Konkurssihakemukset jo nyt kasvussa - Asiakastieto raportoi viikoittain
Tiedote25.03.2020
Konkurssihakemusten määrä on tänä vuonna kasvanut selvästi jo ennen koronaepidemian leviämistä Suomeen. Asiakastieto alkaa analysoida konkurssikehitystä toistaiseksi joka maanantai.
Tämän vuoden 12 ensimmäisen viikon aikana Suomessa on tehty 793 konkurssihakemusta (ks. liite) eli noin 17 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Asiakastiedon mukaan alkuvuoden aikana konkurssihakemukset ovat kohdistuneet 727 eri yritykseen.
”Koronaepidemia ei vielä näy konkurssien, kuten ei muidenkaan maksuhäiriöiden määrässä. Pidän hyvin todennäköisenä, että varsin nopeasti konkurssihakemusten määrä kuitenkin lähtee kasvuun. Ensimmäisenä tämä tulee näkymään ravintola-alalla ja muilla vastaavilla toimialoilla, joilla kassavirta käytännössä katkeaa, kun myyntiä ei synny lainkaan”, arvioi toimitusjohtaja Jukka Ruuska Asiakastieto Groupista.
Kasvuun lähtee luultavasti myös yrityssaneerausta koskevien hakemusten määrä, sillä yritykset tekevät kaikkensa sopeuttaakseen toimintaansa ja välttääkseen konkurssin. Saneeraushakemuksissa näkyy pientä kasvua jo alkuvuonna.
Konkurssihakemusten määrä on yhteiskunnallisestikin tärkeä mittari. Siksi Asiakastieto alkaa raportoida hakemusten määrää sekä muita yritystalouden tärkeitä mittareita viikoittain ja julkaisee jatkossa joka maanantai tuoreen analyysin aiheesta.
”Kuluttajien maksuhäiriöissä talouden poikkeuksellinen shokki näkyy vielä hieman hitaammin, mutta kerromme jatkossa myös niistä entistä tiheämmin”, Jukka Ruuska lupaa.
Asiakastieto seuraa myös luokitusmallien toimivuutta tehostetusti
Asiakastiedon yrityksiä koskevat luokitukset on rakennettu perustuen dataan ja tilastoihin, mutta tällä hetkellä luotettavaa ja laajaa dataa on vaikea kerätä. Luokitusmallit perustuvat historiallisiin tietoihin ja tämä tulee olemaan jatkossakin Asiakastiedon toimintatapa.
”Tämä on osoittautunut pitkällä aikavälillä vakaimmaksi ratkaisuksi. Tilanteen vaatiessa tulemme kuitenkin tekemään muutoksia ennusteisiimme. Seuraamme nyt luokitusmalliemme toimivuutta tehostetusti, ja mahdolliset muutokset luokitusmalleihin tulemme tekemään läheisessä yhteistyössä asiakkaidemme kanssa”, Jukka Ruuska kertoo.
”Annamme mallien kuvata yritysten taloudellista riskiä ennen koronaepidemian aiheuttamia vaikutuksia. Oletuksemme on, että yritykset, joiden riski oli ennen kriisiä pienempi, ovat muita vahvemmassa asemassa kohtaamaan kriisin ja selviämään vaikeiden aikojen yli.”
Asiakastieto suosittaa kaikkia luottoluokitusten käyttäjiä arvioimaan kaikkea saatavilla olevaa tietoa, mukaan lukien kriisin vaikutus eri toimialoille sekä julkishallinnon julkaisemat tukipaketit.
Lisätietoa: Toimitusjohtaja Jukka Ruuska, puh. 050 1732, jukka.ruuska@asiakastieto.fi