Asiakastieto Media

Talousongelmat eivät viisastelemalla häviä

Blogi06.02.2018

Moni perhe ja niiden nuoret jäsenet painivat rahahuoliin liittyvien ongelmien kanssa. Neuvoja näihin ongelmiin on useimmiten yhtä monta kuin on neuvojiakin. Mitä kauemmaksi toisen elämästä mennään, sitä helpompi on keksiä yksinkertaisia ratkaisuja näihin ”haasteisiin”. Kun puhutaan esimerkiksi rahankäytöstä, on yksinkertainen vinkki, että kuluta vähemmän kuin sinulla on tuloja, äläkä sorru turhuuksiin. Homma ratkeaa sillä, koska silloinhan rahaa jää ainakin vähän ns. fikkaan. Eikö ratkeakin?

Mitä, jos kyseinen ohje pitääkin antaa siinä tilanteessa, kun henkilön lapsi pyytää itsellensä rahaa esimerkiksi elokuvalippuun? Silloin talouspuntariin ei aseteta välttämättä omaa turhamaisuutta, vaan lapsen lähtöpaikka elämän juoksupoluilla. Tai mitä, jos saman vastauksen joutuu antamaan uusista housuista, ehjistä kengistä, uimahallikäynnistä, syntymäpäiväkutsuista jne, jne. Voihan toki siihenkin todeta, että jokainen on onnensa seppä, mutta jos ahjossa ei tuli pala, tao siinä sitten iloa omaan tai lapsesi elämään. 

#Tarkkafyrkka piirtyy tänä vuonna sarjakuviksi

Suomen Asiakastieto on jo vuodesta 2011 pitänyt nuorille suunnattuja TarkkaFyrkka-tilaisuuksia, joissa annetaan neuvoja vastuullisesta rahankäytöstä. TarkkaFyrkassa olemme toki monesti itsekin tuon ”Kuluta vähemmän kuin tienaat” -vinkin antaneet, mutta sen ohelle olemme nostaneet esille avun pyytämisen tärkeyttä sekä muita konkreettisia ohjeita omasta taloudesta huolehtimiseen.  Kun me aikuiset osaamme tarjota apua nuoren sitä pyytäessä ja pyytämättäkin, voimme parhaassa tapauksessa tarjota hänelle tilaisuuden tuntea samanarvoisuutta muiden kanssa. Se ei ole paljoa pyydetty, mutta jokainen kasvava nuori on sen ansainnut. 

Tänäkin vuonna käärimme hihamme Tarkkafyrkka-tapahtumissa yhdessä Nuorten Akatemian kanssa. Nyt suuntaamme katseemme taiteeseen ja annamme nuorten piirtää näkemyksensä Tarkkafyrkka-aiheista. Kohderyhmänä ovat taiteeseen panostavat ammattikoulut ja lukiot, eli luvassa on todennäköisesti toinen toistaan upeampia luomuksia. Pysy kuulolla ja tiedät mitä tuleman pitää! #Tarkkafyrkka. Tällä hetkellä haetaan niitä kouluja, jotka haluavat osallistua TarkkaFyrkka-kampanjaan (lue lisää). 

Heikki Ruponen
digitaalisen markkinoinnin asiantuntija ja TarkkaFyrkka-mies
Suomen Asiakastieto Oy

p.s. Asiakastietolaiset saivat mahdollisuuden kohdistaa viime vuoden ns. kiky-tunnit hyväntekeväisyyshankkeisiin. Itse olin ryhmässä, jossa tehtiin yhteistyötä Hope - Yhdessä & Yhteisesti ry:n kanssa. Veimme kymmenen perhettä katsomaan Jokereiden peliä hiukopaloineen päivineen. Monelle kyseessä oli luultavasti perheenä ensimmäinen lätkäpeliä ja aika pienellä vaivalla saatiin yhdessä asiakastietolaisten, @Hopeyhdistys ja @jokerithc kanssa tällainen ilta järjestettyä. Kannattaa miettiä voisitko sinä ja yrityksesi tehdä vastaavia elämyksiä sellaisille, joiden resurssit siihen eivät riitä.