Suomen Asiakastieto Oy

Suomen Asiakastieto Oy on johtava yritysjohdon, riskienhallinnan sekä myynnin ja markkinoinnin tietopalveluja tuottava yhtiö Suomessa. Autamme yritystä tehostamaan päätöksentekoprosesseja ja asiakkuuden hallintaa räätälöidyillä ja integroitavilla yritys- ja luottotiedoilla. Tarjoamme myös kaikille avoimia yritys- ja henkilötietopalveluja.


Pidämme yllä Suomen laajinta yritystietokantaa, joka sisältää ajantasaiset tiedot kaikista suomalaisyrityksistä sekä niiden avainhenkilöistä. Olemme tosiaikaisessa yhteydessä moniin muihin julkisiin ja yksityisiin tietolähteisiin. Ylläpidämme myös rekisteriä yksityishenkilöiden luottotiedoista.


• Suomen Asiakastieto Oy • Työpajankatu 10 A, 00580 Helsinki • P. 010 270 7200 • asiakaspalvelu@asiakastieto.fi
Y-tunnus: 01110279

Yleiset sopimusehdot

Sopimuksen osat

Yleiset sopimusehdot ovat voimassaoleva osa Suomen Asiakastieto Oy:n (jäljempänä Asiakastieto) ja asiakkaan välistä Palvelusopimusta.

1. Palvelun kohde
Asiakkaalla on käyttöoikeus Asiakastiedon tietokantoihin luottotietokyselyiden tekemiseksi jäljempänä mainituin rajoituksin Asiakastiedon palveluaikoina.

2. Käyttöoikeus
Tällä sopimuksella asiakkaalle annetaan käyttöoikeus riskiselvitys- ja yritystarkistusraportteihin Visma Nova järjestelmän kautta. Asiakkaalla ei ole oikeutta käyttää Asiakastiedon luovuttamia tietoja tai tutkimuksia Asiakastiedon kanssa kilpailevaan toimintaan tai luovuttaa niitä eteenpäin.

4. Omistus-, tekijän- ja muut immateriaalioikeudet
Asiakastieto pidättää itsellään täydelliset omistus-, tekijän- ja muut immateriaalioikeudet luovuttamiinsa tietoihin.

5. Tietosuoja
Asiakastieto välittää tietoja tietokannoistaan ehdottoman luottamuksellisesti. Asiakkaalla on velvollisuus organisoida, kouluttaa ja valvoa henkilökuntaansa niin, että rekisteröityjen tiedollinen suoja huomioidaan riittävästi asiakkaan toiminnassa.

6. Liike- ja ammattisalaisuudet
Osapuolet sitoutuvat olemaan paljastamatta toistensa liike-, pankki- tai ammattisalaisuuksia ja noudattamaan hyvän rekisterinpitotavan edellyttämää vaitiolovelvollisuutta sopimusaikana ja myös sopimuksen päättymisen jälkeen.

Asiakastieto sitoutuu olemaan paljastamatta asiakkaalta saamiensa tietojen lähdettä muille asiakkailleen tai ulkopuolisille ilman asiakkaan suostumusta. Ulkopuolisella ei kuitenkaan tarkoiteta rekisteröityä tämän käyttäessä lakiin perustuvaa tarkastusoikeuttaan.

7. Korvausvelvollisuus
Asiakastieto noudattaa toiminnassaan hyvää rekisteritapaa ja käyttää luotettavia tietolähteitä ja alihankkijoita. Asiakastieto ei vastaa tietokannoissa esiintyvistä virheistä tai palvelun viivästymisen mahdollisesti aiheuttamista välillisistä tai epäsuorista vahingoista. Asiakastieto ei vastaa asiakkaalle mahdollisesti aiheutuvista vahingoista, jos Asiakastieto joutuu estämään asiakkaan pääsyn tietokantoihin asiakkaan toimenpiteen tai laiminlyönnin vuoksi tai jos tietokantojen käytön estää ylivoimainen este, johon Asiakastieto ei voi vaikuttaa. Muissa tapauksissa Asiakastiedon vahingonkorvausvelvollisuus on enintään Asiakastiedon asiakkaalta laskuttaman yhden kuukauden keskimääräisen laskun suuruinen.

