Asiakastieto Media

Sarjayrittäjän ohje: "Sotakassa" auttaa, kun shokki iskee

Artikkeli01.04.2020

Sarjayrittäjän ohje: "Sotakassa" auttaa, kun shokki iskee

City Digital Groupin omistaja Ilkka O. Lavas noudattaa mentorinsa oppeja ”sotakassan” riittävyydestä.

Sarjayrittäjä Ilkka O. Lavas käy läpi jo kolmatta isompaa kriisiä yli 20-vuotisen yrittäjäuransa aikana. Vuosituhannen vaihteen internetkuplan puhkeaminen eli dot com -kriisi vei puolessa vuodessa Lavaksen yritysten liikevaihdosta 70 prosenttia. Romahduksesta toipuminen kesti 14 kuukautta. Finanssikriisi puolestaan koetteli yritysryppään toista puolikasta julmemmin ja toinen puoli selvisi hyvin. Sitten tuli koronakriisi, jonka loppulaskua ei tiedä vielä kukaan.

– Taidan olla jo jonkinlainen kriisien ammattilainen. Itsekin ihmettelin, miten kaikki toimenpiteet tulivat automaattisesti selkärangasta. Jos jossain on kiinteitä kuluja, ne pitää pysäyttää heti, Lavas sanoo.

Hän viittaa toimenpiteillä ensisijaisesti City Digital Groupiin kuuluvaan pöytävarauspalveluun TableOnlineen, jonka liikevaihdosta suli 90 prosenttia hallituksen kiellettyä yli 10 hengen kokoontumiset. Myös konsernin muut yksiköt ottivat kovia iskuja vastaan ja esimerkiksi huhtikuun alkuun kaavaillut Syö-viikot jäivät toteutumatta.

Lavas loi koronakriisin seurauksena yritysten to do -listan, jonka hän jakoi sosiaalisessa mediassa. Listauksen ohjeita ovat hyödyntäneet sadat yritykset. Ohjeissa kehotetaan muun muassa irtisanomaan tarpeettomat sopimukset, sopimaan isoimpien rahoittajien kanssa maksuajasta ja mahdollisesta rahoituspaketista, anomaan Tyel- ja Yel-maksuihin lisäaikaa, tekemään tarvittavat lomautukset ja paljon muuta.

Yksi kipeimmistä paikoista oli antaa lomautusilmoitus koko henkilöstölle.

– Kaiken jälkeen mietin illalla, että toimin kuin robotti. Sen jälkeen itkin, Lavas muistelee.

Riittävä kassa puoleksi vuodeksi

City Digitalissa on reagoitu koronakriisiin muutenkin. Kassavirtajohtaminen on päivittäistä. Lisäksi kumppaneiden luottokelpoisuutta seurataan tarkasti. Positiivinen uutinen on se, että Business Finland myönsi yritykselle 100 000 euron avustuksen.

Sarjayrittäjä ihmettelee, miksi osa yrittäjistä on reagoinut koronakriisiin hitaasti. Hänen mukaansa kriisissä ei ole voittajia, on vain selviytyjiä.

– Monet pienet yritykset eivät ole kartuttaneet sotakassaa, eivätkä ne ole varautuneet äkillisiin muutoksiin. Isommilla perheyrityksillä on puskurina perheiden varallisuus. Muut isot yritykset saavat kyllä rahoitusta ja ne muuttavat maksuehtojaan. Se aiheuttaa alihankkijoille tukalia tilanteita, Lavas pohtii.

Hän itse noudattaa mentorinsa antamaa neuvoa ”sotakassan” riittävyydestä.

– Yrityksessä pitää olla rahaksi muutettavaa varallisuutta tai lainanottokykyä puolen vuoden elämiseen. Sama neuvo koskee henkilökohtaista elämää. Velkojiin kannattaa olla hyvät suhteet. Jos hyvinä aikoina hoitaa velvoitteensa, niin luottamus säilyy myös huonoina aikoina, Lavas kertoo.

Jokaisesta kriisistä pitää oppia. City Digitalin liikevaihto kasvoi viime vuonna 32 prosenttia ja tänä vuonna yrittäjä ennustaa yritysryppään liikevaihdon asettuvan 4,5–5 miljoonan euron väliin.

– Otamme sen verran riskiä, että kestämme sen, jos kaikki menee mönkään, Lavas sanoo.

Teksti: Kimmo Koivikko Kuva: Suvi Sievilä

Liitteet

Yhteyshenkilöt

Väliaikaiskuva

Mediayhteydet

Lehdistökontakti

markkinointitiimi@asiakastieto.fi