Asiakastieto Media

Pakotekontrolli on tärkeä osa yrityksen compliance-prosessia

Artikkeli03.11.2023

Pakotekontrolli on tärkeä osa yrityksen compliance-prosessia

Compliance tarkoittaa liiketoiminnassa lainsäädännön asettamien velvoitteiden noudattamista. Pankeille se on ollut arkea ja suurten investointien alue jo pitkään, mutta aivan tavallisillekin yrityksille compliance on alkanut konkretisoitua. Niidenkin on osallistuttava esimerkiksi rahanpesun estämiseen.

”Tärkeä compliancen osa-alue on asiakkaan tunteminen. Yritysten täytyy tietää, ketkä heidän asiakasyritystensä taustalla toimivat, jotta liiketoimiin ei lähdetä esimerkiksi kansainvälisillä pakotelistoilla olevien henkilöiden tai yritysten kanssa”, kertoo tuoteomistaja Teemu Kettula Asiakastiedosta.

Pakotelistat ja tarve tuntea asiakkaiden omistusrakenne entistä pidemmälle ovat muuttaneet yritysten prosesseja viime vuosina.

”Sota Ukrainassa on luonut yrityksille paineita noudattaa tiukentuneita pakotteita ja muuttanut yritysten mahdollisuuksia mm. idänkauppaan. Yritykset tarkistavat uusien, mutta myös vanhojen asiakkaidensa taustat paljon entistä tarkemmin. Useilla toimialoilla pakotekontrolli on lain mukaan pakollista, mutta monet yritykset tekevät tarkastuksia myös vastuullisuuskulmalla. Ne eivät halua tehdä kauppaa venäläisten toimijoiden kanssa”, Kettula kuvailee.

Viimeksi syyskuussa kolme Suomeen rekisteröityä yritystä lisättiin yhdysvaltalaisen OFACin pakotelistalle. Niiden epäillään koordinoineen sotatarvikkeisiin liittyvien komponenttien vientiä Venäjälle. Yksi näistä yrityksistä on kasvattanut liikevaihtoaan rajusti viime vuosina, mikä osaltaan kertoo siitä, että idänkauppa ei ole pyrkimyksistä huolimatta tyrehtynyt.

”On hyvä muistaa, että pakotelistoilla olevien kanssa toimiessaan yritys paitsi rikkoo säännöksiä, myös ottaa suuren riskin siitä, että jää ilman rahojaan. Pankit ovat compliancen suhteen erittäin tarkkoja ja pysäyttävät rahansiirrot, jos toinen osapuoli on pakotelistalla”, Teemu Kettula huomioi.


 
Tavoitteena asiakaskokemuksen vahvistaminen

Tuntemiseen liittyvien tietojen kysyminen asiakkaalta itseltään voi tuntua ikävältä ja se vie myös paljon aikaa. Asiakaskokemuksen merkitys kasvaa niin kuluttajakaupassa kuin yritysten välilläkin. Siksi asiakkaan tuntemisen prosessi toimii sujuvimmin niin, että tiedot tarkistetaan luotettavasti taustalla, asiakasta vaivaamatta.

Asiakastieto tarjoaa dataa ja palveluita kanavissa, joissa asiakkaan on niitä helppo käyttää. Compliance-palveluiden osalta tärkeimpiä palvelutapoja on suorat kyselyt, valvonta ja eräajot.

Lue lisää siitä, millaisia muutoksia yritys- tai kuluttaja-asiakkaan tiedoissa voi valvoa?

Teemu Kettulan mukaan compliance-ajattelu on muuttumassa niin, että se aletaan mieltää paitsi velvollisuudeksi, myös mahdollisuudeksi luoda arvoa asiakassuhteeseen. Pankkien kehitystyötä kannattaa muidenkin yritysten seurata.

”Pyritään kustannustehokkuuteen standardoimisen ja prosessien automatisoinnin avulla. Asiakaskokemus paranee tietojen kysymisen oikea-aikaisuudella, relevanttiudella ja tietenkin digitalisuudella. Nämä tekijät lisäävät palveluiden houkuttelevuutta asiakkaiden silmissä. Ideaalisessa asiakaskokemassa palveluntarjoaja ei turhia tietoja kysele, vaan osoittaa tuntevansa asiakkaansa ja pystyvänsä palvelemaan tätä parhaiten.” 

Ota Asiakastiedon Compliance-palvelut käyttöön ja varmista, että noudatat kansainvälisiä pakotteita.

Jätä yhteydenottopyyntö ->

Puh. 010 270 7200
asiakaspalvelu@asiakastieto.fi
asiakastieto.fi

Liitteet

Yhteyshenkilöt

Väliaikaiskuva

Mediayhteydet

Lehdistökontakti

markkinointitiimi@asiakastieto.fi