Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto ASML ja Suomen Asiakastieto: Hallitus pakottaa yritysten kustannukset kasvuun vahvistamalla oman rekisterinsä monopoliasemaa
25.09.2025

Hallituksen esitys EU:n kuluttajaluotto- ja kuluttajaoikeusdirektiivin (CCD2) soveltamisesta lisää suomalaisten yritysten kustannuksia sekä hallinnollista taakkaa. Direktiiviä ehdotetaan sovellettavaksi siten, että yritysten olisi jatkossa pakko tarkastaa asiakkaidensa tulo- ja velkatiedot valtion ylläpitämästä positiivisesta luottorekisteristä. Toteutuessaan hallituksen esitys lisäisi merkittävästi julkisen hallinnon kustannuksia, sulkisi yksityisiä toimijoita markkinoilta ja vahvistaisi julkisen toimijan monopoliasemaa, heikentäen samalla yritysten kasvumahdollisuuksia, sanovat Suomen Asiakkuusmarkkinointiliiton toimitusjohtaja Jari Perko ja Suomen Asiakastiedon toimitusjohtaja Elina Stråhlman.
EU:n kuluttajaluotto- ja kuluttajaoikeusdirektiivi puuttuu oikeutetusti ylivelkaantumisen vakavaan ongelmaan. Direktiiviä kuitenkin esitetään sovellettavaksi tavalla, joka on yrityksille ja markkinoille epäedullinen. Hallituksen esitys nostaa toteutuessaan merkittävästi yritysten kustannuksia, sillä tietojen tarkastaminen valtion hallinnoimasta rekisteristä on lähes kolme kertaa kalliimpaa kuin saman tiedon hakeminen yksityisiltä palveluntarjoajilta.
”CCD2-direktiivin soveltamisessa ei nähdä metsää puilta: yritykset pakotetaan hakemaan valtiolta tietoa, jonka voisi saada myös paljon edullisemmin, ja lisätään näin yrittämisen kustannuksia. Suomeen ollaan jälleen säätämässä poikkeuksellista omaehtoista byrokratiaa, jota ei muissa Pohjoismaissa ole. Esimerkiksi länsinaapurissa ymmärretään, että valtio ei ole aina vastaus kaikkeen. Ruotsissa samaa EU-direktiiviä on päädytty tulkitsemaan markkinatalousmyönteisemmin, Asiakastiedon Elina Stråhlman huomauttaa.
Ylisääntely lisää yritysten kustannuksia ja vie kuluttajilta korottomia ja kuluttomia ostomahdollisuuksia
Petteri Orpon hallitusohjelmassa ylisäätelemisen ongelma tunnistettiin. Hallitus tavoittelee yritysten hallinnollisen taakan keventämistä sekä yritystoiminnan yleisten edellytysten parantamista. Hallitusohjelmakirjauksen mukaan: ”Hallitus pyrkii vähentämään yritysten hallinnollista taakkaa lisäävää EU-sääntelyä.”
”Valitettavasti hallituksen hyvä ja selkeä linjaus EU-sääntelyn osalta uhkaa jäädä puolitiehen. Ruotsissa luottotietojen tarkistus hoidetaan kustannustehokkaasti kilpailtuja markkinatoimijoita hyödyntäen. Suomessa ollaan pakottamassa yrittäjät ja yritykset maksamaan kalliista valtion järjestelmästä. Toivomme, että poliitikot vielä kerran miettisivät, onko tarpeenmukaista heikentää maamme kilpailukykyä ja lisätä yrittäjien kustannuksia, vai voisimmeko kerrankin ottaa mallia Ruotsin talouspolitiikasta”, Stråhlman toteaa.
”EU on juuri kääntämässä regulaatiopolitiikkaansa eri sektoreilla sääntelyn purkamiseen. Samaan aikaan Suomi luo raskasta julkista toimijaa suosivaa ylisääntelyä, jonka seurauksena tässä tiukassa taloustilanteessa kuluttajilta on häviämässä markkinoilta heidän talouttaan helpottavia korottomia ja kuluttomia ostomahdollisuuksia. Ei näin”, ASML:n Jari Perko tiivistää.
Lisätiedot:
Jari Perko
Toimitusjohtaja
Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto ry
jari.perko@asml.fi
040 565 9700
Elina Stråhlman
Toimitusjohtaja
Suomen Asiakastieto Oy
elina.strahlman@asiakastieto.fi
040 564 7877