Asiakastieto Media


Kasvu on asennetta ja todellisia tekoja

Artikkeli08.09.2020

Kasvu on asennetta ja todellisia tekoja

Työterveyspalveluita tarjoava Heltti haastaa toiminnallaan työterveyden jättejä. Mikä on yrityksen kasvun resepti?

Kasvu on tekoja ja ajattelutapa. Näin tiivistää työterveyspalveluja tarjoavan Heltin toimitusjohtaja Timo Lappi.

– Kasvulla pitää olla selkeä suunta. Ei riitä, että ajattelee tekevänsä ensi vuonna samoja asioita kuin nyt, mutta 20 prosenttia isommin. Kasvu on matka, jolla pyritään kauempana olevaan päämäärään, yrittäjä sanoo.

Vuonna 2013 perustettu Heltti on viime vuosina kasvattanut vauhdilla liikevaihtoaan. Viime vuonna se ylitti viiden miljoonan euron rajan, ja tänä vuonna tähtäimessä on 6,5 miljoonaa. Tulevina vuosina tavoitteena on kasvattaa yrityksen osuutta markkinasta entisestään ja haastaa alan terveysjättejä.

Selkeät kasvuaskeleet

Olennaista kasvussa on ollut selkeä suunnitelma.

– Johdamme Heltissä kasvua todella aktiivisesti. Se onnistuu parhaiten siten, että tulevaisuuden skenaario luodaan usean vuoden päähän. Mitä markkinassa tapahtuu ja mitä ihmiset haluavat? Lappi kysyy.

Tältä pohjalta luodaan toimintaa kehittävät askelmerkit.

Olennaista on huolehtia myös siitä, että asiakkaat ovat tyytyväisiä ja palvelu tai tuote vastaa heidän tarpeitaan.

– Yleistä on, että kasvua hamuavat yritykset osuvat miinaan: katse on vahvasti uusissa asiakkaissa ja nykyiset asiakkaat jäävät vähemmälle huomiolle, Lappi sanoo.

Jo olemassa oleva tyytyväinen asiakaskunta on kuitenkin koko kasvun perusta, ja yrityksen kannattaa tunnistaa heidän lisätarpeitaan.  Myös uusien asiakkaiden hankintaan on oltava suunnitelma.

Heltin taipaleella myös sijoittajat ovat olleet merkittävä tuki liiketoiminnan ja yrityksen uskottavuuden kasvattamisessa.
Risto Siilasmaan sijoitusyhtiö lähti mukaan heti ensimmäiseen osakeantiin, ja 1,5 vuotta myöhemmin mukaan saatiin Pauligin suvun sijoitusyhtiö.

Osakeannit toivat uutta osaamista, ja Heltille muodostettiin ammattimainen, kokenut hallitus.

– En usko, että olisimme muuten yltäneet tällaiseen kasvuun, vaikka rahat olisivat pankissa riittäneet, toimitusjohtaja arvioi.

Yli kasvun haasteiden

Kasvu edellyttää vanhasta luopumista ja panostuksia esimerkiksi osaajiin, järjestelmiin ja toimitilaan.

– Yksi vaikeimpia kasvuun liittyviä asioita on se, missä vaiheessa päätöksiä tehdään ja paljonko kustannuksissa uskalletaan ottaa etunojaa, Lappi sanoo.

Toimitusjohtaja vertaa kasvua vauhtia kiihdyttävään pikajuoksijaan: juoksijan on oltava etunojassa, jotta hän pystyy kiihdyttämään. Mutta jos etunojaa on liikaa, vaarana on kaatuminen.

– Näimme jo pari vuotta sitten, että liiketoimintamme on kannattavaa. Se oli kuitenkin liian pientä, että olisimme voineet kattaa esimerkiksi investointeja tietojärjestelmiin, Lappi sanoo.

Sijoittajien avulla toimintaa on voitu kehittää.

– Nyt kassavirtamme on kääntynyt vihreälle ja voimme toimia tulorahoituksella. Olemme löytäneet tavan toimia, joka tuo kilpailuetua ja kiinnostaa asiakkaita.

Tulos on vielä reippaasti miinuksella, mutta Lappi arvioi, että se kääntyy plussalle reilun vuoden päästä. Selvänä hän pitää, että Heltin kasvutarina on vasta alussa.

Teksti: Silja Eisto

Liitteet

Yhteyshenkilöt

Ville Kauppi

Ville Kauppi

Lehdistökontakti

Content Manager

ville.kauppi@asiakastieto.fi

+358 10 270 7504

Pia Katila

Pia Katila

Lehdistökontakti

Viestintä- ja sijoittajasuhdepäällikkö

pia.katila@asiakastieto.fi

+358 10 270 7506

Käytämme evästeitä, jotta sivusto toimisi paremmin sinulle. Jatkamalla sivuston selailua hyväksyt, että käytämme evästeitä. Lue lisää evästeistä täällä.