Asiakastieto Media

Aktiivisuus verkossa kertoo yrityksen sykkeestä

Blogi09.05.2018

Aktiivisuus verkossa kertoo yrityksen sykkeestä

Muistitko ilmoittautua ennakkoperintärekisteriin? Ilmoittauduitko arvonlisäverovelvolliseksi? Nämä ja monet muut kysymykset tulevat vastaan nuoren yrityksen alkutaipaleella. Myynnin lisäämiseksi ja tunnettuuden rakentamiseksi yritykselle kannattaa varmasti perustaa kotisivu ja avata some-tilit, Facebookiin ja LinkedIniin nyt ainakin. Päivittääkin niitä pitäisi ahkerasti.

Löydettävyys ja näkyvyys netissä on nykypäivänä jokaiselle yritykselle vaatimus – ilman et ole olemassa. Mitä helpommin yritys löytyy internetistä, sitä herkemmin se herättää potentiaalisten asiakkaidensa kiinnostuksen. Kun palvelut, yhteystiedot ja muut kuulumiset pidetään verkossa aktiivisesti ajan tasalla, kertoo se myös muille tärkeille sidosryhmille, että yritys toimii ja on tosissaan: suhde asiakkaaseen on toiminnan keskiössä.

Kaikkea tätä nuoren yrityksen on vaikea heti näyttää toteen, mutta siihen kannattaa ainakin pyrkiä. Yritystulokkaalle oman toiminnan aktiivisuuden osoittaminen on tärkeää esimerkiksi silloin, kun pitäisi päästä toisen yrityksen kanssa yhteistyöhön, alihankkijaksi tai luottoasiakkaaksi.

Aktiivisuutta on mahdollista mitata!

Monille asiakkaillemme nämä hiljattain perustetut yritykset ovat kiinnostavia, mutta hankalasti arvioitavia potentiaaleja. Miten toimia, kun luottoa tai vaikkapa maksuaikaa hakee yritys, josta tilinpäätös- tai maksukäyttäytymistietoa ei ole, ja muutakin luotonmyöntämisen perustietoa on saatavilla vasta vähän, jos ollenkaan? Yrittäjällä itselläänkään ei aina ole historiaa, josta luottokelpoisuutta voisi päätellä. Moni tekee päätöksiä googlaamalla kotisivuja, tutkimalla yritysten some-tilejä tai arvailemalla kasvua rekrytointi-ilmoituksista. Nämä ovat relevantteja tietoja, mutta satunnaishaut eivät anna vertailukelpoista kuvaa kokonaisuudesta.

Asiakkaidemme toiveiden ja tarpeiden pohjalta olemme nyt rakentaneet uuden palvelun, joka selvittää yrityksen aktiivisuutta monesta näkökulmasta ja antaa laajan kuvan siitä, onko yrityksen liiketoiminta luottamuksen arvoista. Löydät palvelusta tietoa rekistereihin kuulumisesta, toimitetuista tilinpäätöksistä ja kyselyistä jotka ovat kohdistuneet yritykseen Asiakastiedon palveluissa. Lisäksi palvelumme tutkii yrityksen näkyvyyttä digitaalisissa kanavissa, kuten kotisivuilla ja sosiaalisessa mediassa. Verkkolaskuosoitteenkin palvelu selvittää.

Ja kun asiakkaidemme päivittäisiä haasteita kuuntelee, niin jäähän palvelullemme onneksi vielä paljon mielenkiintoisia jatkokehityksenkin mahdollisuuksia, mutta niistä lisää sitten ajallaan.

Markus Hallberg
Liiketoiminnan kehityspäällikkö
Suomen Asiakastieto Oy

Liitteet