Asiakastieto Media

Riihimäen kaupunki luovuttaa tonttinsa sähköisesti

Blogi25.09.2018

Riihimäen kaupunki luovuttaa tonttinsa sähköisesti

Riihimäen kaupunki otti käyttöön Asiakastiedon ratkaisun sähköistä kiinteistövaihdantaa varten viime vuoden lopulla. Palvelussa on mahdollista tehdä sähköisesti kiinteistökauppoja ja asumiseen tarkoitettuja maanvuokrasopimuksia. Heti palvelun käytön alkuvaiheessa Riihimäellä tehtiin Suomen ensimmäinen sähköinen maanvuokrasopimus. Nyt Asiakastiedon tarjoamaa, selaimessa toimivaa luonnostelupalvelua on käytetty hieman alle vuoden ja olemme olleet tyytyväisiä palveluun. Palvelun avulla olemme valmistelleet kiinteistöjen luovutuskirjoja, kuten kauppakirjoja ja maanvuokrasopimuksia sekä lähettäneet lainhuutohakemuksia.

Tässä vaiheessa olisi tärkeää, että saataisiin enemmän kuntia mukaan, jotta saataisiin kehitettyä palvelua monipuolisemmaksi. Sähköinen kiinteistönvaihdanta on nykyaikainen tapa tehdä töitä. Se vapauttaa valmistelijan ja viranhaltijan ikivanhoista työtavoista. Maanmittauslaitoksen kehittämän kiinteistövaihdannan palvelun päälle rakennettu Suomen Asiakastiedon luonnostelupalvelu antaa tähän ratkaisuun avaimet.

Eniten luonnostelupalvelua on käytetty omakotitonttien kiinteistökaupoissa. Tänä vuonna lähes kaikki Riihimäen kaupungin myydyt tontit ja lunastetut vuokratontit on luovutettu sähköisesti. Tontteja on luovutettu sähköisesti etänä ja toimistolla asiantuntija apuna. Tonttiasiakkaat ovat olleet tyytyväisiä, kun ovat saaneet vaihtoehdoksi nykyaikaisen edullisemman ja ripeämmän toimintatavan.

Uudesta toimintatavasta on tullut hyvää palautetta. Itse allekirjoitan asumisen tonteista vastaavana viranhaltija sähköiset kauppakirjat virka-ajalla, mutta asiakas voi hoitaa oman osuutensa missä ja milloin tahansa - vaikkapa lauantaina kotisohvalla: “Allekirjoitimme juuri kauppakirjan. Hienosti meni ja mukavaa, kun sai rauhassa lukea dokumentit ennen kirjoittamista.” Pienen rakennusliikkeen toimitusjohtajan kanssa haluttiin edetä nopeasti: “Kaupat saatiin tehtyä nopeasti ja onnistui myös myöhään illalla varsinaisen työajan jälkeen kotoa käsin.”

Asiakirjat on helppo laatia

Asiakastiedon palvelussa ylläpidetään erilaisia asiakirjapohjia, joten luovutuskirjan täyttäminen on näppärää. Palvelu tarkistaa tiedot ja huomauttaa tarvittaessa virheistä. Esim. kerran, kun valmistelin kaupungin elinkeinoyhtiön kauppaa, vastaan tuli vallintarajoitus, kun tonttia ei saanut myydä rakentamattomana eteenpäin ja kaupan valmistelu tyssäsi siihen. Henkilötiedot on helppo poistaa luonnoksesta, koska ne ovat omassa kentässään. Päätösvaiheessa Asiakastiedon luonnostelupalvelusta ladataan pdf-muotoinen luonnos ilman henkilötietoja kiinteistöä koskevan päätöksen liitteeksi.

Palvelun avulla on valmisteltu maanhankintaa liittyviä sopimuksia esim. kiinteistökauppoja ja esisopimuksia tulevia kauppoja varten. Maanhankinnoissa palvelu on ollut suosittu, sillä se on vapauttanut myyjän ja kaupungin virkamiehen kokonaan aikatauluista ja paikasta. Riihimäen kaupungin tekninen johtaja, joka allekirjoittaa sähköisellä yleisvaltakirjalla isot maakaupat, on ollut tyytyväinen palveluun. Sopimuksen allekirjoitukseen menee muutama minuutti ja sen voi tehdä koska tahansa, missä tahansa.

Pieni osa kiinteistökaupoista tehdään kuitenkin vielä perinteisesti, koska kaikilla ei ole sähköisiä tunnistautumisvälineitä ja sähköinen kiinteistövaihdanta ei vielä taivu kaikkeen. Perinteisessä toimintatavassa olemme hyödyntäneet Asiakastiedon sähköistä lainhuutohakemusta, joka digitalisoi hakijan osalta lainhuudon hakemisen.

Werner Franzen
Maankäyttöinsinööri
Riihimäen kaupunki

Liitteet

Yhteyshenkilöt

Väliaikaiskuva

Emmi Paajanen

Lehdistökontakti

PR & Content Specialist

emmi.paajanen@asiakastieto.fi

+358 (45) 123 8804