Luottoriskien hallinta

Kasvata liiketoimintaa optimoimalla yrityksesi luottopolitiikka


Myytkö laskulla tai teetkö luotollisia sopimuksia? Selvitätkö aina uuden asiakkaan taustat ja luottotiedot? Asiakkaan tai yhteistyökumppanin taloustilanne saattaa muuttua hetkessä, jolloin tuttukin asiakas jättää laskunsa maksamatta. Siksi asiakaskannassa tapahtuvia muutoksia tulee seurata ja omaa luottopolitiikkaa säätää, jotta yrityksen liiketoiminta ei kärsi.

Keskustele asiantuntijamme kanssa 

Luottoriskien hallinta ja optimointi

Pidä luottoriskit kurissa ja optimoi ne eduksesi

Kun yritys myy laskulla tai tekee luottoon perustuvia sopimuksia, kannattaa luottoriskienhallintaan panostaa. Liiketoimintaan liittyy aina riskejä. Kehittämällä yrityksen luottopolitiikkaa pystytään kuitenkin karsimaan turhat riskit pois ja kasvattamaan yrityksen liikevaihtoa hallitusti. Luottopolitiikkaa kannattaa myös päivittää säännöllisesti, jotta se pysyy ajan tasalla liiketoimintaympäristön muuttuessa.

Selvitä taustat ja luottotiedot

Tarkastamalla asiakkaan tiedot vältyt yllättäviltä luottotappioilta sekä epäpäteviltä sopimuksilta.

Havaitse muutokset ja reagoi

Seuraa asiakkaissa tapahtuvia muutoksia, reagoi ajoissa ja vältä luottotappiot.

Optimoi ja automatisoi

Luottopolitiikan hienosäätö ja luottoprosessin automatisointi mahdollistaa lisämyynnin ilman luottoriskin kasvua.

Selvitä taustat ja vältä luottotappioita

Luottotappio syntyy, kun asiakas ei pysty maksamaan hänelle lähetettyä laskua. Laskun maksamatta jättänyt asiakas on melko usein yrittäjän tuttu, jonka taloustilanne on heikentynyt. Siksi on tärkeää tarkastaa jokaisen potentiaalisen asiakkaan taustat ja luottotiedot sekä seurata asiakkaiden maksukyvyissä tapahtuvia muutoksia, jotta välttyy ikäviltä yllätyksiltä. Myös nimenkirjoitusoikeus kannattaa tarkastaa, jotta varmistut sopimuksen pätevyydestä. Luottotiedot ja maksuhäiriöitä ennustavat luottoluokitukset antavat vakaan pohjan yrityksesi luottopolitiikalle.

Reagoi ajoissa muutoksiin asiakkaan taloudessa

Taloudelliset tilanteet voivat muuttua nopeasti, jonka takia on tärkeä seurata asiakkaiden tilannetta. Valvomalla asiakkaiden taustatietoja on mahdollista huomata ajoissa sekä riskejä että potentiaalisia lisämyynnin paikkoja. 

Asiakkaan tilanteen seuraaminen ja siihen reagointi voi myös vahvistaa olemassa olevaa asiakassuhdetta. Jos asiakkaalla on hetkellisiä taloudellisia haasteita, voit tarjota tukea proaktiivisesti ja kasvattaa näin asiakastyytyväisyyttä osoittamalla kiinnostusta haastavassa tilanteessa. Samalla turvaat yrityksesi saatavia.

Seuraa ja hienosäädä luottopolitiikkaasi

Omaa luottopolitiikkaa ja tehtyjä päätöksiä kannattaa seurata säännöllisesti. Ovatko nykyiset asiakkaat pystyneet maksamaan laskunsa ja minkälaisista asiakkuuksista on aiheutunut luottotappioita? Hienosäätämällä yrityksen luottopolitiikkaa ja automatisoimalla luoton myönnön prosesseja saattaa yritys saavuttaa lisämyyntiä ilman merkittävää luottoriskien kasvua. Avullamme pystyt luomaan yrityksellesi luottopolitiikan, jonka avulla löydät yrityksellesi hyviä uusia asiakkaita ja onnistut pitämään kiinni parhaista asiakkaistasi.

Jätä yhteydenottopyyntö 

 

Mitä asiakkaamme kertovat meistä?

