Asiakastieto Media


Lakimuutos vähensi maksuhäiriöisten henkilöiden määrää, mutta Asiakastieto ennakoi ylivelkaantumisen jatkuvan

Tiedote05.01.2023

Lakimuutos vähensi maksuhäiriöisten henkilöiden määrää, mutta Asiakastieto ennakoi ylivelkaantumisen jatkuvan

Joulukuussa tuhansien henkilöiden maksuhäiriömerkinnät poistuivat kerralla. Esimerkiksi kasvaneet sähkölaskut aiheuttavat kuitenkin merkintöjä entistä useammalle ja rästiin jääneiden laskujen maksaminen voi kestää pitkään.

366 600 suomalaisella yksityishenkilöllä ja 39 600 yrityksellä on luottotiedoissaan maksuhäiriömerkintä. Yksityishenkilöiden osalta joukko on nyt pienempi kuin vuosikymmeneen, kertovat Suomen Asiakastieto Oy:n TILASTOT.

”Luottotietolaki muuttui viime vuonna niin, että maksuhäiriömerkintä poistuu kuukauden kuluttua siitä, kun tieto maksusta on meillä rekisteröity. Kun muutos tuli voimaan joulukuun alussa, Asiakastiedon luottotietorekisteristä poistui kerralla 18 600 henkilöä. Tämä on suurin selittävä tekijä rekisterissä olevan henkilömäärän muutokselle, mutta valitettavasti siitä ei voi päätellä ylivelkaantumisen vähentyneen. Ensimmäisiä maksuhäiriömerkintöjä nimittäin rekisteröitiin loppuvuonna entistä useammalle henkilölle”, kertoo viestintäpäällikkö Ville Kauppi Asiakastiedosta.

Lakimuutoksen tarkoituksena on kannustaa velkojen maksamiseen, vaikka niistä olisi jo rekisteröity maksuhäiriömerkintä.

”Muutos on selvästi lisännyt kyselyitä siitä, miten tulee toimia, jotta maksuhäiriömerkinnän saa pois. Ohjeet maksamiseen ja siitä tiedon toimittamiseen ovat samat niin yrityksille kuin yksityishenkilöillekin ja ne löytyvät parhaiten osoitteesta www.omatieto.fi



Sähkölaskuista paljon häiriömerkintöjä

Sähkön kallistuminen on puhuttanut laajasti viime kesästä lähtien ja kohonneet energiakustannukset näkyvät myös Asiakastiedon tilastoissa. Vuonna 2022 yhteensä 5 600 henkilöä sai maksuhäiriömerkinnän, jonka perusteena oli maksamaton sähkölasku. Kasvua edellisvuoteen kertyi kymmenisen prosenttia.

”Hallitus ja sähköyhtiöt ovat innovoineet lukuisia toimia energian hinnan nousun hillitsemiseen ja toisaalta korkeiden laskujen kompensointiin. Näiden toimien tehoa tai sähkölaskuista aiheutuvien maksuhäiriömerkintöjen määrää on kuitenkin vielä mahdotonta ennakoida. Jos laskut alkavat tammi-helmikuun pakkasjaksolla kasautua, niistä todennäköisesti rekisteröidään maksuhäiriöitä vasta kuukausien kuluttua”, Ville Kauppi toteaa.

Viime vuonna 250 henkilöllä sähkölaskun aiheuttama maksuhäiriö oli ainoa merkintä luottotiedoissa. Sen saa siis pois maksamalla saatavansa. Isojen rästien maksaminen saattaa kuitenkin heikentää kuluttajan maksukykyä vielä pitkään ja tällä voi olla vaikutusta muuhun kulutukseen.

Yrityksillekin kallis sähkö on jo tuonut taloudellisia ongelmia. Maksuhäiriöitä sähkölaskuista rekisteröitiin viime vuonna noin 180 yritykselle. Näistä eniten oli ravintoloita ja kiinteistöalan yrityksiä.

”Pienissä ja suhteellisen paljon energiaa tarvitsevissa yrityksissä edessä voi olla myös toiminnan alasajo tai konkurssi jo ennen kuin sähkölasku ehtii maksuhäiriöksi asti. Mutta olipa velallinen kuluttaja tai yritys, niin kannattaa aina itse olla aktiivinen ja yrittää ajoissa sopia laskujen maksusta”, Ville Kauppi huomioi.

Tutustu TILASTOPAKETTIIN, joka kertoo maksuhäiriöistä vuonna 2022.


Lisätietoa medialle: Viestintäpäällikkö Ville Kauppi, 010 270 7504, ville.kauppi@asiakastieto.fi

Liitteet

Yhteyshenkilöt

Ville Kauppi

Ville Kauppi

Lehdistökontakti

PR and Communications Manager

ville.kauppi@asiakastieto.fi

+358102707504