja niiden ratkaisuihin. Laatu on ollut keskeinen kriteeri, kun olemme valinneet yhdessä henkilökunnan kanssa esimerkiksi työtuoleja, mattoja ja materiaaleja.

Elämme, kuten opetamme ja siksi tilojen toteuttajat, kymmenkunta kumppaniyritystä, olemme valinneet huolella. Totta kai olemme hankintaprosessissa hyödyntäneet omiakin palveluitamme, kun laadun ja kotimaisuuden lisäksi olemme analysoineet monesta näkökulmasta kaikki yritykset, jotka kulkevat kanssamme tällä matkalla. Olemme valinneet luottokelpoisuudeltaan vahvoja yrityksiä, joilla kaikilla myös tilaajavastuun piiriin kuuluvat velvoitteet ja vaatimukset ovat luonnollisesti kunnossa.

Eikä tässä vielä kaikki. Asiakastiedon juuri lanseeraama Vastuullisuusraportti otettiin kaikista yhteisen matkamme yrityksistä. Tämä uusi palvelumme on koko maailmassa ainutlaatuinen vastuullisuudesta kertova raportti, joka on saatavilla kaikista suomalaisista yrityksistä. Vastuullisuusraportti valottaa yrityksen ympäristö- ja sosiaalisen vastuun sekä tarjoaa arvion yrityksen hallinnon laadusta ja taustoista. Kyllä vain: kumppaneillamme tämä vastuullisuusvaatimuskin täyttyy.

Yhdelläkään muuttomatkalle valitsemistamme yrityksistä ei ollut huomautettavaa sosiaalisen vastuun tai hallinnon ja taustan osalta. Ympäristövastuullisuudessa kahdella käyttämällämme yrityksellä oli raportissa huomautettavaa, koska niiden toimialalla on keskimääräistä korkeammat ilmanpäästöt. Tämä on vielä nykyään yleistä esim. muuttofirman osalta, joskin jatkossa ympäristön huomioiminen käy niillekin yhä tärkeämmäksi kilpailutekijäksi. Millään yrityksellä ei ollut huomautettavaa hallintotavasta, eikä yhdelläkään ollut tiedoissaan tuomioistuimien langettamia ratkaisuja eikä seuraamus- tai laiminlyöntimaksuja.

Oma ja kumppaneiden vastuullisuus on tärkeä tekijä Asiakastiedolle yrityksenä, mutta itsekin muuttomatkan yhtenä vastuullisena henkilönä tunnen levollisuutta tietäessäni, että hankkeen taustat ovat kunnossa. On helppo hengittää ja tuntoni puhdas, kun tiedän, että tunnemme kumppanimme. Asiakastiedon muuttomatkan kaikilla yrityksillä vastuullisuus on hoidettu erinomaisella tavalla.

Risto Kallio

Kirjoittaja on Suomen Asiakastieto Oy:n palvelujohtaja.

Suomen Asiakastieto Oy:n Vastuullisuusraportti-palvelun avulla pystyt selvittämään reaaliaikaisesti yrityksen taustat paljon entistä laajemmin. Raportti sisältää tiedot mm.  yritykselle langetetuista yhteisösakoista sekä seuraamus- ja laiminlyöntimaksuista. Palvelu auttaa yrityksiä standardoimaan vastuullisuuteen liittyviä prosesseja ja hallitsemaan riskejä paremmin. Suurilta yrityksiltä vaaditaan vuodesta 2018 lähtien raportointia omasta vastuullisuudestaan tilinpäätöksen yhteydessä. Raportoinnissa korostuu myös alihankintaketjun ja yhteistyökumppanien vastuullisuuden seuraaminen.

Lue lisää vastuullisesta yritystoiminnasta ja vastuullisuuden varmistamisesta: www.vastuullinenyritys.fi

Tilaa uutiskirje

 

Liity kuukausittaisen statistiikkakirjeen tilaajaksi täyttämällä yhteystietosi