Kassanhallinta: Ohjelmistotalo kotiuttaa rahat kilpailijoitaan nopeammin
Uutinen19.11.2020
Hurja Solutionsin omistajilla kassanhallinta on osa arjen johtamista ja päätöksentekoa.
Kassanhallinnan kannalta on väliä, kilahtavatko eurot tilille 21 päivässä vai 1,5 kuukauden kuluttua. Kuopiolainen ohjelmistoyritys Hurja Solutions Oy onnistuu kotiuttamaan rahat yli puolta lyhyemmässä ajassa kuin muut saman toimialan yritykset keskimäärin.
Toimitusjohtaja Vili Härkösen mukaan kyse ei ole mistään taikatempusta, vaan nopea myyntisaatavien kierto kiteytyy kolmeen asiaan: asiakaskuntaan, 14 päivän maksuehtoon ja tehokkaaseen laskutuskumppaniin. Syytä laskun maksamatta jättämiseen kysytään ripeästi.
– Maksuehto vaihtelee, sillä jotkut julkisen hallinnon asiakkaat vaativat jopa 30 päivän maksuaikaa. Voin kuvitella, että meitä isommilla ohjelmistotaloilla myyntisaatavien kierto pitkittyy, jos niillä on paljon suuryrityksiä tai julkishallintoa asiakkaina, yrittäjä arvioi.
Hurja Solutionsin asiakaskuntaan kuuluu julkishallinnon lisäksi pk-yrityksiä ja pörssiyhtiöitä. Ohjelmistotalo on erikoistunut suunnittelemaan ja koodaamaan räätälöityjä ohjelmistoja, verkkopalveluja, mobiiliapplikaatioita sekä lisätyn todellisuuden ratkaisuja. Palvelupakettiin kuuluu yleensä myös ylläpito.
Härkönen sanoo, että omistajat seuraavat aktiivisesti kassan kehitystä. Se on tärkeä palanen kolmen osakkaan arjen johtamisessa ja päätöksenteossa.
– Meillä on talouden hallintajärjestelmä integroituna tuotannonohjaukseen. Emme ole asettaneet mitään numeraalista puskuria, mutta hälytyskellot alkavat nopeasti soida, jos käyrä alkaa osoittaa kaakkoon, hän kuvaa.
Samalla yrittäjä myöntää, että heikoin lenkki laskutuksessa löytyy yleensä peiliin katsomalla. Jo tehdyt työt voisivat muuttua nopeammin ajatustasolta oikeaksi laskuksi.
– Laskuja lähtee lukumääräisesti aika paljon ja meidän pitää katsoa manuaalisesti oikeat tuntimäärät. Välillä se kestää, Härkönen sanoo.
Lue lisää siitä, kuinka nopeasti raha kilahtaa kassaan eri toimialoilla.
Tarkasta luottotiedot
Hurja Solutions on kasvanut viime vuosina nopeasti. Maaliskuun lopulla päättyneellä tilikaudella liikevaihto nousi 1,1 miljoonaan euroon ja työntekijämäärä 22 henkilöön.
Härkösen mukaan uusia työntekijöitä seulotaan koko ajan, sillä kasvutavoitteet ovat kovat. Hurja hakee uusia asiakkuuksia etenkin koulutus- ja opetusteknologian aloilta, tukku- ja vähittäiskaupasta sekä energianhallinta-alan yrityksistä.
– Olemme panostaneet kohdennettuun digimarkkinointiin. Uskon, että asiakkaita löytyy sitä kautta, Härkönen uskoo.
Taloudenhallinnan asiantuntijat neuvovat yrityksiä tarkastamaan aina uusien asiakkaiden maksutapakäyttäytymisen, jolloin vältytään turhilta maksuviiveiltä tai jopa luottotappioilta. Maksukyky olisi hyvä tarkastaa tasaisin väliajoin myös nykyasiakkailta.
Liikkuva yrityspäättäjä, näin selvität helpoimmin asiakasyrityksen luottoriskin
Hurja Solutionsille luottotappioita tulee joka vuosi. Ne ovat suuruudeltaan promilleja liikevaihdosta.
– Meillä on ollut tapauksia, jossa varmistamme asiakkaamme luottotiedot etukäteen. Yleensä seuraamme heti projektin alussa, miten laskut maksetaan. Se kertoo paljon yrityksen maksukäyttäytymisestä, Härkönen sanoo.
Teksti: Kimmo Koivikko
Liitteet
Yhteyshenkilöt
Emmi Paajanen
Lehdistökontakti
PR & Content Specialist
emmi.paajanen@asiakastieto.fi+358 (45) 123 8804