Asiakastieto Media

Asuntolainasta päättää tulevaisuudessa kone

Uutinen08.12.2016

Asuntolainasta päättää tulevaisuudessa kone

Tulevaisuudessa asuntolainapäätöksen saaminen vie alle sekunnin. Jos esimerkiksi asuntonäytössä löytää täydelliseen kodin, syötetään sijainti- ja muut tiedot mobiilisovellukseen, joka lähettää tiedot välittömästi pankille. Vastausviestinä tulee sitova lainatarjous – ja unelmien asunnosta voi tehdä tarjouspyynnön, vaikka saman tien.

Tämä kaikki on mahdollista, koska päätöksen lainan myöntämisestä tekee lainaneuvottelijan sijaan kone, tosin ihmisen ohjeistamana. Muutos ei koske pelkkiä asuntolainoja – yhä useampi päätös tehdään tulevaisuudessa koneellisesti.

– Koneiden tekemät päätökset tulevat yleistymään merkittävästi jo seuraavan viiden vuoden aikana, kertoo Suomen Asiakastiedon toimitusjohtaja Jukka Ruuska.

Kone voittaa ihmisen päätöksenteossa

Ihmiset joutuvat tekemään päivittäin tuhansia päätöksiä. Niiden syntymiseen vaikuttaa pitkälti se, mitä päätetään. Arjen pienet päätökset syntyvät pitkälti intuitiolla. Suuret, esimerkiksi yritysten liiketoimintaan liittyvät päätökset ovat luonteeltaan monimutkaisempia – niiden oletetaan perustuvan kokemuksen lisäksi tietoon.

Päätöksenteon suurimpana haasteena on nykyään tiedon valtava määrä. Ruuskan mukaan juuri rajallinen kykymme käsitellä tietoa tekee meistä suorastaan surkeita päätöksentekijöitä.

– Ihminen pystyy tutkitusti käsittelemään kerrallaan korkeintaan 9 päätökseen vaikuttavaa tekijää. Esimerkiksi asuntolainapäätöksessä vaikuttavia tekijöitä on laskettu olevan noin 20. Jos ne jaetaan vielä erikseen osatekijöihin, kasvaa vaihtoehtojen määrä yli miljoonan. Tällaisten päätösten kohdalla emme pysty ottamaan kaikkia muuttujia huomioon, Ruuska havainnollistaa.

Konepäättäminen parantaa asiakaskokemusta

Koneelle suurten tietomäärien käsitteleminen ei ole ongelma. Ne pystyvät tekemään monimutkaisiakin päätöksiä nopeasti ja tehokkaasti.

– Käytännössä päätöksenteko kannattaa automatisoida silloin, kun niihin liittyviä vaikuttavia tekijöitä on paljon ja saman tyyppisiä päätöksiä tehdään vuodessa yli 500, Ruuska sanoo.

Vaikka ajatus koneesta esimerkiksi asuntolainapäätöksen portinvartijana kuulostaa hurjalta, tuo automatisoitu päätöksenteko Ruuskan mukaan kuluttajalle pääasiassa hyötyä.

– Yleisesti ottaen konepäättäminen parantaa asiakaskokemusta. Esimerkiksi luottokortin myöntämisestä tai asuntolainapäätöksestä voi viikkojen odottamisen sijaan saada päätöksen heti.

Toisaalta mahdollisuus myös inhimilliseen kontaktiin pitää turvata: asiakkaitaan palveleva yritys tarjoaa myös jatkossa mahdollisuuden olla yhteydessä asiakaspalveluun ja kysellä tehtyjen päätösten taustoja. Eikä inhimillisyys katoa päätöksenteosta.

- Ihminen on kuitenkin se, joka määrittelee jatkossakin päätöksentekopolitiikan, eli lähtökohdat, joiden perusteella kone tekee päätöksensä.

Jukka Ruuskan haastattelun voit kuunnella TÄSTÄ.

Yhteyshenkilöt

Väliaikaiskuva

Mediayhteydet

Lehdistökontakti

markkinointitiimi@asiakastieto.fi