Asiakastieto auttaa Alisa Pankkia reagoimaan muutoksiin asiakkaidensa taloudessa

Asiakastieto auttaa Alisa Pankkia tietämään koko ajan, millainen maksukyky sen laskurahoitusasiakkailla on. Valvontapalvelu seuraa jatkuvasti juuri niitä tietoja, joissa tapahtuvat muutokset ovat kullekin käyttäjälle tärkeimpiä. Jos tiedot muuttuvat, palvelu lähettää näistä ilmoitukset heti. Näin palvelun käyttäjälle jää enemmän aikaa ennakoida hankalia tilanteita ja suojautua luottotappioilta.

”Valvontapalvelu on meille näppärä työkalu muun luotonvalvonnan ja yhteydenpidon kylkeen, jotta tiedämme jatkuvasti, mitä laskurahoitusta käyttäville asiakkaillemme kuuluu ja voimme reagoida nopeasti muuttuneisiin tilanteisiin. Lisäksi ilmoitusten automaattisuus säästää tiimimme aikaa korvaamalla manuaalisen seurannan.”

Lue lisää miten Asiakastieto auttaa Alisa Pankkia reagoimaan muutoksiin.

Asiakastiedon positiivinen luottotieto on tärkeä osa Danske Bankin vastuullista luotonantoa

Pankit ja rahoittajat tekevät vastuullisia luottopäätöksiä ja ehkäisevät kuluttajien ylivelkaantumista käyttämällä Asiakastiedon positiivisen luottotiedon palvelua. Sen avulla luotonhakijan maksuvara pystytään laskemaan tarkasti ja nopeasti. Vastuullinen luotonanto on Danske Bankille luontainen toimintatapa, jota se on noudattanut aina.

"Käytämme Asiakastiedon positiivisen luottotiedon palvelua kaikissa hakemuskanavissamme, ja se on olennainen osa meidän luotonmyöntöprosessiamme. Olisi vaikea luopua tämän palvelun hyödyntämisestä, sillä saamme sen avulla varmistettua tietoa asiakkaan taloudellisesta tilanteesta reaaliajassa", Jermu Säippä kertoo.

Asiakastieto rakensi positiivisen luottotiedon palvelun asiakkaidensa tarpeisiin vuonna 2013 ja myös kehittää sitä yhdessä asiakkaidensa kanssa jatkuvasti. Nykyään palvelun tietojen avulla tehdään puoli miljoonaa vastuullista luottopäätöstä joka kuukausi.

Lue lisää, miten Asiakastieto auttaa Danske Bankia tekemään vastuullisia luottopäätöksiä.

Yritysten positiivisesta luottotiedosta on paljon etua – Rahoittajan viesti: Liittykää mukaan

Yksityinen yritysten lainoittaja Siltaraha on käyttänyt Asiakastiedon BLIS-palvelua alusta asti. Kaikkien rahoittajien kannattaisi liittyä yritysten positiivisen luottotiedon järjestelmään. Näin sanoo yrityslainoja pk-yrityksille myöntävän Siltarahan liiketoimintajohtaja Pekka Pursiainen.

BLIS on lyhennys sanoista Business Loan Information System. Järjestelmä toimii siten, että rahoittajat luovuttavat luotonhakijan suostumuksella muiden tahojen käyttöön tiedot luottoa saaneista yritysasiakkaistaan. Ajantasainen tieto yritysten velkavastuista auttaa luotonmyöntäjiä välttymään luottotappioilta.

"Olemme käyttäneet palvelua alusta asti. Näemme siitä suurta etua meille", Pursiainen vahvistaa.

Lue tarkemmin mitä yritysten positiivinen luottotieto tarkoittaa ja miten Siltaraha hyödyntää Asiakastiedon ratkaisuja.

Luotollinen B2B-sopimus syntyy turvallisesti 10 minuutissa

Uuden yritysasiakkaan sopimusprosessi kesti ennen jopa puolitoista viikkoa, mutta nyt Scandic Hotels Oy voi toivottaa asiakkaan tervetulleeksi vain 10 minuutissa. Tässä ajassa asiakas on täyttänyt hakemuksen, saanut luottopäätöksen ja allekirjoittanut sopimuksen sähköisesti.

