Asiakastieto Media

Parturi-kampaamo kuuluu Suomen Vahvimpiin: Tärkeä viesti kumppaneille ja henkilökunnalle

Artikkeli24.07.2023

Parturi-kampaamo kuuluu Suomen Vahvimpiin: Tärkeä viesti kumppaneille ja henkilökunnalle

Juha Kasurinen, Tuccabaja Company. Kuva: Henrik Charpentier Koti-Lappi / Hilla Group

Tuccabaja Companyn Juha Kasurinen seuraa yrityksensä talouslukuja lähes päivittäin. Suomen Vahvimmat -sertifikaattiin ovat oikeutettuja vain parhaat yritykset. 

Juha Kasurinen on oppinut arvostamaan yrityksen talouslukuja. Lähes 40 vuotta parturi-kampaajana toiminut yrittäjä tunnustaa, että etenkin alkuaikoina hän katsoi luvut kerran vuodessa edellisestä tilinpäätöksestä. Nyt seuranta on lähes päivittäistä.

– Yrityksen isompi kuva eli jatkuvuus on tärkeää. Se tuo turvaa asiakkaille ja henkilökunnalle. Ihmiset haluavat vakaan toimintaympäristön, jossa kaikki hoidetaan ajallaan, Kasurinen kertoo.

Hän oli ensimmäiset 15 vuotta yksinyrittäjänä, jolloin tärkeimpänä tavoitteena oli kehittää omaa ammattitaitoa. Herätys tapahtui vuosituhannen vaihteessa, kun Tuccabaja Company perustettiin. Kasurisen lisäksi uuteen yritykseen tuli kolme osakasta.

Nykyään konsernimuotoiseen kokonaisuuteen kuuluu yhdeksän parturi-kampaamoa eri puolilla Lappia ja Pohjois-Pohjanmaata. Yritysryppään liikevaihto on noin 3,5 miljoonaa euroa. Ammattimainen johtaminen näkyy myös tunnusluvuissa, sillä Tuccabaja Company kuuluu Suomen Vahvimpien yritysten joukkoon. Sertifikaatin ansaitsevat vain parhaat yritykset Suomessa. Näillä yrityksillä maksuhäiriöriski on lähes olematon.

– Emme kauheasti alleviivaa menestystämme. Hoidamme oman hommamme niin hyvin kuin pystymme. Toki yhteistyökumppanit katsovat, että millä mallilla yritys on. Lisäksi henkilökuntamme tietää tunnustuksesta, Kasurinen sanoo.

Suomen Vahvimmat -tunnustuksen myöntää Asiakastieto. Asiakastiedon tuoteomistaja Jaakko Nors on listannut useita syitä, miksi sertifikaatista kannattaa ottaa hyödyt irti. Markkinointikeinoja on useita.

Sertifikaatti on ennen kaikkea merkki yrityksen positiivisista taloudellisista tunnusluvuista, luottokelpoisuudesta, kunnossa olevista taustatiedoista ja hyvästä maksukäyttäytymisestä.

Asiakastiedon tietokannassa on yli 700 000 yritystä aina asunto-osakeyhtiöistä julkisiin osakeyhtiöihin. Yrityksistä vajaat 30 prosenttia pääsee Suomen Vahvimpien kulta- tai hopeatasolle ja viisi prosenttia yltää platinaluokkaan. Parhaiden joukkoon pääsy edellyttää Rating Alfassa luottoluokitusta AAA tai AA+.

Kolmen konseptin taktiikalla

Kasurisen johtaman Tuccabaja Companyn menestyksen taustalla on rohkeus tehdä oivaltavia päätöksiä, joista yksi liittyy yrittäjän ideoimaan Do-konseptiin. Konseptin ydin on siinä, että oikeastaan kaikki on tehty perinteisten liiketoimintamallien vastaisesti: liikepaikka on sijainniltaan mahdollisimman huono ja asiakaspalvelu on niin ikään surkeaa. Vastalahjana leikkausten hinnat on puolitettu.

Markkinointi on myös poikkeavaa. Esimerkiksi palvelun lanseerausvaiheessa puhelintolppiin kiinnitettiin Che Guevaran kuvilla varustettuja julisteita, joiden iskulauseena luki: ”Alas riistäjähinnat!”

– Jonot olivat pitkät, kun avasimme ensimmäisen toimipisteen Rovaniemellä. Konsepti on toiminut jo kymmenen vuotta. Lisäksi meillä on kaksi muuta konseptia, joista yhdessä parturi-kampaamossa tarjoamme premium-tason palveluita ja lopuissa niin sanottua tavallisempaa kampaamopalvelua. Brändi on kaiken a ja o. Jokaisella työntekijällämme on univormu ja yhteisen logon alla kaikki toimii kuin kello. Tulos tällä alalla tehdään ostamalla, eli asiakkaiden käyntimäärät ratkaisevat, Kasurinen kertoo.

Korona iski kovaa kivijalkaliikkeisiin ja myös Tuccabaja Company joutui ottamaan iskuja vastaan. Esimerkiksi Do-konseptin parturi-kampaamot lopetettiin Oulussa ja Jyväskylässä.

– Kävimme korona-aikana aika alhaalla. Teimme paljon pieniä asioita tilanteen korjaamiseksi. Yksi niistä oli se, että siirryimme viisipäiväiseen työviikkoon. Olemme edelleen lauantait kiinni, yrittäjä kertoo.

Suurin este yritysryppään laajentumiselle on kuitenkin työvoimapula. Parhaillaan Tuccabaja Companylla on ollut 16 liikettä ja 80 työntekijää.

– Töitä on niin paljon, ettei meidän tarvitse tehdä uusasiakashankintaa. Alalle pitäisi saada nostetta, jotta uusia työntekijöitä saisi houkuteltua.

Asiakastieto lahjoittaa tänä vuonna Suomen Vahvimmat -sertifikaatin tuotoista osan Mieli ry:lle mielenterveystyöhön ja kriisiauttamiseen.

Liitteet

Yhteyshenkilöt

Väliaikaiskuva

Mediayhteydet

Lehdistökontakti

markkinointitiimi@asiakastieto.fi