Asiakastieto Media

Vastuullinen yritys kukoistaa vielä huomennakin

Blogi06.11.2019

Vastuullinen yritys kukoistaa vielä huomennakin

Vastuullisuus toimintana ja ajattelutapana on yrityksissä koko ajan yleisempää. Mutta mitä vastuullisuus oikein tarkoittaa? Minusta helpompaa on analysoida sen englanninkielistä määritelmää "sustainability", josta tuttavallisesti vastuullisuusammattilaiset käyttävät muotoa "sustis". Sustainability tarkoittaa kykyä olla olemassa (huomenna, ylihuomenna ja satojen vuosien päästä). Vastuullinen yritys turvaakin liiketoiminnan jatkuvuuden myös tulevaisuuden muuttuvassa ympäristössä.

Kun yritykset miettivät vastuullisuutta, ei ajattelua pitäisi rajoittaa vain yrityksen oman vastuun kantamiseen. On syytä miettiä laajemmin, miten olemme olemassa tulevaisuudessa. Yksi avain tähän on tunnistaa oman liiketoiminnan kannalta olennaiset asiat ja sitoa ne suurempiin tavoitteisiin. Esimerkiksi kalatuotteita valmistavalle yritykselle olennaista voisi olla vedenalaisen elämän suojeleminen ja ilmaston muutoksen torjuminen.

Vaatimus vastuullisuudesta koskee jokaista yritystä, sillä kuluttajat ja sijoittajat ovat entistä tietoisempia vastuullisuusaiheista ja ohjaavat toiminnallaan koko liike-elämää. Kuluttajat muuttavat omia tottumuksiaan esimerkiksi lihansyönnin, päästöjen ja kestävän kulutuksen saralla. Toisaalta sekä sijoittajat sekä luotottajat ovat ymmärtäneet, että vastuulliset yritykset menestyvät vastuuttomia yrityksiä paremmin. Yritystoiminnassa välinpitämättömyys tai suoranainen vastuuttomuus johtaa jatkossa haasteisiin rahoituksen saamisessa sekä tuotteiden myynnissä. Vastuullisuus ei ole enää riskien hallintaa, vaan elinehto tulevaisuuden liiketoiminnalle.

Lue lisää vastuullisuudesta: www.vastuullinenyritys.fi

Mika Nikkilä
Liiketoiminnan kehityspäällikkö, Asiakastieto Group

Liitteet

Yhteyshenkilöt

Ville Kauppi

Ville Kauppi

Lehdistökontakti

PR and Communications Manager

ville.kauppi@asiakastieto.fi

+358102707504