Asiakastieto Media

Vastuullinen sähköyhtiö analysoi maksuhäiriön vakavuusasteen

Tiedote22.01.2019

Vastuullinen sähköyhtiö analysoi maksuhäiriön vakavuusasteen

Ylen kyselyyn vastanneista sähkön siirtoyhtiöistä neljännes ja sähkön myyjistä kolmannes kertoo vaativansa vakuuksia luottotietojen perusteella. Kuluttaja-asiamiehen ratkaisun mukaan sähkön myyjä tai siirtoyhtiö ei saa kieltäytyä sähkön toimittamisesta pelkästään asiakkaan maksuhäiriömerkinnän perusteella.

Sähkön myynti on luottokauppa, sillä pääosin asiakas maksaa saamastaan sähköstä jälkikäteen. Asiakastieto Groupin kokemuksen mukaan vastuullista luottopolitiikkaa harjoittavat sähköyhtiöt analysoivat jo nyt kuluttaja-asiakkaan maksukykyä perusteellisesti. Monella yhtiöllä on jo nyt käytössään luottotietoluokittelu, joka pisteyttää Asiakastieto Groupin rekisteristä löytyvät maksuhäiriömerkinnät. Kaikki merkinnät eivät ole yhtä vakavia, sillä merkintöjen taustalla olevat saatavat on voitu maksaa tai merkinnät ovat muuten vanhenemassa.

”Luokittelu kertoo suoraan uuden merkinnän todennäköisyyden vuoden kuluessa. Lievimmillään riski on jopa alle 10 prosenttia eli lähellä häiriöttömän henkilön riskiä, kun taas vakavimmillaan uusi merkintä tulee yli 90 prosentin varmuudella”, kertoo liiketoiminnan kehityspäällikkö Pasi Asikainen Asiakastieto Groupista.

Maksuhäiriömerkintä ei siis aina ole ehdoton peruste esimerkiksi sähköyhtiölle kieltäytyä asiakassuhteen avaamisesta.

”Merkintöjen vakavuuden huolellinen arviointi on paitsi myynnin kannalta järkevää, myös liiketoiminnallisesti vastuullista. Näin jokaista hakijaa kohdellaan varmasti tasapuolisesti ja päätökset perustuvat tietoon. Arvio on myös dynaaminen eli kun henkilön maksuhäiriö alkaa vanheta ja uusia ei enää kerry, myös luokittelu lievenee eli uuden maksuhäiriön riski pienenee”, Asikainen jatkaa.

 

Liitteet

Yhteyshenkilöt

Väliaikaiskuva

Mediayhteydet

Lehdistökontakti

markkinointitiimi@asiakastieto.fi