”Meille sopimuspalvelu tarjoaa kaiken, mitä yritysasiakkaiden kanssa solmittaviin sopimuksiin tarvitsemme. Tämä tehostaa työtämme, auttaa asiakaspalvelussa ja vapauttaa aikaa muihin tehtäviin. Näemme koko ajan, missä vaiheessa sopimuksen tekeminen on. Prosessi on entistä ekologisempi, koska paperia ei tarvita enää ollenkaan”, kertoo kirjanpitäjä Liisa Karvonen Scandic Hotels Oy:n taloushallinnosta.

Lue, miten Asiakastieto pystyi auttamaan Scandic Hotels Oy:ta parantamaan asiakaskokemusta.

Palvelut ratkaisun takana

Esimerkiksi seuraavien palveluiden avulla asiakkaamme ovat ratkaiseet päätöksenteon haasteita.
Compliance ja asiakkaan tunteminen, Luottoriskien hallinta

product-icon Henkilöluottotiedot

Henkilöluottotiedot kuvaavat kuluttajan maksukykyä tai -halua. Henkilöluottotietoina Suomessa rekisteröidään viranomaisilta tai suoraan luotonantajilta kerätyt maksuhäiriötiedot.
Luottoriskien hallinta

product-icon Positiivinen luottotieto

Positiivinen luottotieto kuvaa yrityksen tai kuluttajan kykyä tai halua hoitaa maksuvelvoitteensa. Pääosin se koskee olemassa olevia luottoja ja niiden hoitamista.
Luottoriskien hallinta

product-icon Päätöksentekojärjestelmät (optimi ja DaaS)

Automatisoimalla päätöksenteon eri vaiheita nostat asiakastyytyväisyyttäsi, sillä myös sopimuksentekoprosessi nopeutuu.
Varmista asiakasdatasi laatu, Luottoriskien hallinta, Päätöksenteon tehostaminen ja automatisointi

product-icon Valvontapalvelut

Seuraa tauotta asiakkaidesi ja kumppaneidesi maksukäyttäytymisessä ja taloudellisessa asemassa tapahtuvia muutoksia ja vastaanota hälytykset automaattisesti.
Luottoriskien hallinta

product-icon Yrityksen luottotiedot

Selvittämällä maksuhäiriöt ja muut luottotietomerkinnät, vähennät luottotappioiden riskiä merkittävästi.
Compliance ja asiakkaan tunteminen, Varmista asiakasdatasi laatu, Luottoriskien hallinta

product-icon Yritystutka

Yritystutka tarkentaa luottoluokituksen antamaa kuvaa yrityksen riskeistä.
anchor

Haluatko kuulla lisää, mitä tietoa sinun kannattaa asiakkaistasi tietää?

Asiakastiedon tavoitteena on luoda arvoa jokaiselle asiakkaalleen räätälöidysti asiakkaan toiveita kunnioittaen. Kommunikointi ja tarpeiden ymmärtäminen on avain tuloksekkaaseen yhteistyöhön. Kysy, keskustele ja oivalla kanssamme. Se ei sido sinulta rahaa, mutta aikaa vastaan voit saada arvokasta ymmärrystä oman luottopolitiikan tehostamiseen.

Haluatko kuulla lisää, miten Asiakastieto voi auttaa yritystäsi luottoriskien hallinnassa ja optiomoimisessa? Jätä yhteydenottopyyntö ja asiantuntijamme käy kanssasi läpi juuri sinun yrityksellesi sopivat ratkaisut. 

Jätä yhteydenottopyyntö

Valvontapalvelu ilmoittaa asiakkaan maksukyvyn muutoksista heti

Artikkeli Harvalla yrityksellä on niin vähän asiakkaita, että niiden tiedoissa tapahtuvia muutoksia pystyisi ihminen sujuvasti seuraamaan. Toistuvat‘...‘

Tiedätkö, kenellä on yrityksen nimenkirjoitusoikeus? Huolimattomuus kostautuu

Artikkeli Yrityksen nimenkirjoitusoikeus ja sen tarkastaminen on kriittinen osa yrityssopimusta. Huolellisesti laadittu yrityssopimus sisältää tärkeät tiedot‘...‘

Yrityspäätösten automatisointi tuo suoraa säästöä

Artikkeli Samanlaisena toistuvat liiketoimintapäätökset kannattaa automatisoida. Päätösten laatu paranee ja kustannussäästöt ovat merkittäviä.