Usein kysytyt kysymykset  ›  Identiteettivarkaus ja omien tietojen suojaaminen  ›  Sain laskun tuotteesta, jota en ole tilannut. Miten toimin?

Sain laskun tuotteesta, jota en ole tilannut. Miten toimin?

Ole ensimmäisenä yhteydessä yritykseen/velkojaan, jolta olet laskun saanut. Tiedot näet laskusta. Aina kun epäillään henkilötietojen väärinkäyttöä, on asiasta suositeltavaa tehdä rikosilmoitus poliisille.

Aseta itsellesi Oma luottokielto -turvamerkintä. Merkinnän voi poistaa heti, kun sille ei ole enää tarvetta. Muuten se poistuu automaattisesti kahden vuoden kuluttua sen ottamisesta.
Tutustu Oma luottokielto -turvamerkintään.

Tietovahti-palvelua käyttämällä seuraat omien tietojesi käyttöä. Palvelu ilmoittaa Suomen Asiakastieto Oy:n luottotietorekisteriin tehdyistä luottotietokyselyistä. Jos joku toinen yrittää tehdä ostoksia tai ottaa lainaa nimissäsi saat siitä erittäin todennäköisesti ilmoituksen, koska valtaosa Suomen luottotietokyselyistä tehdään Suomen Asiakastieto Oy:n rekisteristä. Kun saat tiedon luottotietokyselystä täysin yllättäen, ota yhteyttä suoraan kyselyn tehneeseen yritykseen tai Suomen Asiakastietoon (yhteystiedot). Palveluun voi asettaa valvontaan myös muita henkilökohtaisia tietojasi, kuten passin numeron tai sähköpostiosoitteen, ja saat ilmoituksen, jos tietojasi löytyy esimerkiksi darknetistä. Lisäksi palveluun kuuluu myös identiteettivarkauksiin erikoistunut puhelin- ja sähköpostituki, joka auttaa sinua jos epäilet, että kyseessä on identiteettivarkaus.
Tutustu Tietovahti-palveluun.