Usein kysytyt kysymykset  ›  Luottotiedot ja maksuhäiriöt  ›  Miten pitää toimia, kun olen maksanut velan? Jos maksan velan, niin poistuuko maksuhäiriömerkintä?

Miten pitää toimia, kun olen maksanut velan? Jos maksan velan, niin poistuuko maksuhäiriömerkintä?

Kun olet maksanut maksuhäiriöön liittyvän velan pois, pyydä velkojaa toimittamaan maksutieto Asiakastiedolle. Tämä on ensisijainen ja yleensä nopein tapa saada maksutieto maksuhäiriömerkintään.

Maksuhäiriömerkintä poistuu 30 päivän päästä siitä, kun luottotietoyhtiö on vastaanottanut maksunsuoritustiedon.

Jos velkoja ei pysty toimittamaan maksutietoa Asiakastiedolle, voit myös toimittaa sen itse. Maksunsuoritustiedon ilmoituksessa on oltava mukana riittävä todiste maksunsuorituksesta. Tällainen todiste on esimerkiksi velkojalta saatu kirjallinen ilmoitus velan suorittamisesta tai yksilöivä kuitti (kenelle, mikä summa, viitetiedot) maksunsuorituksesta. Meille Asiakastietoon ilmoituksen maksunsuorituksesta voi lähettää osoitteeseen maksutiedot@asiakastieto.fi Viesti on suositeltavaa lähettää salattuna ja sen voi tehdä tätä kautta: https://mail.asiakastieto.fi

Jos kyse on ulosoton merkinnästä (UMV tai UMS), toimita näistä Ulosottolaitoksen sähköisestä asiointipalvelusta (ulosottolaitos.fi) saatava "Velallisen ulosottoasiat" -tuloste luottotietoyhtiölle. Ulosoton merkinnät poistuvat vastaavasti kuin muutkin maksuhäiriömerkinnät. Mikäli velka vanhenee ja Asiakastieto saa siitä luotettavan tiedon (yleensä Ulosotosta suoraan), merkintä poistetaan. Myös julkisoikeudellisten velkojen vanheneminen (5 vuotta), poistaa maksuhäiriömerkinnän.