Parhaat päätökset helposti

Suomen Asiakastieto Oy on johtavia digitaalisten yritys- ja luottotietopalvelujen toimittajia Suomessa. Tuotteita ja palveluita käytetään ensisijaisesti riskienhallinnassa, taloushallinnossa, päätöksenteossa sekä myynnissä ja markkinoinnissa. Konserni palvelee useita toimialoja, joista suurimpiin kuuluvat rahoitus- ja pankkitoiminta, tukku- ja vähittäiskauppa sekä asiantuntijapalveluyritykset.

Suomen Asiakastieto Oy on osa Asiakastieto Groupia. Vuonna 2017, Asiakastieto Groupin liikevaihto oli 131 miljonaa euroa ja työntekijöitä vuoden 2017 lopussa oli lähes 500 seitsemässä kaupungissa Suomessa ja Ruotsissa

Läpinäkyvyyttä ja luottamusta

Asiakastieto on puolueeton tiedontuottaja, joka luo läpinäkyvyyttä ja luottamusta liiketoimintaan. Näin turvaamme sekä yritysten että kuluttajien toimintamahdollisuudet luottoihin ja kaupankäyntiin liittyvissä asioissa. Palveluksessamme on noin 150 myynnin, tietopalvelujen ja it:n ammattilaista. 

Tiiviillä yhteistyöllä alan järjestöjen ja maailman johtavien tietopalveluyritysten kanssa varmistamme, että asiakkaamme saavat nopeasti käyttöönsä merkittävimmät kansainväliset palveluinnovaatiot.

Yritysvastuu on osa liiketoimintaa

Toimintamme perustuu maailmalla yleisimmin käytössä olevaan ISO 9001:2015 sertifioituun laatujärjestelmään, joka takaa palveluiden tasalaatuisuuden ja ratkaisujen toimittamisen sopimusten mukaisesti. Oleellisena osana laatujärjestelmää on prosessien ja laadun jatkuva seuranta ja kehittäminen.

Helsingin pörssissä noteerattuna yhtiönä Asiakastieto on sitoutunut noudattamaan viranomaismääräyksiä, lakeja ja säädöksiä. Asiakastieto on suomalainen yhtiö, joka maksaa veronsa Suomeen.

Historia

Yhtiönä Suomen Asiakastieto Oy:n historia ulottuu vuoteen 1961, jolloin luottotietoyhdistykset ja liikepankit yhdessä tukku- ja vähittäiskaupan toimijoiden kanssa perustivat osamaksukaupan tueksi Luottokontrolli Oy:n, josta tuli vuonna 1988 Suomen Asiakastieto Oy. Laskemme oman työmme käynnistyneen kuitenkin jo joulukuussa 1905, jolloin suomalaisen luottotietotoiminnan voidaan katsoa Suomen Luotonantajayhdistyksen perustamisesta alkaneen.

Luottotietotoiminta oli 1900-luvun alusta aina 1980-luvulle asti pitkälti manuaalista tiedonhakua. Tilanne alkoi kuitenkin muuttua 1990-luvun alussa, kun viranomaiset alkoivat tallentaa tietoja elektronisiin tietopankkeihin. Täsmällisten tunnusten rekisteröinti mahdollisti myös sen, yritysten johdon tietoja saattoi automaattisesti yhdistää yritysten tietoihin.

Luottotietoalan digitalisaation voidaan katsoa alkaneen vuonna 1995, kun Asiakastieto ja Suomen Luottotieto-osuuskunta esittelivät uudet luokituspalvelunsa. Niissä kiteytyi uuden taloustiedon perusvaatimus: suuri määrä tietoa oli suodatettu niin, että jäljelle jäi mahdollisimman yksikäsitteinen luottosuositus. Tietokone kykeni tilastollisiin todennäköisyyksiin perustuen mallintamaan yrityksen luottokelpoisuuden täysin automaattisesti, sekunnin murto-osassa. Luokitukset saivat lisää luotettavuutta, kun osayhtiölain muutos 1999 velvoitti kaikki osakeyhtiöt julkistamaan tilinpäätöksensä.

2000-luvulla muutoksen tahti on koko ajan kiihtynyt niin, että nyt Asiakastiedon valikoimassa on lähes pelkästään digitaalisia, jatkuvasti pidemmälle jalostettuja ja laajempaan tietomäärään perustuvia palveluita.