Usein kysytyt kysymykset  ›  Luottotiedot ja maksuhäiriöt  ›  Miten pitää toimia, kun olen maksanut velan? Jos maksan velan, niin poistuuko maksuhäiriömerkintä?

Miten pitää toimia, kun olen maksanut velan? Jos maksan velan, niin poistuuko maksuhäiriömerkintä?

Kun olet maksanut maksuhäiriöön liittyvän velan pois, pyydä velkojaa toimittamaan maksutieto Asiakastiedolle. Tämä on ensisijainen ja yleensä nopein tapa saada maksutieto maksuhäiriömerkintään.

Jos velkoja ei pysty toimittamaan maksutietoa Asiakastiedolle, voit myös toimittaa sen itse. Maksunsuoritustiedon ilmoituksessa on oltava mukana riittävä todiste maksunsuorituksesta. Tällainen todiste on esimerkiksi velkojalta saatu kirjallinen ilmoitus velan suorittamisesta tai yksilöivä kuitti (kenelle, mikä summa, viitetiedot) maksunsuorituksesta. Meille Asiakastietoon ilmoituksen maksunsuorituksesta voi lähettää osoitteeseen maksutiedot@asiakastieto.fi Viesti on suositeltavaa lähettää salattuna ja sen voi tehdä tätä kautta: https://mail.asiakastieto.fi

Jos kyse on ulosoton merkinnästä (UMV tai UMS), olethan yhteydessä merkinnän asettaneeseen velkojaan. Jos olet maksanut UMV- tai UMS-merkinnän suoraan Ulosottoon ja merkinnän kohdalla lukee vireilläolon päättymissyynä 'maksettu', riittää Ulosottotodistus maksutiedon kirjaamiseen. Ulosottotodistuksen ("Velallisen ulosottoasiat" -tuloste) saat Ulosottolaitoksen sähköisestä asiointipalvelusta ulosottolaitos.fi).

Kun luottotietoyhtiö on vastaanottanut maksunsuoritustiedon, maksuhäiriömerkintä poistuu 30 päivän päästä siitä, ellei kyseessä ole ulosoton merkintä UMS tai UMP, jotka poistetaan heti maksutiedon kirjaamisen jälkeen.

Mikäli UMS- tai UMV-merkintään liittyvä velka vanhenee ja Asiakastieto saa siitä luotettavan tiedon (yleensä Ulosotosta suoraan), UMS-merkintä poistetaan heti ja UMV-merkintä 30 päivän kuluttua.