Asiakastieto Media

Huonokuntoinen alihankkija vaarantaa koko urakan

Artikkeli01.10.2018

Huonokuntoinen alihankkija vaarantaa koko urakan

Rakennusalalla on noin 7 000 aktiivista yritystä, joiden taloudelliset riskit ovat pahasti kohollaan ja toiminnan jatkuminen alati vaakalaudalla. Asiakastieto Group luokittelee Suomessa noin 44 000 aktiivista rakennusalan yritystä ja 7-portaisessa luokitusmallissa nämä huonokuntoiset rakentajat kuuluvat kahteen heikoimpaan luokkaan B ja C. Niillä on jo luottotiedoissaan maksuhäiriömerkintöjä, maksuviiveitä tai muita selviä vaaran merkkejä. Erityisesti heikoimmassa luokassa konkurssin todennäköisyys lyhyelläkin aikavälillä on jo merkittävä.

C-luokan yrityksistä useampi kuin joka kymmenes haetaan konkurssiin vuoden kuluessa ja joka toiselle aiheutuu muita maksuhäiriömerkintöjä, jotka olennaisesti vaikeuttavat yrityksen toimintaa.

”Näiltä yrityksiltä palveluiden tai vaikkapa aliurakan tilaaminen on aina iso riski. Jos yritys sahaa taloutensa naulaan, jää urakka todennäköisesti kesken. Siitä kärsii työn tilannut urakoitsija, mutta ennen kaikkea loppuasiakas, joka tuskin käyttää samaa urakoitsijaa enää uudestaan”, korostaa kehityspäällikkö Antti Laine Asiakastieto Groupista.

Ostopalvelu helpottaa kilpailutusta

Monet rakennusalan yritykset eivät kilpailuta hankintojaan ja aliurakoitaan tehokkaasti. Ilman kunnollista vertailua tekijäksi voi valikoitua yritys, joka joutuu taloudellisiin vaikeuksiin kesken urakan. Samalla uusien, kilpailua lisäävien yritysten tulo markkinoille vaikeutuu.

”Monesti ostetaan tutuilta yrityksiltä, jolloin jää epäselväksi, onko työ teetetty kokonaisuuden kannalta oikealla tekijällä. Pelkkään sanaan tai menneeseen maineeseen ei rakennuksellakaan saisi luottaa”, Antti Laine puntaroi.

Tehokas tapa toteuttaa kilpailutus on käyttäjälle maksuton Asiakastiedon Ostopalvelu (www.ostopalvelu.fi), joka läpivalaisee mukaan valikoituvien yritysten taustat automaattisesti. Asiakastieto varmistaa, että tarjouspyynnön saavat yritykset ovat taloudellisesti luotettavia. Silloin tilaaja voi keskittyä rauhassa oman painotuksensa mukaan esimerkiksi referenssien ja muiden laatutekijöiden vertailuun ja voivat luottaa, että tarjouksen tehneiden yritysten taloudessa ei ole epäselvyyksiä.

Tarjouksia helppo vertailla

Asiakastieto haluaa, että rakennusalan yritykset pystyisivät helposti kilpailuttamaan minkä tahansa hankinnan. Ostopalvelun avulla hankintaprosessi nopeutuu ja helpottuu. Yrityksen päätöksenteossa läpinäkyvyys lisääntyy ja esimerkiksi johdolle on helppo näyttää, että hankinnat on kilpailutettu ja paras tarjous on voittanut.

”Kun voittavan tarjouksen valinta on tehty, Ostopalvelu vielä lopuksi informoi niitä yrityksiä, jotka eivät tulleet valituksi. Näin kilpailuttaja säästää aikaa ja vaivaa sekä antaa yrityksestään ammattimaisen kuva”, Antti Laine huomioi.

TUTUSTU OSTOPALVELUUN!

Liitteet