Asiakastiedon palvelut identiteettivarkauksia vastaan

 

Tietoa identiteettivarkauksista

Identiteettivarkaus tarkoittaa, että toinen henkilö esiintyy toisen henkilöllisyydellä. Kun rikollinen tavoittelee identiteettivarkauden avulla taloudellista hyötyä, pyrkii hän tekemään esimerkiksi verkko-ostoksia laskua vastaan tai ottamaan lainaa toisen nimissä. Ajatuksena on, että raha tai tavara päätyy rikollisen käsiin, mutta lasku niistä henkilöllisyyden oikealle omistajalle.

Milloin riski identiteettivarkauteen kasvaa?

Jos hävität henkilöpaperisi (passi, ajokortti, henkilöllisyystodistus), nousee riski identiteettivarkauteen merkittävästi. Lisäksi henkilötiedot voivat päätyä rikollisten haltuun verkon tietomurtojen tai perinteisten postien varastamisen/tonkimisen kautta (postilaatikko, paperinkeräys). Tällaisessa tapauksessa rikos jää helposti huomaamatta pitkäksi ajaksi.

Miten vähennät identiteettivarkauden riskiä?

  • Pidä hyvää huolta henkilöpapereistasi.
  • Jos kadotat henkilöpaperisi, ilmoita heti poliisille ja aseta itsellesi Oma luottokielto -turvamerkintä.
  • Tuhoa postit huolellisesti ennen kuin viet ne paperinkeräykseen
  • Älä jaa tietojasi verkossa, puhelimessa tai ylipäätään missään sellaisessa tilanteessa, jossa et ole aivan varma toisen osapuolen henkilöllisyydestä.

 

Miten tehdä, jos pelkäät/tiedät joutuneesi identiteettivarkauden uhriksi?

  • Tee rikosilmoitus poliisille
  • Ilmoita heti velkojille laskuista, joita et ole itse aiheuttanut. Velkojan tiedot näet laskusta.
  • Aseta itsellesi Oma luottokielto -turvamerkintä. Merkinnän saa heti pois, jos sille ei ole tarvetta. Muuten se poistuu automaattisesti kahden vuoden päästä sen ottamisesta.
  • Seuraa tietojesi käyttöä Minun Omatietoni -palvelulla. Palvelu ilmoittaa Suomen Asiakastieto Oy:n luottotietorekisteriin tehdyistä luottotietokyselyistä. Jos joku toinen yrittää tehdä ostoksia tai ottaa lainaa nimissäsi saat siitä erittäin todennäköisesti ilmoituksen, koska valtaosa Suomen luottotietokyselyistä tehdään Suomen Asiakastieto Oy:n rekisteristä. Kun saat tiedon luottotietokyselystä täysin yllättäen, ota yhteyttä suoraan kyselyn tehneeseen yritykseen tai Suomen Asiakastietoon (omatieto@asiakastieto.fi tai 010 207 7300)