Asiakastieto Media

Korona loi kysyntäpiikin - pesuaineyrittäjä Juuso Viherlaakson ura alkoi yrityskaupasta

Artikkeli13.03.2020

Korona loi kysyntäpiikin - pesuaineyrittäjä Juuso Viherlaakson ura alkoi yrityskaupasta

Koronavirus on monen alan yrittäjillekin valtava uhka, mutta puhtausalalla se on lisännyt kysyntää. Alaveteliläinen Kemvit Oy valmistaa mm. käsidesiä ja pesuaineita, joiden markkinat ovat hetkessä räjähtäneet. Juuso Viherlaakson yrittäjäura lähti liikkeelle oikeastaan vahingossa, yrityskaupan kautta. Juuso Viherlaakso osti pesuaineita ammattikäyttöön valmistavan Kemvitin viisi vuotta sitten. Viherlaaksolta puuttui aiempi kokemus yrittäjänä, mutta hän ehti työskennellä samalla alalla myyntitehtävissä 15 vuotta.

– Jos nyt joku kysyisi, että ostaisinko yrityksen vai lähtisinkö liikkeelle nollasta, niin vastaus on edelleen yrityskauppa, Viherlaakso sanoo.

Yrityskauppa on itse asiassa riskittömämpi vaihtoehto. Finnverassa työskentelevän Elisa Sipposen pro gradu -työn tulosten perusteella omistajaa vaihtaneiden yritysten selviytymisaste on vielä viiden vuoden jälkeenkin 81,5 prosenttia. Sen sijaan yli puolet perustetuista yrityksistä lopettaa toimintansa joko vapaaehtoisesti tai konkurssiin ajautuen viiden vuoden aikana.

– Kemvitin silloinen yrittäjä soitti ja kysyi ostohalujani. Olin ollut heidän yhteyshenkilönään vuosikaudet ja tunsin yrityksen hyvin. Tuotevalikoiman laajuus kiinnosti ja se, että Kemvitin luvut olivat jotenkin mitättömän pieniä potentiaaliin nähden, Viherlaakso muistelee.

Potentiaali on alkanut näkyä myös luvuissa. Kemvitin liikevaihto on harpannut kauppahetkestä yli miljoonalla ylöspäin noin kolmeen miljoonaan euroon. Työntekijöitä yrityksessä on 13.

Tuotannosta 40 prosenttia on alihankintaa. Ruotsi on iso markkina, joten läntisestä sijainnista on apua. Kruunupyyn tehtaalla voi valmistaa pesupulveria maksimissaan 3 000 kiloa tunnissa.

Yhtiön oma tuotemerkki on KW eli kotimainen waihtoehto.

– Puhtausala on 10–15 vuoden aikana keskittynyt voimakkaasti, eikä asiakkailla ole hirveästi valinnanvaraa. Halusin ylläpitää käyttäjien mahdollisuuden vaihtoehdoille ja kokeilla, onko minusta ylipäätään yrittäjäksi, Viherlaakso kertoo.

Heti asiakastyöhön

Yrityskaupan yksi kriittisimmistä hetkistä on neuvottelu yrityksen hinnasta ja muista ehdoista. Neuvotteluja nopeuttaa, jos myyjä on ikääntynyt tai hänellä on muuten vahva tahto luopua yrityksestä. Näin kävi Kemvitin kohdalla.
– Arvioimme yhdessä kahden yhtiökumppanini kanssa yrityksen arvoa ja vanha omistaja teki oman arvionsa. Alkuun hinnassa oli 40 prosentin ero. Aika nopeasti myyjä tuli siinä vastaan, Viherlaakso sanoo.

Tiedätkö, miten yrityksen arvo määritellään? Arvoraportti kertoo

Hänen mukaansa arvonmäärityksen tunnuslukuna käytettiin käyttökatetta ja sille asetettiin kerroin. Ostajien suurin riski oli kiinteistö ja sen kunto. He kävivät myös tarkasti varaston läpi ennen sopimuksen allekirjoitusta.

Oman mausteensa yrityskaupalle on tuonut etäisyys. Viherlaakso on kolmikosta ainoa operatiivisesti Kemvitissä mukana oleva osakas. Hän asuu kuitenkin Nokialla, yli 300 kilometrin päässä Kemvitin kotipaikasta Kruunupyystä.

– Kun nimet olivat paperissa maanantaina klo 16 jälkeen, niin menimme henkilökunnan eteen seuraavana aamuna yhdeksältä. Siinä oli tunteellinen avaimien vaihto. Henkilökunta sanoi, että he kyllä pärjäävät, mutta asiakkaat tarvitsevat minua. Olin samana päivänä kahdelta ensimmäisen asiakkaan luona. Asiakkaat ovat ympäri Suomea, Viherlaakso kertoo.

Teksti: Kimmo Koivikko

Liitteet

Yhteyshenkilöt

Väliaikaiskuva

Mediayhteydet

Lehdistökontakti

markkinointitiimi@asiakastieto.fi