Asiakastieto Media

TarkkaFyrkka kannustaa nuoria ottamaan taloushuolet puheeksi - Nuorelta tullut kysymys todisti TarkkaFyrkan toimivan

Blogi15.11.2021

TarkkaFyrkka kannustaa nuoria ottamaan taloushuolet puheeksi - Nuorelta tullut kysymys todisti TarkkaFyrkan toimivan

Asiakastieto on järjestänyt jo pitkään nuorille suunnattuja TarkkaFyrkka-tapahtumia. TarkkaFyrkan ajatuksena on lisätä tietoisuutta oman talouden hallinnasta, luottotiedoista ja maksuhäiriön merkitysestä arkielämään. Kun nuorilla on tietoa täysi-ikäisyyden mukanaan tuomista mahdollisuuksista ja vastuista, on heillä paremmat eväät selvitä myös arjessa vastaantulevista haasteista. Yleispätevä neuvo talousongelmien kanssa painivalle nuorelle on, että pyydä apua ajoissa luotettavalta taholta.  

TarkkaFyrkka on perustettu alun perin vuonna 2011, koska tilastot osoittivat nuorten maksuhäiriövaikeuksien yleisyyden. Asiakastiedon päivittäisessä liiketoiminnassa maksuhäiriöitä pyritään estämään kehittämällä luotettavia tapoja selvittää lainanhakijan taustat ennen luoton myöntämistä. Edistämme vastuullista luotonantoa.

Yhtä tärkeää on edistää vastuullista luoton hakemista, jotta esimerkiksi nuoret ymmärtävät lainaa hakiessaan siihen sisältyvät velvollisuudet ja maksamattomasta laskusta aiheutuvat seuraukset. Nuorten keskuudessa tietämättömyys on varmasti yksi syy, miksi lasku saattaa valua maksuhäiriöksi asti.  

TarkkaFyrkka-hankkeen ajatuksena on tarjota kouluille ja nuorten kanssa työskenteleville työpajoja, koulutusta ja materiaalia, jonka avulla on mahdollista opettaa nuorille oman talouden hallintaa ja käsitellä siihen liittyviä aiheita. 

Materiaalipankki löytyy yhteistyökumppanimme Nuorten Akatemian sivuilta.

Mistä nuorten tietämättömyys sitten johtuu - vai ovatko he vaan niin vastuuttomia? 

Maailma on muuttunut valtavaa vauhtia. Yhä nuoremmat henkilöt hankkivat käyttöönsä erilaisia palveluita ja tuotteita, joista heille koituu kuukausittaisia kuluja. Nuoret eivät ole sen vastuuttomampia kuin ennenkään, mutta nykyaikana maksuvaikeuksiin on helpompi ajautua.  

Jos ennen maksettiin kuukausittain korkeintaan omaa puhelinlaskua, saattaa nyt listalta löytyä, jos jonkinlaista suoratoistopalvelua tai appsiä. Kymppi sinne, kymppi tänne ja soppa on pian keitetty. Esimerkiksi nuorten (21-30-vuotiaiden) verkko-ostoksista aiheutuneiden maksuhäiriöiden määrä on kasvanut reilusti vuoden aikana (73 %). Erityisesti nuorille naisille verkko-ostokset vaikuttavat olevan iso syy ajautua talousvaikeuksiin. Tutustu tarkemmin verkko-ostoksista aiheutuneisiin maksuhäiriöihin Ylen jutusta

Onko oman talouden hallinnan koulutuksella vaikutusta nuorten elämään? Kannattaako edes yrittää? 

Aika pienilläkin panoksilla voidaan saada muutosta aikaan. Hyvä esimerkki on luento, jonka pidimme nuorille ensimmäisen vuoden opiskelijoille tänä syksynä. Kerroimme mm. luottotiedoista ja talousongelmien puheeksi ottamisen tärkeydestä. Luento sujui hyvin ja saimme opettajilta hyvää palautetta sen jälkeen. Omasta arjestani se otti tunnin ja luentoa kuunteli 200 nuorta. 

Vahvistus luennoinnin järkevyyteen tuli noin paria kuukautta myöhemmin sähköpostiini. Luennon meiltä pyytänyt opettaja välitti minulle tapahtumaan osallistuneen nuoren kysymyksen, jossa oppilas tiedusteli maksuhäiriöiden vanhenemisesta. Kerroin vastauksessani maksuhäiriöiden tallennusajoista ja laskun maksamisen vaikutuksesta ainoan maksuhäiriön tallennusajan lyhenemiseen. Luultavasti vastaus auttoi nuorta pääsemään siihen tavoitteeseen paremmin, jonka hän oli viestissä myös maininnut.  

Yhden nuoren tilanteen parantaminen ei koko maailmaa muuta, mutta hänen maailmaansa sillä on varmasti iso merkitys. Eikä hän ole todellakaan ainoa, joka on ottanut puheeksi TarkkaFyrkka-luennon aikana tai jälkeen oman hankalan tilanteensa. Sen takia on erittäin kannattavaa kehittää ja jatkaa TarkkaFyrkka-työtä myös tulevaisuudessa.  

Heikki Ruponen

TarkkaFyrkka-hankkeen vetäjä 

Lue myös juttu säästämisestä ja sijoittamisesta

 

 

 

Liitteet

Yhteyshenkilöt

Ville Kauppi

Ville Kauppi

Lehdistökontakti

PR and Communications Manager

ville.kauppi@asiakastieto.fi

+358102707504