Asiakastieto Media

Startup haluaa myynnin rullaamaan myös Ruotsissa: ”Olisimme pulassa ilman Goavaa”

Artikkeli17.01.2023

Startup haluaa myynnin rullaamaan myös Ruotsissa: ”Olisimme pulassa ilman Goavaa”

Älykäs yritysasiakkaiden löytämiseen tarkoitettu työkalu yhdistää yrityksen omat asiakastiedot Goavan tuottamaan ulkoiseen tietoon. 

Goavan älykäs yritysasiakkaiden etsintätyökalu on kiihdyttänyt suomalaisen teollisuustarvikkeiden markkinapaikan Droppen myyntiä Ruotsissa. Droppe otti palvelun käyttöön toukokuussa.

– Meidän piti saada bisnes pystyyn ja myynti rullaamaan nopeasti Ruotsissa. Etsimme sellaista palvelua, joka toimii hyvin ja josta löytyvät kaikki tärkeät tiedot potentiaalisista asiakkaista, perustelee Droppen operatiivinen johtaja Niklas Gahnström.

Goava hyödyntää potentiaalisten asiakkaiden tunnistamisessa tekoälyä ja koneoppimista. Etsintätyökalu yhdistää yrityksen omat asiakastiedot Goavan tuottamaan ulkoiseen tietoon. Lopputuloksena palvelu suosittelee kontaktoitavaksi ne potentiaaliset asiakkaat, joiden liiketoiminta on lähellä yrityksen nykyistä asiakaskuntaa.

Myyntiorganisaatioilla on pääsy kuuden miljoonan suomalaisen, ruotsalaisen, norjalaisen ja tanskalaisen yrityksen tietoihin. Työkalu on tarkoitettu b2b-myyntiin. 

– Olisimme täysin pulassa, jos tällaista palvelua ei olisi. Myyjiemme päivä koostuu lukuisista soitoista ja tarjouksista. Iltapäivisin he tekevät soitto- ja sähköpostilistoja seuraavaa päivää varten ja Goavan palvelu on tässä työssä tärkeä, Gahnström sanoo.

– Palvelun ulkonäkö on myös aika siisti. Pidän siitä, ettei se ole liian ”excelmäinen”. Goavasta hyötyvät kyllä kaikki startupit tai kasvuyritykset, jotka myyvät palvelujaan toisille yrityksille, Gahnström jatkaa.

Goava kerää tietoa useista eri lähteistä. Näitä ovat muun muassa Asiakastiedon tietokanta, yritysten omat kotisivut, sosiaalisen median kanavat, verkkoteknologiat ja muu uutisaineisto. 

Kolme tärkeää markkina-aluetta

Droppe hakee kovaa kasvua Suomen ja Ruotsin lisäksi Saksasta. Kolme vuotta sitten perustettu startup kasvoi ensimmäiset vuodet pelkällä tulorahoituksella, mutta viime helmikuussa joukko nimekkäitä sijoittajia teki yhtiöön 2,2 miljoonan euron sijoituksen kasvun vauhdittamiseksi.

Siemenrahoitukseen osallistuivat Lifeline Ventures ja enkelisijoittajina Supercellin perustaja Ilkka Paananen ja Woltin perustaja Miki Kuusi.

– Aiomme keskittyä myynnissä nykyisiin maihin, sillä Ruotsissa ja Saksassa on vielä paljon potentiaalisia asiakkaita. Alustallamme on jo sata tavaran toimittajaa, Gahnström kertoo. 

Droppen markkinapaikan kautta on myyty tuotteita neljällä miljoonalla eurolla. Yrityksellä on yli 500 asiakasta aina pk-yrityksistä pörssiyrityksiin. 

Goavalla käynnissä jatkuva kehitystyö

Goava on viisi vuotta sitten perustettu pohjoismainen teknologiayhtiö, jolla on noin 200 yritysasiakasta. Goavan maajohtajan Richard Sundmanin mukaan palvelu kehittyy jatkuvasti. Esimerkiksi elo-syyskuussa lanseerattu Goava Ping -puhelinsovellus on ollut suosittu.

– Puhelinsovelluksen avulla asiakas pystyy tekemään samat prospektoinnit kuin muillakin laitteilla. Lisäksi olemme kasvattaneet päättäjien yhteystietojen määrää ja tuoneet palveluun enemmän analytiikkaa, Sundman luettelee.

Asiakastiedon emoyhtiö Enento Group omistaa Goavan osakekannasta tällä hetkellä hieman yli 40 prosenttia. Enenton suunnitelmissa on hankkia kaikki teknologiayhtiön osakkeet vuoden 2025 aikana, mikäli liiketoiminta kehittyy asetettujen tavoitteiden mukaisesti.

 

Liitteet

Yhteyshenkilöt

Väliaikaiskuva

Emmi Paajanen

Lehdistökontakti

PR & Content Specialist

emmi.paajanen@asiakastieto.fi

+358451238804