Asiakastieto Media

Suosittu Rating Alfa uudistui – Mikä muuttui?

Artikkeli30.06.2023

Suosittu Rating Alfa uudistui – Mikä muuttui?

Luottoluokitus Rating Alfa ennustaa nyt entistä tarkemmin, millä todennäköisyydellä yritykset ja yhteisöt ajautuvat maksuvaikeuksiin. Uutena aineistona mukana luokittelussa ovat myös vastuullisuudesta kertovat ESG-tiedot.

Asiakastiedon luottoluokituspalvelu Rating Alfa on uudistunut. Luokittelun päätavoitteena on ennustaa entistä tarkemmin yritysten todennäköisyys ajautua maksuvaikeuksiin seuraavan 12 kuukauden aikana. Jokainen yritys sai uudistuksen yhteydessä päivitetyn luottoluokituksen ja arvion maksuhäiriön riskistä.

Samalla maksuvaikeuksiin joutumisen määritelmää on täsmennetty aiempaan verrattuna. Näin vältetään tilanteita, joissa esimerkiksi suurten yritysten yksittäiset trattahäiriöt tulkittaisiin suoraviivaisesti maksuvaikeudeksi.

Hyvät yritykset ovat jatkossa parempia ja huonot heikompia.

Tutustu ja osta Rating Alfa -raportti kiinnostavasta yrityksestä

Mallinnustiimin esimiehen Pekka Liukkusen mukaan luottoluokitukseen vaikuttavat maksutapatietojen ja -häiriöiden lisäksi tilinpäätöstiedot, yrityksen tai yhteisön vastuuhenkilöiden taustat ja uutena aineistona ESG-tiedot. Näin voidaan havaita ongelmia yrityksen ympäristöasioihin, yhteiskuntavastuuseen ja hyvään hallintotapaan liittyvissä toimissa. Niillä on yhä useammin vaikutusta rahoituksen saatavuuteen.

Asiakastieto kerää luokitukseen vaikuttavaa tietoa useista eri lähteistä.

– Pisteytysjärjestelmä on myös uudistunut, mutta luottoluokituksen kirjaintunnukset säilyvät ennallaan. A-luokassa olevat yritykset saavat yleensä hyvin rahoitusta, mutta B-luokassa olevien yritysten ei pitäisi päästä mukaan esimerkiksi kilpailutuksiin. Niillä riski maksuhäiriöistä on korkea, Liukkunen kertoo.

Parhaimpiin luokkiin AAA ja AA+ kuuluu jatkossa lähes kolmasosa kaikista yrityksistä ja yhteisöistä, kun aiemmassa luokittelussa määrä oli noin viidennes. Näiden yritysten maksuhäiriöriski on vain 0,18 prosenttia seuraavan 12 kuukauden aikana.

Samalla heikoimmissa B- ja C-luokissa rimpuilee 6,2 prosenttia koko yrityskannasta. Niiden osalta maksuhäiriöriski kohoaa jo 66,7 prosenttiin. Yhteensä riskiluokkia on jatkossakin seitsemän.

Asiakastiedon Rating Alfasta löytyy yhteensä yli 730 000 yrityksen ja yhteisön luokittelut. Joukossa ovat eri yhtiömuodot osakeyhtiöistä toiminimiin, asunto-osakeyhtiöt, säätiöt ja yhdistykset.

Neuvoja oman luokituksen parantamiseksi

Rating Alfa on suosittu palvelu, jonka tietoja hyödyntävät etenkin pankit. Yritykset puolestaan tarkastavat palvelusta asiakkaidensa ja kilpailijoidensa taustoja, mutta myös omia tietojaan.

Asiakastieto pyrkii listaamaan viisi pidempää positiivista tai negatiivista syytä, jotka ovat vaikuttaneet yrityksen luottoluokitukseen. Niitä ymmärtämällä tulevaa luokitusta on mahdollista parantaa.

Asiakastiedossa aloitettiin Rating Alfan uudistustyö keväällä 2021. Taustalla oli asiakaslupaus, jonka mukaan palvelu päivitetään kymmenen vuoden välein ajantasaisen tiedon varmistamiseksi. Esimerkiksi maksutapatietoa on aiempaan verrattuna paljon enemmän saatavilla, kuten myös ESG-tietoja.

Mitä ESG-tiedot yrityksestä kertovat? Lue lisää

Pekka Liukkusen mukaan uudistusta toteuttaneessa projektitiimissä on ollut mukana noin kymmenen henkilöä, mutta parhaimmillaan muutostyöhön on osallistunut kymmeniä Asiakastiedon asiantuntijoita.

Lisäksi asiakkaat ovat olleet mukana projektin alusta lähtien muun muassa määrittelytyössä. 

Rating Alfan avulla selvität seuraavia tietoja:
•    Luottoluokituksen (AAA–C), joka tunnistaa yrityksen maksuhäiriö- ja konkurssiriskin. 
•    Maksuhäiriöt ja maksukäytöshistoria.
•    Yrityksen vastuuhenkilöt ja heidän vastuuasemansa muissa yrityksissä.
•    Yrityksen tilinpäätös- ja tunnusluvut.
•    Analyysit tilinpäätöksestä.
•    Euromääräinen kertaluottosuositus.
•    Uutena vastuullisuuteen (ESG) liittyviä tietoja yrityksistä.

Liitteet

Yhteyshenkilöt

Väliaikaiskuva

Mediayhteydet

Lehdistökontakti

markkinointitiimi@asiakastieto.fi