Usein kysytyt kysymykset  ›  Luottotiedot ja maksuhäiriöt  ›  Mikä on Asiakastiedon kuluttajaluottojen kyselyjärjestelmä? Miten järjestelmä eroaa ns. positiivisesta luottotietorekisteristä?

Mikä on Asiakastiedon kuluttajaluottojen kyselyjärjestelmä? Miten järjestelmä eroaa ns. positiivisesta luottotietorekisteristä?

Kuluttajaluottojen kyselyjärjestelmä on luotu kuluttajaluottojen myöntämistä varten. Järjestelmään osallistuu kuluttajaluottoa myöntäviä yrityksiä. Lue lisää järjestelmästä täältä.

Positiivinen luottotietorekisteri on nimensä mukaisesti keskitetty rekisteri mihin luotonmyöntäjät päivittävät tietonsa esimerkiksi kuukausittain (käytössä mm. Ruotsissa ja suurimmassa osassa Euroopan maista). Asiakastiedon ylläpitämässä järjestelmässä positiiviset luottotiedot sen sijaan kerätään kuluttajan toimeksiannosta tapauskohtaisesti ja ajantasaisesti luotonantajien omista asiakasrekistereistä. Positiivisia luottotietoja ei tallenneta Suomen Asiakastiedon luottotietorekisteriin, vaan Suomen Asiakastieto toimii positiivisen luottotiedon kerääjänä ja kuluttajan toimeksiannon perusteella välittää luotonmyöntäjiltä saamansa tiedon eteenpäin. Suomen Asiakastieto ei siis voi korjata tiedoissa mahdollisesti olevia puutteita tai virheitä, vaan niiden korjaamiseksi tulee kääntyä tiedon toimittajan eli luotonantajan puoleen.

Negatiivinen luottotieto on Suomessa luottotietorekisteristä saatavaa maksuhäiriötietoa. Positiivinen luottotieto taas on muuta sellaista tietoa, joka kuvaa henkilön kykyä tai halua hoitaa maksuvelvoitteensa. Kuluttajaluottojen kyselyjärjestelmässä välitetään tietoa esim. siitä kuinka monta luottoa henkilöllä on ja kuinka suuren summan henkilö lyhentää luottojaan kuukaudessa.