8. Maksut ja maksuehdot
Asiakas sitoutuu maksamaan kulloinkin voimassa olevaan hinnastoon tai sopimukseen perustuvat maksut, laskutuslisät ja vähimmäismaksut. Asiakas vastaa tarvittavan tietoliikenneyhteyden tai muun käyttöyhteyden luomisesta ja käytöstä aiheutuvista kuluista, ellei Asiakastiedon kanssa kirjallisesti toisin sovita. Asiakastieto voi muuttaa hinnastojaan ja niiden rakennetta ilmoittamalla siitä kirjallisesti asiakkaalle vähintään 30 päivää ennen muutoksen voimaan tulemista. Jos palveluiden verotusta tai muita mahdollisia viranomaismääräyksiin perustuvia maksuja muutetaan tai ryhdytään soveltamaan, voi Asiakastieto muuttaa välittömästi hinnastojaan vastaavasti. Asiakastieto perii viivästyneille maksuille vähintään kulloinkin voimassaolevan korkolain mukaisen viivästyskoron. Viivästyskoron maksuvelvollisuus alkaa kulloinkin noudatettavan maksuehdon mukaisesti eräpäivästä.

9. Toimintatavan muutokset
Asiakastiedolla on oikeus muuttaa tietokantojensa ja tiedostojensa sisältöä ja toimintatapojaan, kun palveluita kehitetään tai kun Asiakastiedon toimintaa koskevat lait, viranomaismääräykset tai henkilöstöä koskevat sopimukset muuttuvat. Asiakastiedolla on oikeus ilman korvausvelvollisuutta ottaa tietokantansa pois käytöstä palveluaikanaan, jos tietokantojen ylläpito tai huolto sitä vaatii. Asiakastieto pyrkii ilmoittamaan etukäteen tällaiseen syyhyn perustuvasta käyttökatkosta.

10. Sopimuksen muuttaminen
Asiakastiedolla on oikeus muuttaa sen ja asiakkaan välisen Palvelusopimuksen sopimusehtoja ilmoittamalla asiakkaan ilmoittamaan viimeiseen osoitteeseen muutoksista kirjallisesti 30 päivää ennen muutoksen voimaantuloa. Muutokset astuvat voimaan ilman allekirjoituksia.

11. Voimassaolo ja irtisanominen
Palvelusopimus on voimassa toistaiseksi. Kumpikin osapuoli voi milloin tahansa kirjallisesti irtisanoa sopimuksen päättymään 30 päivän irtisanomisajalla irtisanomisen toimittamisesta. Jos asiakas laiminlyö Palvelusopimuksen, sen liitteiden, näiden yleisten sopimusehtojen tai Asiakastiedon yleisten toimintaohjeiden noudattamisen, voi Asiakastieto lopettaa heti tietojen tai palveluiden luovuttamisen kunnes laiminlyönnit on korjattu. Ellei asiakas korjaa laiminlyöntejä tai jos sopimusrikkomusta on pidettävä olennaisena, voi Asiakastieto purkaa palvelusopimuksen.

Asiakastiedon purkaessa sopimuksen on asiakkaan välittömästi palautettava hallussaan oleva Asiakastiedon omaisuus sekä korvattava Asiakastiedolle sopimuksen purkamisesta aiheutunut vahinko.

Mikäli asiakas lopettaa elinkeinotoimintansa, on siitä ilmoitettava Asiakastiedolle. Sopimuksen voimassaolo päättyy tällöin välittömästi ilman eri irtisanomista. Asiakas ei saa siirtää sopimusta kolmannelle osapuolelle.

12. Oikeuspaikka ja sovellettava laki
Sopimusosapuolten väliset mahdolliset erimielisyydet ratkaistaan ensisijaisesti osapuolten välisin neuvotteluin. Ellei neuvotteluissa päästä sovintoon, sopimuksia koskevat erimielisyydet ratkaistaan Helsingin käräjäoikeudessa. Tähän sopimukseen liittyviin asioihin tai erimielisyyksiin sovelletaan Suomen lainsäädäntöä.